آخرین اخبار

27. آبان 1400 - 16:14   |   کد مطلب: 40622
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: قراردادهای مربوط به تعیین حدود بستر و حریم یک‌هزار و 433 کیلومتر از رودخانه‌های استان منعقد و فرآیند مطالعات آغاز شده است.

به گزارش آوای سیدجمال، داوود شاهسوند صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان همدان با وسعت بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع شامل رودخانه‌هایی دائمی و فصلی متعددی است اظهار کرد: مجموع طول رودخانه‌های اصلی در بازه‌های اصلی حدود یک‌هزار و ۱۰۰ و در مجموع حدود ۳ هزار کیلومتر است.

 

 

وی ادامه داد: رویکردهای اصلی شرکت آب منطقه‌ای در موضوع رودخانه‌ها در سه بخش انجام مطالعات سراسری به منظور تعیین دقیق حدود بستر و حریم رودخانه‌ها، نشانه‌گذاری محدوده رودخانه و نهایتاً لایروبی و آزادسازی است.

 

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان افزود: با وجود کمبود اعتبارات مورد نیاز، در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی در زمینه انجام مطالعات تعیین بستر و حریم و نیز آزادسازی و بازگشایی رودخانه‌ها توسط شرکت آب منطقه‌ای صورت گرفته است.

 

 

وی گفت: قراردادهای مربوط به تعیین حدود بستر و حریم یک‌هزار و ۴۳۳ کیلومتر از رودخانه‌های استان منعقد و فرآیند مطالعات آغاز شده که مطالعات ۵۹۵ کیلومتر از رودخانه ها به پایان رسیده و مصوب شده است.

 

 

شاهسوند با اشاره به اینکه مطالعات مربوط به ۸۳۸ کیلومتر از رودخانه‌ها در دست انجام است عنوان کرد: به منظور آگاهی عمومی در راستای عدم دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه‌های استان، نشانه‌گذاری در محدوده رودخانه‌هاست.

 

 

وی خاطرنشان کرد: در این راستا رودخانه شور کبودراهنگ به طول بازه ۶۰ کیلومتر و همچنین ٨٠ کیلومتر از رودخانه‌های صالح آباد، بهادربیک، خرمرود و شهاب رپرگذاری انجام شده است.

 

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه عملیات رپرگذاری ١٠٠ کیلومتر از رودخانه حرم‌آباد در شهرستان‌های ملایر و نهاوند و ۱۵ کیلومتر از رودخانه قلقلرود شهرستان تویسرکان نیز در حال انجام است بیان کرد: ۳۰ کیلومتر دیگر شامل ۱۵ کیلومتر از رودخانه سیاه کمر در شهرستان همدان و ۱۵ کیلومتر دیگر از رودخانه قلقلرود در شهرستان تویسرکان نیز در دست اقدام است.

 

 

وی اضافه کرد: لایروبی، ساماندهی و دیواره‌سازی رودخانه‌ها در اراضی خارج از محدوده شهرها و روستاها از جمله شرح خدمات شرکت آب منطقه‌ای همدان است که در صورت اختصاص اعتبارات اقدام لازم به عمل می‌آید.

 

 

شاهسوند با بیان اینکه پس از بروز سیلاب سال ۹۸ و تخصیص اعتبارات لازم، حدود ۱۴۸ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی و مسیرها بازگشایی شد گفت: خوشبختانه این موضوع باعث شد در بارش‌های سال ۹۹ مشکل خاصی در آبگذری رودخانه‌های استان حادث نشود.

 

 

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: به دلیل فعال بودن رودخانه‌ها و آورد رسوبی لازم است تا هر ساله اعتبارات مناسبی به این بخش اختصاص یابد.

انتهای پیام

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal