آخرین اخبار

21. خرداد 1399 - 10:00   |   کد مطلب: 35944
بهزاد دانشفر گفت: موضوع شهادت شهید سلیمانی قاعده و خط دیپلماسی ما را مشخص کرده و مسئولان باید در نظر گرفتن این مسئله باید قدم بردارند.

به گزارش بهزاد دانشفر، کارشناس روابط بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال، در خصوص ماجرای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و داغ شدن بحث مذاکره با آمریکا، اظهار کرد: متأسفانه در این شرایط و این نوع اقدامات برداشت ها و سؤ برداشت‌هایی می‌شود که با توجه به وجود رسانه‌ها و فضای مجازی، می‌تواند صدماتی را به ایدئولوژی ما بزند.

 

وی تأکید کرد: باید مسئله را واقع‌بینانه نگاه کنیم که مسئولان ما می‌خواهند چه کاری انجام بدهند و اینجاست که نیاز به شفاف سازی مسئله دارد.

 

اقتصاد، کرونا و نژادپرستی بحران های مهم در آمریکا

دانشفر با بیان اینکه مسئله اصلی این است که آمریکا در حال حاضر در شرایط بحرانی قرار دارد که باید اقتصاد، کرونا و نژادپرستی را جزو بحران های مهم آنان دانست، افزود: شرایط فعلی بخصوص از ۲۰۰۸ به بعد و بحث جنبش ۹۹ درصدی در برابر یک درصدی نشان دهنده این است که مسئله اقتصادی در آمریکا بسیار مهم است.

 

وی ادامه داد: خاصیت نظام سرمایه داری آن است که مبتنی بر یک نظام بدهی محور است، یعنی الآن در جامعه ایرانی ما حداقل هر شهروندی ۴۰ درصد از هزینه زندگیش را به وام اختصاص می‌دهد. اما در آمریکا این شرایط ۱۰۰ درصد است یعنی کاملآ زندگی خود را بر اساس بدهی می‌چرخانند و اگر وقفه ای ایجاد شود و شغلی را از دست بدهند بسیار تنش ها بالا می‌رود.

 

درخواست بیمه بیکاری ۶ میلیون نفر در آمریکا بی سابقه است

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه کرونا  وضعیت اقتصاد آمریکا را بحران تر کرده است  گفت: شاهد آن هستیم که ۶ میلیون نفر درخواست بیمه بیکاری را داده اند که از سال ۱۹۶۰ تا کنون در آمریکا بی سابقه  است.

 

وی به مسائل نژادپرستی در آمریکا اشاره کرد و گفت: این مسائل در کنار هم شرایط آمریکا را یک شرایط اسفناک کرده و رقابت های انتخاباتی هم تا ۵ ماه دیگر به این موضوعات و بحران‌ها اضافه می شود.

 

دانشفر ادامه داد: دموکرات ها در شرایط فعلی اگر چه ابتدا ترامپ موفق شد در سابقه اقتصادی خوبی را رقم بزند اما به نتیجه انتخابات امیدوار هستند، و الان نمی‌توان نتیجه انتخابات را به عنوان یک امر مهم در داخل آمریکا که تبعات بین المللی دارد، مطرح کرد.

 

تبادلات زندانیان ایران و آمریکا ناشی از تاکتیکی برای حل مشکلات داخلی و بین المللی آمریکا است

وی گفت: اقداماتی مانند تبادلات زندانیان ناشی از طرح ها و تاکتیک هایی است که آمریکایی ها برای حل مسائل داخلی و بین‌المللی خود اتخاذ می کنند

 

دستگاه دیپلماسی نوع نگاهش این باشد که آمریکا نظام پاسخگو نیست

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: اهمیت موضوع از این جهت است که شرایط آمریکا شرایط و بحث انتخابات نیست، کاملا” یک نظام سرمایه داری با چالش جدی مواجه شده و درک این مسئله در بین نخبگان و مسئولان سیاسی ما بسیار اهمیت دارد، دستگاه دیپلماسی ما نوع نگاهش به این مسئله باید بر این مبنا قرار بگیرد که واقعا آمریکا را در دوران نظام لیبرالیستی، نباید یک نظام پاسخگو ببینند.

 

خون شهید سلیمانی قاعده و خط دیپلماسی را مشخص کرده

وی با بیان اینکه بحث تشکیل کشورهای مختلف در آمریکا مانند کالیفرنیا مطرح می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه ما باید نظام دیپلماسی و رویکرد انقلابی را دنبال کنیم، موضوع شهادت شهید سلیمانی قاعده و خط دیپلماسی ما را مشخص کرده و مسئولان باید در نظر گرفتن این مسئله قدم بردارند.

 

دانشفر تأکید کرد: واقعا” انصاف نیست که ما از کلمه آمریکا به تنهایی استفاده کنیم بلکه باید همچنان آمریکای جنایتکار تلفظ کرده و دستگاه دیپلماسی ما باید بیش از آنچه که وجود دارد، نسبت به خون ریخته شده شهید سلیمانی در رفتارها و آداب دیپلماسی آن را لحاظ کند.

 

آیا در مذاکره منافع خدمت به مردم، مکتب امام و رهبری دیده شده؟

وی با اشاره به اختلاف انگیزی در افکار عمومی از طرح این مسئله که چه چیزی می‌خواهیم بدست بیاریم، گفت: باید شرایط طرف مقابل مذاکره را در نظر بگیریم که امروز یک شرایط بسیار بهم ریخته است و این دست از مسائل به نظر می‌آید در جهت ترمیم مسائل آمریکا طراحی شده و حال اینکه مسئولان ما می‌خواهند بر آن تکیه کنند، باید منافع ملی تبیین و مشخص شود که آیا همه مسائل برای خدمت به مردم، مکتب امام(ره) و مطالبات مقام معظم رهبری در نظر گرفته شده یا خیر؟

 

این کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: سؤ برداشت از این قضایا گرفتن وقت دستگاه دیپلماسی در فضای داخلی است که متأسفانه از این دست مسائل در موضوع برجام داشتیم و چه نتیجه حاصل شد؟

 

وفادار نبودن آمریکا نتیجه برجام

وی افزود: البته تنها نتیجه حاصل شده از برجام این بود که فهمیدیم آمریکا وفادار به وعده خود نیست و حال نیز در این اقدام ابهام وجود دارد که دستگاه دیپلماسی چه منافعی را از این قضیه متوجه کشور کند.

 

دانشفر در پایان سخنانش تأکید کرد: متأسفانه ایجاد یک فضای احساسی و سؤ برداشت ایجاد کردن منافع یک جمع سیاسی خاص را تأمین می کند که در برابر این نوع نگاه باید علامت سؤالی قرار دهیم که شما چه چیزی و چه منافعی به نفع مردم و انقلاب دنبال می کنید؟ البته این ابهام اولین اساس فروپاشی چنین نگاهی است.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal