آخرین اخبار

28. شهريور 1399 - 11:35   |   کد مطلب: 36866
رویداد پیشگام که چند روزی است برای نخستین بار در کشور در همدان برگزار می‌شود به مسائل و مشکلات مختلف استان می‌پردازد تا راهکاری برای حل مسئله ارائه دهد.

به گزارش آوای سیدجمال، هفته‌ گذشته رویدادی به نام «پیشگام» در استان همدان آغاز شد که قرار است در سه گام پیش رود که نخستین آن با مسئله‌‌شناسی اجرایی شده و این روزها نیز گام دوم آن یعنی ورود به فرآیند حل مسئله است.

 

گفتنی است گام سوم این رویداد هفته اول مهرماه برگزار خواهد شد که با تحلیل و ارزیابی دو گام اول و رسیدن به راه حل‌های صحیحی که گروه‌ها به آن رسیده‌اند و مرحله داوری آثار همراه خواهد بود.

 

رویداد پیشگام برای نخستین بار در کشور در همدان برگزار شده و قرار است به همت اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تعدادی از جوانان دغدغه‌مند به شناخت مسائل و مشکلات و نیز ارائه راهکارهایی بپردازند و مردم و مسوولان را همراه سازند تا مسیر پیشرفت همدان هموار شود که با حضور در این رویداد و صحبت با چند گروه‌ از نحوه فعالیت‌های آن جویا شدیم.

 

خانم خسروی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گفت: چند نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هستیم که در رشته‌های مختلف روی مسئله جمعیت کار می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه مسئله کاهش جمعیت در استان همدان مشکل جدی است گفت: دلایل مختلفی برای کاهش جمعیت در همدان وجود دارد که تمام آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

 

این دانشجوی شرکت‌کننده در رویداد پیشگام با اشاره به اینکه مهمترین عامل کاهش جمعیت در همدان مهاجرت است افزود: کاهش تولد به علت افزایش ناباروری از دیگر عوامل کاهش جمعیت است که به آن پرداخته‌ایم.

 

وی به علل افزایش ناباروری و کاهش تولد در استان اشاره کرد و گفت: طبق بررسی صورت گرفته افزایش سن ازدواج، سقط جنین و ناباروری در کاهش جمعیت موثر بوده است که به مسئله ناباروری به طور ویژه پرداخته‌ایم.

 

خسروی با اشاره به اینکه افزایش سن بارداری، بیماری نازایی و مشکلات درمانی در ناباروری موثر بوده است خاطرنشان کرد:‌ در خصوص حل مشکل درمان با اعضای هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی و مسوول بخش ناباروری استان همدان صحبت‌هایی داشته‌ایم که در این بین به کمبود مراکز درمانی در استان پی برده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه همدان قطب ناباروری غرب کشور به شمار می‌آید و مراجعات زیادی از استان‌های مختلف برای درمان این بیماری وجود دارد اما کمبود مرکز درمانی و پزشک و نیز بالا بودن هزینه‌های درمان مسئله جدی است گفت: هنوز به راهکاری در این خصوص نرسیده‌ایم و طی روزهای اخیر تنها به مسئله شناسی پرداخته‌ایم که امیدواریم در ادامه این امر نیز محقق شود.

 

این دانشجوی شرکت‌کننده در رویداد پیشگام عنوان کرد: با آقای حاجی بابایی؛ نماینده مردم همدان و فامنین نیز با بازدیدی که از این رویداد داشتند، صحبت‌هایی داشتیم که اذعان دارند بودجه‌ای برای مرکز ناباروری غرب کشور در همدان اختصاص یافته تا کنار بیمارستان فاطمیه چنین مکانی راه‌اندازی شود.

 

وی با اشاره به اینکه وقتی بودجه راه‌اندازی مرکز ناباروری وجود دارد چرا کار به تعویق افتاده که ما پیگیر این مسئله خواهیم بود گفت: قرار است جلسه‌ای هم در دفتر آقای حاجی بابایی داشته باشیم و راه‌حل‌هایی برای این مسئله عنوان شود.

 

خسروی تاکید کرد: مدیرکل امور بانوان استانداری نیز در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و امیدواریم این مسئله پیگیری شود که مهمترین آن راه‌اندازی هرچه سریع‌تر مرکز ناباروری است.

 

وی بیان کرد: متاسفانه نرخ رشد جمعیت استان همدان منفی ۲۳ صدم درصد گزارش شده است و این استان دومین استان پیر کشور است.

 

آقای زیدی؛ دبیر آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه گروه ما به مسئله کمبود نیروی معلم در استان همدان پرداخته است اظهار کرد: ریشه‌یابی این  مسئله نشان می‌دهد که مدیریت ضعیفی در استان  وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه آمار شفافی نسبت به تعداد معلمان در استان وجود ندارد گفت: ممکن است نیروی معلم نیز در استان باشد اما آمار دقیقی نسبت به نیروی متناسب با هر رشته وجود ندارد.

 

این شرکت‌کننده در رویداد پیشگام با بیان اینکه  به طور مثال برای جبران نیروی معلم مثلا دبیر فیزیک را برای تدریس زیست جای می‌دهند که این غیراستاندارد است افزود: ورود ناکافی نیرو با وجود خروج نیروها از دیگر مشکلات موجود است.

 

وی با اشاره به اینکه سالها دانشگاه فرهنگیان ورودی نداشته و چند سال تعطیل بوده که البته اخیرا بار دیگر به آن توجه شده اما نیروی مورد نیاز به اندازه کافی جذب نشده است گفت: وقتی نیروی به اندازه کافی جذب نمی‌شود و از طرفی با بازنشستگی، افرادی خارج می‌شوند این باعث می‌شود که بعد از چند سال با کمبود شدید نیرو مواجه شویم.

 

زیدی با بیان اینکه اینها به مدیریت نادرست در استان برمی‌گردد افزود: سال گذشته در حوزه ابتدایی ۹۰۰ نفر کمبود نیرو داشتیم که امسال ۳۵۰ نفر از طریق ماده ۲۸ و ۳۵۰ نفر نیز از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ و خرید خدمات طبق برنامه ششم توسعه غیرقانونی است گفت: طبق قانون، نیروی ماده ۲۸ نباید کارمند آموزش و پرورش به حساب آید یعنی طبق سند تحول بنیادین جذب تمام نیروی فرهنگیان باید از دانشگاه فرهنگیان باشد.

 

این نخبه با تاکید به اینکه به طبع تحولات و تغییرات در دانشگاه فرهنگیان روی کیفیت آموزش تاثیرگذار خواهد گذاشت افزود: پروژه‌ای که در این زمینه بررسی می‌کنیم ملی است که تنها بخشی از آن مربوط به همدان است.

 

وی با اشاره به اینکه به دنبال آمار دقیق از فرهنگیان استان هستیم اما متاسفانه در اختیار ما قرار نمی‌گیرد و می‌گویند ندارند و احتمالا تلاشی برای جمع‌آوری آن صورت نگرفته است گفت: سال ۹۵، یک‌هزار و ۲۰۰ نفر نیرو معلم کمبود داشتیم که سال بعد تعدادی بازنشست شدند و این شد که در سال ۹۶ تعدادی بازنشست و تعدادی وارد دانشگاه فرهنگیان شدند و تعداد ورودی از خروجی کمتر شد.

 

زیدی با بیان اینکه کمبود نیرو در سال ۹۷ به یک‌هزار و ۴۰۰ نفر رسید و تقریبا ۵۰۰ نفر بازنشست شدند و از طرفی تنها ۳۰۰ نفر وارد دانشگاه شدند خاطرنشان کرد: سال ۹۷ نیروی ورودی دانشگاه فرهنگیان افزایش یافت اما باز جبران نکرد.

 

وی با اشاره به اینکه کمبود نیرو همچنان ادامه دارد گفت: راهکار موجود این است که در درجه اول اداره کل آموزش و پرورش آمار دقیق و شفاف از تمام نیروهای خود داشته باشد که در این صورت برنامه‌ریزی بهتر خواهد شد.

 

این شرکت‌کننده در رویداد پیشگام با بیان اینکه باید آمار نیروهای موجود را با نیروهای مورد نیاز تطبیق دهیم خاطرنشان کرد: باید بدانیم که در هر رشته چه تعداد نیرو لازم داریم و طبق آن برنامه‌ریزی کنیم تا کمبودها جبران شود.

 

یکی از اعضای این گروه با اشاره به اینکه طبق آمار استخراج شده در کشور ۱۵ هزار نیروی انسانی به اسم معلم رد شده‌اند اما در آموزش حضور ندارند که می‌توان گفت یا در دستگاه‌های دیگر مامور به خدمت هستند یا در آموزش و پرورش مشغول به تحصیل هستند افزود: سال گذشته با کمبود ۳۰۰ هزار نیروی معلم در کشور مواجه بودیم که ۱۵ هزار نفر از آنها نیز معلوم نیست کجا هستند و ۱۰۶ هزار نفر نیز از طریق ماده ۲۸، ماده ۱۷ یا خرید خدمات جذب شده‌اند.

 

گروه دیگری در مورد خروج نخبگان با وجود نیاز استان  به ارائه طرح می‌پرداختند که اظهار کردند گروه پنج نفره‌ای از دانشگاه بوعلی سینای همدان و امیرکبیر تهران هستیم که مسئله خروج نخبگان را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

 

این گروه با بیان اینکه در مورد خروج نخبگان صحبت می‌کنیم اما در واقع گاهی می‌توان دید مثبت داشت و حرف ما روی خروج نخبگان با وجود نیاز استان است گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۹۰ درصد نخبگان شناسایی شده همدان از استان خارج شده‌اند که این عملا ضربه اساسی به دانش‌بنیان بودن استان وارد می‌کند.

 

این گروه با اشاره به اینکه مشکلی در این راستا شناسایی و علت‌های موثر کشف شده است خاطرنشان کرد: یکی از علت‌های اصلی خروج نخبگان در استان به مسئله حلقه ارتباطی بین صنایع و نخبگان برمی‌گردد.

 

این گروه شرکت‌کننده در رویداد پیشگام با بیان اینکه از لحاظ دانشگاه، صنایع و شتاب‌دهنده نقص‌هایی وجود دارد افزود: موضوع دیگر به تسهیلات و امکاناتی برمی‌گردد که در اختیار نخبگان قرار می‌دهند تا آنها وارد فضای تولیدی بشوند.

 

این گروه با بیان اینکه در برخی از رشته‌ها مانند آی‌تی چندان نیاز به منابع اولیه نیست اما در برخی از رشته‌ها نیاز به حمایت‌ها در سطح بالاتری است گفت: البته عوامل دیگری هستند که باعث خروج نخبگان شده‌اند اما اولویت‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal