آخرین اخبار

25. فروردين 1401 - 11:07   |   کد مطلب: 41952
عبدالمجید شیخی با تأکید بر اصلاح توزیع ارز و تزریق منابع پولی و مالی بین بخش مولد برای ایجاد اشتغال، گفت: نرخ ارز که جابه جا شود، دلالان هم کمین‌گاهشان تغییر می‌یابد و باید تغییر نرخ ارز و یا حذف آن رانت‌خوارن و دلالان را جمع کرد، اینگونه معضل حاشیه خوری سود بین نرخ دولتی و آزاد برداشته می‌شود.

عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگارآوای سیدجمال، در خصوص سخنان امروز رئیس جمهور برای ادامه پیدا کردن ارز 4200 تا حصول اطمینان، اظهار کرد: بستر توزیع ارز باید اصلاح شود، اگر این اتفاق افتاد، وجود ارز 4200 تومانی بهتر است تا نبودش.

 

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر مشکل نظام توزیع ارز داریم که چوب وجود ارز چندگانه را در کشور می‌خوریم، ادامه داد: متأسفانه بخش عمده منابع پولی در اختیار قشری از جامعه غیر مولد است که کارشان واسطه‌گری و دلال بازی است و همین مصیبتی را بار آورده که هرجا پول باد آورده و رانت‌ها و یا حاشیه های کنترل و نظارت نشده وجود دارد، این دلالان آنجا حضور دارند.

 

 

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: به طور مثال مانند بزرگراهی است که دولت از مبدا ارز 4200 را می فرستند تا به مقصد یعنی سر سفره مردم برسد، حال این رانت‌خوارن در این مسیر کمین دارند، در حال حاضر هم رانت خواران و دلالان در مسیر ارز 4200 تومانی تا 25 هزار تومانی در بازار کمین کردند و اگر ارز 4200 برداشته شود و به جای آن ارز دیگری اعمال شود، دوباره آنها کمین‌گاهشان را تغییر می‌دهند. درواقع نرخ ارز که جابه جا شود، دلالان هم کمین‌گاهشان را تغییر می‌یابد.

 

وی با تأکید بر اینکه باید به جای تغییر نرخ ارز و یا حذف آن رانت‌خواران جمع شود، خاطرنشان کرد: راهکار پایان دادن به کار رانت‌خواران این است که منابع پولی و مالی را به بخش مولد تزریق کنیم و محلی برای ایجاد اشتغال واقعی باشد تا معضل حاشیه خوری سود بین نرخ دولتی و آزاد برداشته شود.

 

شیخی ادامه داد: راهکار دیگر این است که با ایجاد سامانه ای تراکنش پولی و مالی رصد شود و تراکنش عمده و کلان مالیات اخذ شود. راه دیگر طراحی شناسه گذاری روی کالاها است و کالا از مبدا تا مقصد پایش شود و اینگونه مشخص شود کالا از کجا آمده و در دست چه کسی می‌چرخد و به دست چه کسانی می‌رسد.اگر این اقدامات انجام شود مشکل دلالان بازی در بازار ارز و پول و بازرگانی داخلی و خارجی خواهد شد.
انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal