آخرین اخبار

20. خرداد 1399 - 11:36   |   کد مطلب: 35936
حسن رحیمی روشن با بیان اینکه آمریکا حداقل از ۱۹۴۵ به بعد در ضعف‌ترین موقعیت خود قرار گرفته و مواضع آمریکا نسبت به ایران هیچ تغییری نکرده، گفت: در این شرایط بحرانی آمریکا که روبه افول است، ساده لوحانه است که دم از مذاکره بزنیم.

حسن رحیمی روشن، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال، بااشاره به اینکه مذاکره ایران با آمریکا تا کنون بیش از یکبار انجام شده، اظهار کرد: یکی از موضوعات مذاکرات ایران با آمریکا بر سر مسئله گروگان‌های لانه جاسوسی آمریکا بود که منجر به نتیجه شد و قراداد یا بیانیه الجزایر نام گرفت و بر اساس آن گروگان‌های آمریکایی آزاد شدند، در فرایند این قرارداد آمریکایی‌ها گروگان‌ها را تحویل گرفتند، اما از عمل به بسیاری از مفاد قراداد امتناع کردند.

 

وی با اشاره به موضوعاتی مانند ماجرای مک فارلین، مذاکرات ایران و آمریکا در مورد عراق و افغانستان که در مورد هر یک بین دو کشور مذاکره انجام گرفت، گفت: مهم‌تر از موارد فوق مذاکرات طولانی برجام بود که در این مورد هم، دولت آمریکا چه در دوران ریاست جمهوری اوباما و چه ترامپ به تعهدات خود عمل نکرد، ‌بنابراین انسان متفکر، حسابگر و عاقل باید با توجه به این شرایط صحبت از مذاکره کند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: اینکه بار دیگر برخی دم از مذاکره با آمریکا می زنند، باید بگویند که پس از ناکامی برجام اکنون چه چیزی را روی مذاکره بگذاریم و از چه چیزی در مقابل چه چیزی صرف نظر کنیم، به عبارت بهتر چه بدهیم و چه بگیریم؟

 

وی با بیان اینکه مذاکره در واقع یک معامله است و باید منجر به نتیجه شود و بده و بستانی در آن صورت بگیرد، افزود: تاکنون در مذاکرات ما با آمریکا هیچ بده و بستان متعادلی رخ نداده و یک سویه عمل شده که نمونه بارز آن مسئله برجام بود که فرجامی نداشت.

 

رحیمی روشن با اشاره به تبادل چند زندانی بین ایران و آمریکا گفت:برخی ساده اندیشانه به مسئله نگاه می کنند چرا که تبادل زندانیان الزاماً ربطی به مذاکره به آن سبکی که فکر می‌کنند، ندارد، اینکه زندانیان مبادله شوند کار خوبی است اما اینکه بگوییم الزاماً با این تبادل ما وارد مرحله مذاکرات اساسی خواهیم شد که روابط دو کشور را متحول خواهد کرد، غیر واقع بینانه و نشناختن شرایط موجود است یا دست کم این است که چنین مذاکراتی در زمان دولت ترامپ امری امکان‌ناپذیر است.

 

وی بااشاره به شرایط بحرانی کشور آمریکا از جمله اعتراضات داخلی و خارجی، رکود اقتصادی، بیماری کرونا، تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان، گفت: مسائل کنونی در اآمریکا جهان را متحیر کرد و آنان که به قول خودشان قدرت اول جهان هستند و از بسیاری امکانات خود را مجهز می‌دانستند، امروز در برابر بیماری کرونا کم اورده اند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی بااشاره به قتل سیاهپوستان، گفت: قتل اخیر یک سیاه پوست به دست پلیس آمریکا نه آخرین مورد است و نه اولین بوده است، هر ساله بسیاری از این اتفاقات رخ داده که همیشه قربانیان تن سیاه پوستان هستند، امروزه جامعه آمریکا به حرکت درآمده، و واکنش مردم در برابر این تبعیض نژادی سیستماتیک بی سابقه است.

 

وی با بیان اینکه امروز امریکا حداقل از ۱۹۴۵ به بعد در ضعیف ترین موقعیت خود قرار گرفته و مواضع آمریکا نسبت به ایران هیچ تغییری نکرده است، افزود: بنابراین ساده لوحانه است که در این شرایط بحرانی آمریکا که روبه افول است، دم از مذاکره بزنیم و اگر قرار باشد مذاکره ای هم با امریکا انجام بشود، در این شرایط درست نیست مگر اینکه آمریکا کلا و بدون استثنا به مفادی که در برجام امضا کرده برگردد و حسن نیت خود را در انجا نشان دهد که با توجه به خصلت استکباری آمریکا در حال حاضر بعید است این اتفاق رخ دهد.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal