آخرین اخبار

28. ارديبهشت 1400 - 8:19   |   کد مطلب: 38966
عبدالمجید شیخی با بیان اینکه نرخ سود بانکی تعیینی و شبه رباست و سود در بورس نیز آمیخته به حباب ظالمانه دلالان و کاذب است، گفت: وجود شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی را تنها التیامی بر خسران دارایی است و تنها ریسک افت ارزش را کاهش می دهد.

عبدالمجید شیخی، کارشناس امور اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال، با بیان اینکه مدیریت سهام عدالت توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی کار خوبی است اما مشکل بورس مشکل ذاتی است، اظهار کرد: اگر بخواهند به همین نحو ادامه بدهند، مانند بازار ارز هر از گاهی باید منتظر نوسانات شدید ارزش سرمایه مردم در آن باشیم.

 

وی با بیان اینکه ابزارهایی که برای تنظیم بازار ارز و بورس انتخاب کرده‌اند، کارساز نیست، گفت: مشکل بورس مشکل وجود بازار ثانویه یعنی پدیده دلال‌بازی در بازار بورس است.

 

این کارشناس امور اقتصادی با اشاره به اینکه بورس، زانو گاه و موقوفی برای دلالی بازی شده، افزود: متأسفانه با سرمایه مردم بازی می‌شود و اگر بخواهند با این ترتیب سهام عدالت را چه به‌صورت بلوکی، غیر بلوکی، با مدیریت مستقیم صاحبان سهام و یا مدیریت غیر مستقیم با وساطت شرکت‌ها و صندوق‌های ویژه مذکور و یا در قالب صندوق‌ها یا به‌ دست بورس بسپارند، با پدیده بورس بازی با دارایی مردم بازی می‌شود و دست به دست بچرخد.

 

وی وجود شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی را تنها التیامی بر خسران دارایی دانست و گفت: این امر تنها ریسک افت ارزش را کاهش می دهد.

 

شیخی اذعان کرد: اتفاقا"برخی هم به دلیل همین نوسانات و دلالی ها وسوء مدیریتی‌ها از طریق دلالان کلاه سرشان رفته و سهامشان را از دست دادند.

 

وی با بیان اینکه با وجود این بورس بازی قمارگونه نظام سالمی مشاهده نمی‌شود تا راجع به نسخه‌ی پیشنهادی موافقت یا مخالفت کنیم و بگوییم امری خوب یا بدی است، افزود: با وجود این بورس و بازی و تبانی‌هایی در بورس و وجود دلال‌ها آخر و عاقبتی برای نظام بورس نمی‌توانیم تصور کنیم.

 

این کارشناس امور اقتصادی تأکید کرد: بورس باید طبق منویات اسلامی پیدا شود، یعنی بازار ثانویه حذف و دست دلالان قطع شود و بازار مرجع و مکانی برای مشارکت عرضه کننده پس انداز برای سرمایه گذاری با تقاضا کنندگان پس انداز یعنی بنگاههای اقتصادی باشد.

 

وی با بیان اینکه بورس هم مانند بانک‌های سرمایه‌گذار باید محلی برای سرمایه‌گذاری اشخاص در پروژه‌ها و فعالیت‌های حقیقی اقتصادی باشد، خاطرنشان کرد: مرجع خرید مجدد سهام هم باید خود صادرکننده برگ سهام باشد نه دست به دست شدن بین دلالان . مبنا بایستی خریدوفروش سهام بین شرکت صادرکننده سهام با خریدار دست‌اول باشد.

 

شیخی با تأکید بر اینکه ما باید به بازار اولیه بورس بها دهیم و بازار ثانویه را حذف کنیم تا سود حقیقی عادلانه بین سرمایه‌گذار و سرمایه پذیر تقسیم شود، افزود: در وضعیت فعلی سود قیمتی سهام با باده سهام قاطی شده و حباب حاشیه سود بر بازار حاکم است بطوریکه موج حاشیه سود واقعی مغلوب حاشیه قیمتی سهام شده و بیش از ۹۰ درصد ریسک را بر خریدار اصلی در بازار اولیه تحمیل می کند.

 

وی یادآور شد: در حالت عادی حتی بخش اعظم این حاشیه مرکب سود، حتی 90 درصد آن را نصیب دلالان بازار بورس می‌ کند و درصد کمی از آن دست سرمایه‌گذار را می‌گیرد، در مقابل هم اگر نرخ سود در نظام بانکی تحققی باشد و در بازار سرمایه حاشیه سود در بازار سرمایه (بورس) هم تحققی و در فضای بازار اولیه شکل بگیرد هیچ تفاوتی بین بازار سرمایه( بورس) و بازار بانکی وجود نخواهد داشت.

 

این کارشناس امور اقتصادی با اشاره به اینکه مشکل ما هم در بازار سرمایه و هم در بازار  بازار بانکی این است که حاشیه سودها کاذب است و به تولید در بخش حقیقی وصل نیست، افزود: اینگونه است که نه تنها به صاحبان اصلی سرمایه هم نمی‌رسد بلکه به دست دلالان می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه نرخ سود بانکی تعیینی و شبه رباست و سود در بورس نیز آمیخته به حباب ظالمانه دلالان و کاذب است، افزود: بازار بورس هم جولانگاه دلالی شده، به طوری که در مقایسه شاخص کل ارزش بازاری سهام بورس با شاخص اسمی سهام، متوجه می‌شویم که چه حبابی شکل‌گرفته و این حباب ناشی از دلال‌بازی است‌.
انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal