آخرین اخبار

6. آذر 1401 - 10:02   |   کد مطلب: 43764
یک کارشناس گیاهان دارویی در همدان گفت: در زمان ابتلا به بیماری‌های ویروسی و میکروبی بیشتر استراحت کنید، کمتر غذا بخورید و از مصرف گوشت پرهیز کنید.

به گزارش آوای سیدجمال، هادی گلزاری  با بیان اینکه یکی از اصول مهم در درمان بیماری‌ها استراحت کافی است، اظهار کرد: استراحت و خواب در زمان ابتلا به بیماری بسیار مهم است و قوه مدبره امکان و تمرکز بیشتر برای رسیدگی به عامل مهاجم(ویروس، میکروب و ...) را پیدا می کند. در این دوره بسیار مهم است که نه تنها کار فیزیکی بلکه کارهای فکری هم محدود شوند.

وی با بیان اینکه در دوره بیماری باید کمتر غذا خورد، افزود: به سیستم گوارش هم باید استراحت داده شود بدین شکل که هم مقدار غذای مصرفی و هم غلظت و سنگینی آن باید کم شود. بعضی افراد فکر می کنند هنگام بیماری برای مقابله با آن باید بیشتر بخورند در حالیکه دستگاه گوارش باید نسبتاً آرام و در آرامش باشد چراکه به علت درگیر بودن بدن و سیستم ایمنی در مقابل ویروس تضعیف شده است بنابراین باید مقدار غذای مصرفی کاهش یابد.

گلزاری ادامه داد: در این مدت تا حد امکان باید از خوردن گوشت پرهیز کرد چراکه هضم سختی دارند همینطور از مصرف فست‌فود و غذاهای مانده(غذاهای کثیف یا به عبارتی دارای تکاثف و بافت متراکم که هضم آنها را سخت می کند) نیز باید پرهیز شود. باید غذاهای مصرفی سبک و حتی المقدور گیاهی و زود جذب شونده باشد، به عبارتی سیستم گوارش را زیاد به خود مشغول نکند، زود انرژی آزاد کند و مواد زائد کمتری تولید کند، به این گونه غذاها لطیف گفته می شود.

وی اضافه کرد: غذاهای لطیف شامل انواع حریره ها و فرنی ها(تهیه شده از آرد گندم یا برنج یا از بادام)، شیربادام، آب سیب، رب سیب، فالوده سیب، بِه، خورشت سیب یا بِه(بدون گوشت یا با گوشت کم)، خوراک سبزیجات(ترکیبی از سیب زمینی، هویج یا زردک)، کدو حلوایی، شلغم پخته، نخودآب( نخود پخته شده در آب که غذایی بسیار لطیف است)، ماء العسل به همراه آبلیموی تازه(حل شده عسل در آب که به آرامی حرارت داده شده و کف آن گرفته شود که لطیف شده عسل است)، شیربرنج با کمی مربای بِه یا سیب یا گل سرخ و انواع سوپ ها(جو، ترجیحاً بدون گوشت یا حداکثر با بال یا سینه مرغ) است.

این کارشناس طب سنتی با بیان اینکه گوشت گوسفند و گاو هضم سختی دارند و بهتر است از مصرف آنها امتناع شود، تصریح کرد: گوشت های سفید و پرندگان، بافت لطیف‌تر و هضم راحت‌تری نسبت به گوشت پرندگان دارند و باید بدون رشته و مخلفات سنگین به همراه لپه و سبزیجات تازه استفاده شوند. این غذاها علاوه بر هضم آسان، قوای بدنی را نیز تقویت می کنند تا بدن نیروی کافی برای مقابله با عوامل بیماری زا را داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای رفع بیماری های تب دار عفونی بهتر است از یک مدل آش استفاده کرد، گفت: مقداری مساوی از زردک، پیاز، کدوی حلوایی بدون پوست، شلغم، بِه و سیب درختی و مقدار کمی برنج و سبزی آش آماده کرده و به همراه آب در حرارت ملایم شروع به طبخ کنید، پس از مدتی مقداری گیاه خشک پرسیاوشان، زوفا و بنفشه به آش فوق افزوده و صبر کنید تا جا بیفتد، قبل از مصرف مقدار کمی نمک دریا و آبلیمو به آن اضافه کنید. این غذا بسیار پرانرژی و زود هضم بوده و برای بیماری های تب دار عفونی بسیار مفید است و نرم کننده سیستم تنفسی است که در بسیاری از مواقع با یکی دو وعده مصرف این آش کل علائم فروکش می کند.

گلزاری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از آش های مؤثر آش شلغم است که برای تهیه آن نیاز به شلغم، پیاز، نعنا، آیشن و پونه خشک، کشک، جوف استخوان قلم نیاز است. شلغم یک ماده غذایی مغذی است و خاصیت صاف کنندگی سینه را دارد و دارویی مؤثر در درمان مبتلایان به سرفه نیز است اما از آنجایی که شلغم نفاخ و دیرهضم بوده بهتر است آن را با مصلح آویشن یا زیره مصرف کرد.

این کارشناس گیاهان دارویی در پایان مطرح کرد: کُندر، تخم گشنیز، پوست انار و عناب اثرات ضدالتهابی، ضدمیکروبی و حتی ضدویروسی دارند، بخارات یا دود مواد مذکور می تواند هوای محل را ضدعفونی کند./ ایسنا

انتهای پیام

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal