آخرین اخبار

25. ارديبهشت 1399 - 10:23   |   کد مطلب: 35705
بیژن نصرتی یکی از فضیلت‌های شب قدر در قرآن، تعیین مقدرات انسان قلمداد شده، گفت: خلاصه هر حادثه ای که در طول سال متناسب با اراده، دعا و قابلیت انسان واقع می شود، تقدیر خواهد شد. می‌شود.

یک کارشناس قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار ع آوای سیدجمال، قدر را ویژگی هستی و وجود هر چیز و چگونگی آفرینش آن دانست و گفت: براساس دیدگاه حکمت الهی در نظام آفرینش هر چیزی اندازه ای خاص دارد و هیچ چیزی بی حساب و کتاب نیست؛ بنابراین شب قدر، شبی است که همه مقدرات سالانه انسان با ملاحظه، اراده، اختیار و قابلیت های انسان تقدیر می‌شود.

 

وی با اشاره به برجسته ترین آیات قرآن در مورد شب قدر و فضیلت آن، گفت: قرآن کریم یکی از علل فضیلت ماه رمضان را همین معنا برشمرده و می فرماید: "شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان".

 

نصرتی بابیان اینکه قرآن از دیگر دلایل فضیلت شب قدر را تعیین مقدرات انسان قلمداد کرده، افزود: در شب قدر امور خیر و شر مردم، ولادت، مرگ، روزی، حج، طاعت، گناه و خلاصه هر حادثه ای که در طول سال متناسب با اراده، دعا و قابلیت انسان واقع می شود، تقدیر می‌شود.

 

وی ادامه داد: شب قدر، همیشه و هر سال تکرار می شود، در واقع عبادت در آن شب فضیلت فراوان دارد که بهره برداری از آن در نیکویی سرنوشت یک ساله بسیار مؤثر است.

 

این کارشناس قرانی با اشاره به روایتی از  پیامبر اکرم(ص) که وجود شب قدر را غایت لطف خدا به امت خویش دانسته، افزود: هر انسانی که در افق روحی خود به روح حقیقت لیله القدر نزدیک شده باشد به مقدار این قرب و نزدیکی از این شب و حقیقت آن بهره مند خواهد بود.

 

 وی خاطرنشان کرد: درک حقیقت شب قدر ابتدا برای معصومین(ص) و پس از آن برای عالمان به علم حاصل می شود که البته در میان آنها عارفان مسلمان برای درک این شب تلاش های فراوانی کرده و از مکاشفات خود نسبت به این شب خبرها داده اند.

 

نصرتی با بیان اینکه شاید حکمت اینکه شب قدر را تعیین نکردند، برای این باشد که مؤمنین شب های ماه رمضان را به عبادت قیام کنند، افزود: چنانچه مؤمنی اسم اعظم الهی را در بین اسماء الحسنی مخفی داشته اند که خدا به مقام اسمائی خوانده شود و نیز ساعت استجابت دعا از بین ساعات پنهان داشته اند در تمام ساعات روی نیازمندی به درگاه بی نیاز آورده شود.
انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal