آخرین اخبار

15. شهريور 1399 - 8:15   |   کد مطلب: 36737
مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: استان همدان داراي ۳۲ شهر است كه براي ۲۷ شهر طرح جامع تهيه و به تصويب رسيده و به شهرداري ها جهت اجرا ابلاغ شده است.

به گزارش آوای سیدجمال، داریوش حسینی عنوان کرد: شهرهای  همدان، ملایر، نهاوند، اسدآباد، تویسرکان، بهار، صالح اباد، لالجین، رزن، ازندریان، جورقان، مریانج، کبودرآهنگ، گیان، برزول، فیروزان، قهاوند، دمق، زنگنه، ساکن، جوکار، گل تپه، سرکان، فرسفج ، فامنین، شیرین سو و قروه ۲۷ شهر ابلاغ شده به شهرداری ها جهت اجرا است.

 

وی ادامه داد: ۵ نقطه روستايي اخيرا توسط وزارت كشور به شهر تبديل شده اند و توسط دفتر فني استانداري براي شهرهاي آجين و مهاجران تهيه طرح هادي شهري انجام شده و شهرهاي كرفس، اسلامشهر آق گل و پاليز نيز در مرحله تهيه و تصویب طرح مي باشد.

 

وی بیان کرد : بازنگری طرح جامع شهرهای همدان، تویسرکان و اسدآباد توسط مهندسین مشاور ذیصلاح در حال انجام است و از پیشرفت ۷۵ درصدی برخوردار است.

 

حسینی یادآورشد: در سال ۱۳۹۹ قراردادی برای مطالعه ، احیا و طراحی شهری رودخانه های دره مرادبیگ، عباس آباد و دیوین با دانشگاه بوعلی سینا منعقد شد که هم اکنون از پیشرفت ۳۰ درصدی برخوردار است.

 

وی درمورد  دلیل مطرح شدن طرح جامع شهری گفت: با پيچيده شدن مسايل شهري ، افزايش بيش از حد جمعيت، تنوع و كثرت نيازها و احتياجات شهروندان ، شهر ها را نباید به حال خود رها کرد و این امر مهم نیاز به طرح و برنامه ای دارد كه سازمان فضايي و ساختار كالبدي شهر ها را ساماندهي نمايد.

 

وی ادامه داد:  در اين رابطه بر اساس  بند (۲) ماده (۱) قانون تغيير نام وزارت آباداني و مسكن به وزارت مسكن و شهرسازي و تعيين وظايف آن ـ مصوب ۱۳۵۳ ـ اين وظيفه مهم بر عهده وزارت راه و شهرسازي سپرده شده است .

 

وی با بیان این مطلب که طرح جامع شهري  با هدف  هدايت و ساماندهي نظامند شهرها و مشخص كردن جهت هاي توسعه و تدوين برنامه براي شهر و نيز تامين نيازهاي آن بر مبناي پيش بيني ها و اهداف توسعه شهري تهيه مي شود، گفت:  این طرح مشتمل بر اطلاعاتي درباره اوضاع جغرافيايي،اقتصادي و اجتماعي شهر ،ضوابط و مقررات كاربري اراضي ،شبكه معابر و تاسيسات زيربنايي است.

 

حسینی یادآورشد: در این طرح نحوه استفاده از اراضي و منطقه بندي مربوط به حوزه هاي مسكوني، صنعتي، بازرگاني، اداري، كشاورزي، تاسيسات و تجهيزات شهري و نيازهاي عمومي شهر، خطوط كلي ارتباطي و محل مراكز و انتهاي خط(ترمينال) و فرودگاه ها و سطح لازم براي ايجاد تاسيسات و تجهيزات و تسهيلات عمومي مناطق نوسازي، بهسازي و اولويت هاي مربوط آن تعيين مي شود و ضوابط و مقررات مربوطه به كليه موارد فوق و همچنين ضوابط مربوط به حفظ بنا و نمادهاي تاريخي و مناظر طبيعي تهيه و تنظيم مي گردد .

 

وی تصریح کرد: هدف كلي تهیه طرح جامع، بررسي مسايل موجود شهر و ارائه پيشنهادات لازم براي رفع نواقص موجود در آينده و ايجاد شهري است كه بتواند آسايش ساكنان را فراهم نمايد.

 

حسینی در پایان با اشاره به اینکه طرح جامع شهر بر حسب ضرورت قابل بازنگري و تجديد نظر خواهد شد ، خاطرنشان ساخت:  پس از تاييد ضرورت تهيه طرح جامع يا بازنگري آن اداره راه و شهرسازي از طريق مناقصه عمومي نسبت به فراخوان تهيه طرح اقدام و با مهندسين مشاور ذيصلاح عقد قرار داد مي نمايد طرح پس از بررسي هاي كارشناسي در كارگروه امور زيربنايي و شهرسازي مطرح و در شورای برنامه ريزي و توسعه استان تاييد و نهايتا به تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران مي رسد پس از آن توسط  مقام ارشد استان جهت اجرا به شهرداري ها اعلام می شود.

به نقل از روابط عمومی

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal