آخرین اخبار

20. خرداد 1400 - 10:38   |   کد مطلب: 39177
روح‌الله نباتی با بیان اینکه فضای مجازی فرصت مناسبی تبلیغات انتخاباتی برای کاندیداها است، گفت: این فضا علاوه بر کاهش هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی، خاصیت تعاملی بودن و ارتباط‌گیری با مردم را دارد که اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی می‌شد، قطعاً" در سرعت انتشار اطلاعات، کاهش شایعات و بی‌نتیجه ماندن کار تهدیدکنندگان سلامت فرهنگی اثربخش بود.

روح‌الله نباتی، کارشناس فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال، فضای مجازی را فضایی کاملاً هوشمند خواند و اظهار کرد: این فضا مانند هر فناوری دیگری هم فرصت است هم تهدید، البته نکته حائز اهمیت آن، این است که از این فضای هوشمند درست استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه اکثر مردم و افراد جامعه به فضای مجازی و اکثر شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند، گفت: می‌توان گفت این فضا می‌تواند ابزاری برای جلب مشارکت حداکثری در انتخابات باشد.

 

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به مزایای فضای مجازی، گفت: یکی از مزایای استفاده این فضا ، سرعت بالای انتشار اطلاعات است و ما می‌توانیم سریعاً آخرین اطلاعات و اخبار را به دست مردم برسانیم و آنان را از مسائل روز آگاه کنیم.

 

وی بابیان اینکه از دیگر مزایای فضای مجازی، تعاملی بودن این فضا است، افزود: رسانه‌هایی مانند رادیو و تلویزیون که یک ارتباط یک‌سو دارند این در حالی است که در فضای مجازی ارتباطات می‌تواند دوطرفه و تعاملی باشد، همان‌طور که می‌توان اطلاعات به مردم داد، اطلاعاتی هم می‌توان از آنان گرفت.

 

نباتی هزینه بسیار پایین تولید و انتشار اطلاعات را از دیگر مزایای فضای مجازی دانست و گفت:  تنوع انتشار اطلاعات شامل عکس نوشت، فتوکلیپ، موشن گرافی، فیلم و... در این فضا باعث شده که فضای جذابی برای همگان باشد.

 

وی با بیان اینکه فضای مجازی تمامی مزایا و امکانات فضای رسانه‌های قبل از خود را به‌صورت یکجا دارد، گفت: به فرض مثال مانند رادیو می‌تواند صدا را منتقل کند و یا مانند تلویزیون صوت و تصویری؛ و یا مانند روزنامه‌ها اخبار تحلیلی و متنی و گرافیکی را منتشر شود.

 

این کارشناس فضای مجازی بابیان اینکه در کنار همه جذابیت و مزایای فضای مجازی، این فضا مانند دیگر فناوری‌ها آسیب‌هایی هم دارد، گفت: اگر از فرصت‌های این فضا درست بهره‌برداری نشود، تبدیل به یک ضد ارزش و تهدید می‌شود.

 

وی ادامه داد: اگر مانتوانیم از سرعت انتشار اطلاعات در این فضا خوب بهره‌برداری کنیم، همین سرعت انتشار اطلاعات موجب انتشار شایعات، اخبار جعلی، تهدید و توهین‌ها شود که در این زمینه هم مردم و هم مسئولان برای مدیریت آن وظایفی دارند.

 

نباتی گفت: وظیفه مردم در قبال مدیریت فضای مجازی این است که نسبت به اخبار بدون نام و نشان و بدون منبع و مرجع اعتماد نکرده و توجهی نکنند.

 

وی یادآور شد: البته وظیفه مسئولان هم این است که این فضای مجازی خوب مدیریت کنند، از انتشار شایعات و تهمت‌ها جلوگیری کنند که البته راهکار آن‌هم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است.

 

این کارشناس فضای مجازی با یادآوری این موضوع که فضای مجازی هم می‌تواند موجب جلب مشارکت حداکثری شود، افزود: اگر این فضا را خوب مدیریت نکنیم و به نحو مطلوب استفاده نکنیم، همین فضا می‌تواند موجب کاهش مشارکت شود.  

 

وی با تأکید بر اینکه دشمن می‌تواند از فضای برای القاء ناامیدی و نارضایتی مردم از مسئولان و ترساندن آنان از رأی دادن استفاده ببرند کمااینکه این کار را هم انجام می‌دهد، افزود: آن‌ها این باور را در مردم القاء می‌کنند که رأی آن‌ها تأثیری در کشور و حل مشکلات آنان ندارد، و این مسئله را القاء می‌کند که اگر می‌خواهید نارضایتی خود را بیان کنی، در انتخابات شرکت نکن! و این‌ها آسیب‌های فضای مجازی است.

 

نباتی با تأکید بر احساس مسئولی داشتن همه مردم، مسئولان و دلسوزان نظام و رسانه‌ها، گفت: باید جلوی انتشار اخبار جعلی، تهمت‌ها، ناامیدی را گرفت.

 

وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در مدیریت فضای مجازی، گفت: متأسفانه برخی مدیریت فضای مجازی را به‌عنوان کنترل و فیلترینگ و محدود کردن آن مطرح می‌کنند که این درست نیست و بسیاری از کشورها این فضا را مدیریت می‌کنند.

 

این کارشناس فضای مجازی بابیان اینکه اگر این فضا مدیریت نشود، به فضای شایعه و تهدید و ناامنی برای خانواده‌ها، نوجوانان و کودکان تبدیل خواهد شد، افزود: قانونمندی و مدیریت این فضا یک مسئله مهم و کلیدی و نیاز مردم است که نباید اجازه دهیم دشمن از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

 

وی بابیان اینکه رهبر انقلاب با درک درست از فضای مجازی و شناخت فرصت و تهدیدهای آن، سیاست‌های کلان نظام در این حوزه را به مسئولان ابلاغ کردند ، افزود: در راستای این سیاست‌ها نباید این فضا را رها کرد و باید مدیریت شود.

 

نباتی خاطرنشان کرد: برای اینکه جلوی آسیب‌های فضای مجازی گرفته شود، باید ابزارهای قانونی این فضا ایجاد شود تا جلوی تهدیدکنندگان سلامت و روح و روان مردم، تجاوز کنندگان به حریم خانواده‌ها، انتشاردهندگان اطلاعات خصوصی مردم گرفته شود که شبکه ملی اطلاعات از ابزارهای قانونی است.

 

وی تأکید کرد: شبکه اطلاعات اگر راه‌اندازی شود، مزایا و فرصت‌های خوب دارد و افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

 

این کارشناس فضای مجازی افزود: مدیریت بهینه از فضای مجازی و بی‌نتیجه ماندن کار تهدیدکنندگان سلامت فرهنگی جامعه از دیگر مزایای شبکه ملی اطلاعات است.

 

 

وی با اشاره به‌قرار گرفتن در آستانه انتخابات و آغاز تبلیغات انتخاباتی، گفت: فضای مجازی فرصت مناسبی برای کاندیداها برای تبلیغات آن‌هاست که از طریق برنامه‌های خود را به دست مردم برسانند.

 

نباتی گفت: این فضا علاوه بر کاهش هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی، خاصیت تعاملی بودن را دارد که کاندیداها می‌توانند از آن برای ارتباط‌گیری با مردم  بهره ببرند.
انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal