آخرین اخبار

10. مهر 1401 - 21:51   |   کد مطلب: 43343
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از اتمام پمپاژ آب تالوار خبر داد و گفت آب تالوار به شکل ثقلی به همدان می‌آید.

به گزارش آوای سیدجمال، محمد ضروری که قول حل مشکلات آب همدان را در مدت یک هفته آینده داده بود و چند روز اخیر هم خبری از وی شنیدیم مبنی بر اینکه آب تالوار به همدان رسیده است، بیان کرد: هنوز آب سد تالوار وارد شبکه همدان نشده است و هفته گذشته نیز اشاره‌ای نداشتم که آب سد تالوار به همدان رسیده است.

وی اظهار کرد: هفته گذشته گفتم که ایستگاه پمپاژهای سد تالوار مورد بهره‌برداری قرار گرفت و اقدامات ایستگاه پمپاژ«یک» و«دو» انجام شد. امروز هم آب وارد مخزن کی 2 شده و به زودی نیز وارد شبکه آب شرب شهری همدان می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با اجرای عملیات خط انتقال اضطراری «بای پس» مردم انتظار داشتند مشکلات قطعی کاهش یابد و بعد با آب سد تالوار به پایان برسد، اما همچنان با قطعی‌های طولانی مدت مواجه هستند، اقدامات به چه صورت پیش رفته است، گفت: زمانی که «بای پس» به تصفیه خانه شهید بهشتی رسید نیاز بود که در مخازن اتفاقاتی بیفتد و خط نیز تعمیراتی نیاز داشت که کارها انجام شد و مراحل آب گیری نیز پیش رفت و در حال حاضر وضعیت پایدارتر شده است.

همدان به زودی به پایداری آب می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه در مورد چند و چون کار در شبکه آب نیز مدیران آب و فاضلاب می‌توانند نظر دهند اما اقداماتی درحال انجام است و این اتفاق می‌افتد و ما به پایداری آب می‌رسیم، افزود: امروز آب تالوار به مخزن کی 2 رسید که بعد از گرفتن ارتفاع از مخزن و وارد فرایند تصفیه شدن، وارد شبکه آب شهری می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی می‌توان گفت که در همدان به پایداری آب خواهیم رسید؟ گفت: خیلی زود این اتفاق می‌افتد و وقتی آب به تصفیه‌خانه برسد و فرایند تصفیه انجام شود، می‌توانیم بگوییم که به پایداری آب خواهیم رسید.

ضروری در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت در این هفته به پایداری آب در همدان می‌رسیم، بیان کرد: امیدواریم در این هفته اتفاق بیفتد، بخش زیادی از کار به برنامه شرکت آب و فاضلاب برمی‌گردد که چه روندی را برای تصفیه آب داشته باشند که در حال حاضر هم عملا مرحله اضطراری آب‌رسانی سدتالوار انجام شده است.

وی نسبت به نگرانی مردم همدان از قطعی‌های مکرر آب بیان کرد: در راستای حل مشکلات قطعی آب همدان چند اتفاق مهم افتاده و مردم مطمئن باشند کار به خوبی پیش رفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان خاطرنشان کرد: پروژه بزرگی که تقریبا 14 سال تعطیل بود، امروز با سرعت پیش رفته است و در مدت کمتر از پنج ماه کار آغاز شده و به نتیجه رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه آب تالوار وارد همدان شده و از امروز به صورت ثقلی وارد استان خواهد شد که اتفاق بزرگی بود تصریح کرد: اتفاق دیگری هم که افتاد اجرای خط «بای پس» بود که در کمتر از 50 روز نزدیک به 17 کیلومتر خط انتقال انجام شد.

ضروری با بیان اینکه این خط به بهره‌برداری رسیده و طبیعی است چند روزی کار در چنین پروژه‌هایی طول بکشد گفت: خوشبختانه رکوردهای زیادی در پروژه خط انتقال آب به همدان زده شد و انرژی زیادی روی این کار هم گذاشته شد که می‌توان به تلاش‌های استاندار همدان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو نیز عنایت ویژه‌ای به حل مشکل آب این شهر داشت و طبیعی است وقفه‌های کوتاهی را هم شاهد باشیم افزود: امیدواریم در کمترین زمان مشکلات مردم همدان در خصوص آب به حداقل برسد. از آنجا که شرکت آب و فاضلاب توزیع متوازن آب در شبکه را بر عهده دارد به سراغ مدیر روابط عمومی این مجموعه نیز رفتیم و اقدامات آنها را هم در این روزها جویا شدیم.

حمید عزیزی با بیان اینکه گفته می‌شود همکاران شرکت آب منطقه‌ای دیروز مراحل پمپاژ آب تالوار را تمام کردند و آب به مخزن کی 2 رسیده که از آنجا به صورت ثقلی به سمت همدان می‌آید اظهار کرد: آب وقتی به مخزن کی 2 می‌رسد از آنجا به سمت ایستگاه پمپاژ سد آبشینه می‌رسد.

وی ادامه داد: آب از خط تالوار می‌آید و از خط اضطراری عبور می‌کند و به ایستگاه پمپاژ آبشینه می‌‎رسد و از آنجا به تصفیه خانه شهید بهشتی همدان پمپاژ می‌شود که بعد فرایند تصفیه روی آن انجام شود تا وارد شبکه آب شهری شود.

عدم قعطی آب بستگی به میزان دبی آب دارد

مدیر روابط عمومی آبفای استان همدان با بیان اینکه زمانی می‌توانیم قطعی آب را کامل برداریم که میزان آب استحصالی و تأمین شده در اختیار مردم به حدی باشد که بتوانیم نیاز شهر همدان را تأمین کنیم گفت: آب اولا باید در فرایند تصفیه قرار گیرد و ثانیا وارد شبکه آب شهری شود تا بتوانیم اظهاراتی داشته باشیم و عدم قعطی آب بستگی به میزان دبی آب دارد.

وی با بیان اینکه قرار بود میزان دبی آب600 لیتر در ثانیه تأمین شود و در حال حاضر از چاه‌های خالق وردی 280 لیتر در ثانیه تأمین شده است، افزود: این آب به سمت شرق همدان می‌آید تا مورد استفاده قرار گیرد، محلی که قبلا حدودا یک هزار لیتر و حتی در اوج مصرف یک هزار و 100 لیتر بود و از سد اکباتان برداشت می‌شد و در تصفیه خانه‌های شهید بهشتی و اکباتان تصفیه شده و به زون‌هایی که زیر آب‌های سطحی بودند، داده می‌شد.

عزیزی عنوان کرد: امروز بر اساس میزان آبی که تحویل ما داده می‌شود، برنامه‎‌ریزی برای توزیع انجام می‌شود و فکر می‌کنم در حال حاضر با توجه به میزان آب موجود زود است که به قطعیت بگوییم که چه زمانی می‌توان کامل قطعی‌های آب همدان را برداشت.

وی با اشاره به اینکه قطعا به آن میزانی که مردم به خاطر قطعی آب در تنگنا و فشار هستند همکاران ما هم در سختی قرار دارند و در تلاش‌اند مشکلات مردم به حداقل برسانند افزود: شبکه‌های آب‌رسانی شبکه‌های پویا هستند و در لحظه آب به مناطق مختلف پمپاژ می‌شود که در برخی مناطق چهار مرحله پمپاژ آب را داریم و این وضعیت موجود به شدت به شبکه آب و همکاران ما فشار می‌آورد.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه اطلاع رسانی در خصوص قطعی‌ها و آب‌رسانی فشار زیادی را به همکاران متحمل می‌کند و دائم باید شیرآلات در شهر قطع و وصل شود تا به همه جا آب برسد و به سختی کار انجام می‌شود، گفت: اگر میزان آبی که به شهر همدان می‌رسد در حدی باشد که بتوانیم قطعی را پایان دهیم، قطعا این کار را انجام خواهیم داد و همه این عوامل بستگی به دبی آبی دارد که از سمت سد تالوار به دست ما می‌رسد.

وی در خصوص اجرای خط «بای پس» بیان کرد: بای پس خط اضطراری است که باید انجام می‌شد چون تصفیه خانه سد تالوار هنوز کامل به بهره‌برداری نرسیده است.

عزیزی با اشاره به اینکه خط بای پس انجام شد تا بتوانیم آب را به تصفیه خانه شهید بهشتی منتقل کنیم و بعد مورد استفاده مردم قرار گیرد گفت: دبی نهایی سد تالوار یک هزار و 200 لیتر در ثانیه است و این آب به تصفیه خانه شیخی جان وارد و بعد از تصفیه وارد شهر می‌شود و چون فعلا این تصفیه خانه تکمیل نشده، خط اضطراری کار شد تا بتوانیم آب را به سمت شرق شهر همدان بیاوریم و در تصفیه خانه شهید بهشتی تصفیه کنیم و بعد وارد مدار بهره‌برداری شود.

وی اضافه کرد: وقتی طرح تالوار کامل به بهره‌برداری برسد اولا دبی تا یک هزار و 200 لیتر در ثانیه افزایش پیدا می‌کند و بعد تصفیه خانه شیخیجان تصفیه می‌کند و آب تصفیه شده به دست مردم می‌رسد.

مدیر روابط عمومی آبفای استان همدان تأکید کرد: خط اضطراری برای این کار شد که فعلا برای امسال کار را به سامان برسانیم و 600 لیتر در ثانیه آب به دست مردم برسد و بخشی از مشکلاتی که در شهر ایجاد شده، حل شود و نیز برای سال بعد پروژه کامل شود و فرایند کار خود را طی کند.

انجام آزمایش‌ها برای سلامتی آب سد تالوار نیاز به زمان دارد

وی تصریح کرد: اجازه دهیم آب به تصفیه خانه شهید بهشتی وارد شود و بخشی از فرایند تصفیه نیز طی شود تا آن وقت بتوانیم بگوییم که قطعی باز هم خواهیم داشت یا خیر، که البته حساسیتی هم در موضوع آرسنیک ایجاد شده و باید مراحل آزمایش سلامتی آب طی شود و در حال حاضر نمی‌توانیم اظهارنظر دقیق در مورد عدم قطعی آب داشته باشیم.

عزیزی با تأکید بر اینکه آب باید به تصفیه خانه بیاید و از لحاظ کیفی و کمی کارهایش انجام شود و بعد با خیال راحت خبری به مردم بدهیم و بگوییم کار آب تمام شده و چند لیتر بر ثانیه نیز آب به شبکه می‌آید ادامه داد: از اینکه در حال حاضر مسیرآب تا نصفه طی شده، نمی‌توان به صورت هیجانی پاسخ داد که قطعی را نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ اصولی حساسیتی روی کیفیت و کمیت آب تالوار وجود دارد و باید آب از ایستگاه پمپاژ عبور کند و به تصفیه خانه برسد و بعد از تصفیه عوامل مرکز بهداشت نمونه‌ها را تجزیه و تحلیل کنند تا با خیال راحت به مردم گفته شود که موضوع آرسنیک آب تالوارهم در تصفیه خانه شهید بهشتی حل شده و استاندارد است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان همدان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که در مدت یک یا دوهفته مشکل قطعی حل خواهد شد، گفت: نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد، متولی توزیع آب شرکت آب و فاضلاب است و متولی تأمین شرکت آب منطقه‌ای و ما در حال حاضر نمی‌توانیم اظهاراتی مبنی بر پایان قطعی آب داشته باشیم.

وی یادآور شد: زمانی می‌توان قطعی آب را برداشت که آب وارد شبکه شود و همکاران ما کار بازچرخانی را در شبکه انجام دهند و آب در مخازن مختلف پمپاژ شود و مخازن تمام شهر ارتفاع گیرد تا بتوانیم کاملا به صورت متوازن توزیع را انجام دهیم و بعد با خیال راحت بگوییم قطعی برداشته می‌شود.

عزیزی با بیان اینکه اتفاقاتی می‌افتد و طی دو سه روز گذشته تصفیه خانه اکباتان را از دست دادیم و خط اضطراری شکست و 280 لیتری هم که از سمت خالق‌وردی می‌آمد از دست داده شد افزود: مسائل فنی در کار پیش می‌آید و بخواهیم در نیمه راه بگوییم کار تمام شده ممکن است مشکلاتی هم پیش آید و باید کمی با صبوری کار را پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه آزمایش‌ها در خصوص سلامت آب نیز باید انجام شود که البته شرکت آب و فاضلاب هم نمونه گیری‌هایی انجام می‌دهد اما متولی قانونی نظارت بر تأمین بهداشتی آب، مرکز بهداشت است گفت: باید تأییدیه‌های مرکز بهداشت هم بعد از ورود آب به تصفیه خانه را داشت تا آب را وارد شبکه مدار شهری و بهره‌برداری کرد و بعد خبر خوشایندی را به مردم داد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal