آخرین اخبار

20. فروردين 1402 - 12:23   |   کد مطلب: 44696
مهدی زائری عمل بر سر گذاشتن قرآن در لیالی قدر را واسطه قراردادن آن و چهارده معصوم(ع) به سبب عظمت آن‌ها در پیشگاه الهی و تواضع در مقابل ثقلین دانست و گفت: در خوب و نیکو بودن انجام اعمالی چون خواندن قرآن و دعای جوشن کبیر، نماز و قرآن به سر گرفتن و استغفار شکی نیست، اما باید تدبری و تفکری در آن باشد تا راه رسیدن به خدا سخت و دشوار نشود.

 مهدی زائری، کارشناس امور قرآنی در اسدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال، در خصوص عظمت لیالی قدر اظهار کرد: قرآن در سوره‌های قدر و دخان از عظمت این شب سخن گفته که ارزش این شب بیش از هزار ماه است، آنجا که می‌گوید تنزل الملئکة والروح شبی که فرشته‌ها به زمین می‌آیند و بنا به برخی از آیات واحادیث مقدرات سال آینده بندگان در آن شب رقم می‌خورد.

 

وی گفت: گرچه زمان دقیق شب قدر روشن نیست اما در بسیاری از روایات شب‌های ۱۹،۲۱، ۲۳ ماه مبارک رمضان است که شیعیان تأکید بر شب ۲۳ دارند و اهل سنت بر شب ۲۷ ماه مبارک رمضان.

 

کارشناس امور قرآنی در اسدآباد در پاسخ به این سؤال که مهمترین عمل در شبهای قدر که باید به آن توجه کرد، چیست؟ گفت: اکثرا" شب‌های قدر توصیه  به خواندن قرآن و دعای جوشن کبیر، نماز و قرآن به سر گرفتن و استغفار به سر شده که در خوب و نیکو بودن این اعمال شکی نیست اما سخن جای دیگری است، اینکه هدف از خواندن دعا چیست؟ چرا قرآن کریم در این شب نازل شده؟ یکی از دلایل عزت این شب نزول کتاب هدایت قرآن کریم و تمامی کتاب‌های مقدس در این شب است.

وی ادامه داد: رمضان، ماهى که قرآن در آن نازل شده تا هم هدایت و هم فرصتی براى بندگان باشد، این شب عزیز است چرا که موجبات هدایت انسان به سوی خدا را فراهم می سازد، البته هدف رسیدن به خداست و این سفر الهی و لقاء خدا جز با قدم های معرفت ممکن نیست.

زائری خاطرنشان کرد: اگر دعا، نماز، قرآن را بخوانی اما تدبری و تفکری در آن نباشد، راه رسیدن به خدا بس سخت و دشوار خواهد شد، بنابراین بهترین عمل در این شب‌ها عبادت همراه با بینش است، اگر قرآنی می‌خوانیم، دعایی می‌خوانیم یادمان باشد که در فلسفه همه این‌ها بیندیشیم.

وی اذعان کرد: در شبی که عبادتش بهتر از هزار سال است، بیاییم به بنیان‌های فکری خود هم نظمی دهیم، بیاییم با خداوند عهد کنیم که همه کارهای ما حرف زدن‌های ما، رفتار ما همه و همه همراه با  تعقل و تفکر باشد.

 

کارشناس امور قرآنی در اسدآباد در خصوص اهمیت قرائت قرآن در شبهای قدر، گفت: خواندن قرآن از آنجایی که کلام وحی است، دارای فضیلت و ثواب بسیاری است و آثار و برکت زیادی به همراه دارد، از امتیازات مهم شب قدر‌ هم نازل شدن قرآن به عنوان نسخه شفابخش و کامل‌ترین قانون برای اداره زندگی بشر است. پس چه بسا خواندن قرآن در شب نزول آن مایه نزول خیرات و برکات فراوانی برای انسان خواهد بود و چه عملی برتر و اکمل‌تر از تلاوت قرآن در شب نزول آن.

وی در پاسخ به این سؤال که در شبهای قدر قرآن بر سر می‌گذاریم؟ گفت:عمل بر سر گذاشتن قرآن و واسطه قراردادن آن و چهارده معصوم(ع) به سبب عظمت آن‌ها در پیشگاه الهی و تواضع در مقابل ثقلین است و در حقیقت ادب در مقابل ثقلین، ادب در برابر حضرت حق و رعایت حدود بندگی است و این عمل را خود ائمه(ع) به ما آموخته‌اند.

 

زائری ادامه داد: در حقیقت ما با این عمل، نشان می‌دهیم که اندیشه و خردمان، بلکه همه هستی مان زیر نظر قرآن و عترت (ثقلین) است و با کتاب خدا و شفیع قرار دادن اهل بیت روبه خدا می‌کنیم و از او طلب مغفرت می‌طلبیم.

 

وی وظایف و انتظار از مسئولان برای برپایی یک مراسم معنوی در شبهای قدر را اینگونه پاسخ داد: نقش مسئولان در رابطه با برگزاری مراسم مذهبی و اهمیت بخشیدن به بهتر برگزار شدن این مراسمات در جامعه اسلامی جزء مهمترین وظایف آنان محسوب می‌شود چرا که این مراسمات باعث تقویت روح معنوی جامعه شده و باعث می‌شود خیلی از آسیب‌های اجتماعی به سبب این مراسمات دامن گیر جامعه نشود و مسؤلین هر اندازه که به برپایی مراسمات مذهبی احتمام ورزند در اصل یک نوع واکسیناسیون در مقابله با آسیب های اجتماعی انجام داده‌اند.
انتهای پیام/ن

 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal