آخرین اخبار

15. مرداد 1402 - 14:03   |   کد مطلب: 45746
معاون مرکز توسعه شورای حل اختلاف استان همدان با اشاره به اجرای پویش «به عشق امام حسین(ع) می‌بخشم» از ابتدای ماه محرم تا اربعین حسینی گفت: با اجرای این طرح در مجموع ۲۴۴ فقره پرونده منتهی به سازش شده است.

به گزارش آوای سیدجمال، سیدهادی مصطفوی در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: از جمله اقدامات در حوزه سند تحول قضایی است که یکی از اسناد مهم قوه قضاییه بود و از زمان ریاست سابق قوه قضاییه کلید خورد و در زمان ریاست فعلی قوه قضاییه ادامه دارد.

وی افزود: در استان همدان نیز با تشکیل کارگروهی سند تحول قضایی از طریق یکی از معاونت‌ها در حال پیگیری است و اقدامات مفیدی در این زمینه در استان همدان انجام گرفته است.

معاون مرکز توسعه شورای حل اختلاف استان همدان با بیان اینکه ما شاهد کاهش ورودی پرونده در مجموعه‌های قضایی استان هستیم، افزود: این امر هم در دادسراها و هم در محاکم حقوقی و تجدیدنظر یکی از شاخصه‌های اجرای صحیح سند تحول قضایی است.

وی ادامه داد: کنترل ورودی پرونده به دستگاه قضایی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در سند تحول به آن اشاره شده و استان همدان پایین‌ترین سطح نگهداشت پرونده‌ها را دارد و پرونده‌هایی که از طرف مردم و دفاتر خدمات قضایی مطرح می‌شود سریع دستور رسیدگی به شعبه مربوطه صادر می‌شود و پرونده در جایی بایگانی نمی‌شود و تمام پرونده‌ها به روز در حال انجام است و این یکی از اقدامات مفیدی استکه  در حوزه همدان انجام گرفته است.

سخنگوی دستگاه قضا در استان همدان عنوان کرد: همدان از حیث جرائم لسانی جزء استان‌های رتبه‌دار بود و یکی از جرائمی که در استان همدان بیشترین آمار را داشت جرائم لسانی مانند توهین، تهدید و...  بود و به عنوان جرم اول همدان شناخته می‌شد که با اقداماتی همچون طرح‌های ابداعی طرح‌های مصلحین، طرح معتذرین، وکلای مصلح و طرح شمیم رضوی شاهد این هستیم که جرائم لسانی از رتبه اول استان حذف شده و نتایجی را در بحث فرهنگ مردم داشته است.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی ابراز کرد: صلح و سازش هم یکی از مباحث فرهنگی است و برای فرهنگسازی در جامعه نیاز داریم با حمایت بیشتر خبرنگاران این اتفاق در جامعه بیفتد.

* نیازمند اولویت بندی مسائل فرهنگی در جامعه هستیم

مصطفوی ادامه داد: ما در استان همدان نیاز به اولویت بندی مسائل فرهنگی در جامعه داریم یعنی بدانیم چالش اصلی استان چیست و مسئولین ما برنامه‌ریزی‌های خود را بر اساس آن انجام دهند.

وی عنوان کرد: از ابتدای ماه محرم تا اربعین حسینی پویشی با عنوان «به عشق امام حسین(ع) می‌بخشم» از سوی ستاد ملی صبر که برکات خوبی در سراسر کشور دارد، در استان همدان نیز کلید خورده و در حال انجام است و حامیانی در استان از سوی افراد شاخص دارد.

معاون مرکز توسعه شورای حل اختلاف استان همدان عنوان کرد: از زمان اجرای این پویش در شهرستان‌های استان به جز شهر همدان، حدود ۶۱ فقره پرونده دعاوی خانوادگی منتهی به صلح و سازش شده و حدود ۲۵ میلیارد ریال دعاوی مالی به رضایت رسیده است.

وی با بیان اینکه یک فقره پرونده قتل عمد در شهرستان اسدآباد به مصالحه ختم شده و ۲۹ فقره از شکایت‌ها و پرونده‌های سنگین کیفری منتهی به رضایت شده است، اضافه کرد: در مجموع ۲۴۴ فقره سازش «به حرمت و به عشق امام حسین(ع) می‌بخشم» در شهرستان‌های استان به جز شهرستان همدان منتهی به سازش شده است و در شهر همدان نیز ۴ فقره پرونده در حال سازش هستیم و آمار قطعی در روز اربعین اعلام خواهد شد.

مصطفوی با اشاره به اینکه در حوزه مسائل فرهنگی یکی از اولویت‌های ما در ماه محرم اجرای این پویش است، ابراز کرد: یکی از قوانینی که در حال اصلاح شدن است قانون مربوط به شوراهای حل اختلاف است؛ این قانون تا پایان شهریورماه از طریق شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی قرار است مصوب، تایید و اجرا شود و تغییراتی را در زمینه صلاحیت‌ها در حوزه‌هایی که قرار است رسیدگی کنند براساس این قانون خواهیم داشت.

وی گفت: یکی از مواردی که در قوه قضائیه در حال اجرا است، اجرای مدل تعالی سازمانی (EFQM) است و متولی آن مرکز توسعه شورای حل اختلاف است که هدف از اجرای آن بالا بردن کیفیت رسیدگی و رضایت مردم و کاهش فرایند رسیدگی و کاهش ورودی پرونده‌ها و افزایش صلح و سازش است.

سخنگوی دستگاه قضا در استان همدان عنوان کرد: در حوزه پرونده‌های قتل کارگروه‌های ویژه صلح و سازش در استان تشکیل شده که این کارگروه‌ها با محوریت روسای دادگستری و دادستان‌ها و افراد شاخصی که به عنوان صلح یار هستند، ورود پیدا می‌کنند و برای بحث مصالحه در پرونده‌های صلح و سازش اقدام می‌کنند که در ماه‌های گذشته آمار خوبی در بحث پرونده مصالحه قتل داشتیم و امیدواریم با اجرای این پویش بتوانیم افزایش این آمار را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که مرکز توسعه در حال پیگیری است بحث داوری و میانجیگری است، خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۰ بحث داوری، ساماندهی و میانجیگری از طریق مرکز توسعه شورای حل اختلاف در حال اجرا است که دوره آموزشی داوری را در استان برگزار می‌کنیم و آزمون داوری در حال برگزار شدن است.

مصطفوی تصریح کرد: داوری‌ها در دو حوزه عمومی و تخصصی در حال انجام است و کسانی که تحصیلات حقوقی دارند یا برای میانجیگری یا رشته‌های مرتبط با حقوق همچون روانشناسی و علوم تربیتی می‌توانند در آزمون‌های داوری شرکت کنند؛ همچنین مجموعه خبرنگاران نیز می‌توانند به عنوان صلح یار در حوزه صنفی خود و در خارج از آن به عنوان سفیر صلح در حوزه‌های مختلف، حل اختلافات محلی و...  ورود پیدا کرده و فعالیت کنند.

وی ابراز کرد: یکی از اقداماتی که قوه قضاییه از طریق سند تحول قضایی در حال پیگیری است، بحث قوه قضاییه الکترونیک یا  دادرسی الکترونیکی است، در شعبه‌های حل اختلاف گواهی‌های حصر وراثت، درخواست‌های تامین دلیل، در‌خواست‌های صدور اجراییه چک و... به طور کامل به صورت الکترونیک در حال انجام است.

معاون مرکز توسعه شورای حل اختلاف استان همدان ادامه داد: از دیگر اقدامات خوبی که در سنوات اخیر در سیستم قضایی انجام شده افزایش شعب رسیدگی کننده بوده که شعب دادگاه‌های تجدیدنظر از ۱۱ شعبه به ۱۷ شعبه، شعب حقوقی از ۱۰ شعبه به ۱۵شعبه و کیفری از ۹ شعبه به ۱۲ شعبه افزایش یافته که در فرایند رسیدگی‌ها و تسریع در رسیدگی‌ها و کاهش اطاله دادرسی بسیار موثر بوده است.

* مسئولین قبل از بازگشایی مدارس برای ترافیک شهر همدان فکر جدی داشته باشند

وی با اشاره به مسئله ترافیک شهر همدان گفت: این امر یکی از موضوعاتی بوده که دادستانی از سال گذشته از باب حقوق عامه ورود پیدا کرد و می‌طلبد مسئولین قبل از بازگشایی مدارس برای ترافیک شهر همدان فکر جدی داشته باشند و برای حوزه شهری و جانمایی برخی مدارس که از نظر ترافیکی جانمایی درستی ندارند، پیش بینی‌های لازم را داشته باشند که مردم در آن زمان با اوج ترافیک و مشکلات مواجه نباشند.

مصطفوی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری از وقوع جرم اقدامات خوبی در زمینه ترک فعل مسئولین و رسیدگی پرونده‌ها انجام گرفته است، گفت: سازش‌هایی که از طریق کمیته‌های مصلحین در سال ۱۴۰۰ تاکنون انجام شده نیز از دیگر اقدامات بوده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح شمیم رضوی هیئت‌های مصلحین در بقاع متبرکه و امامزاده‌ها مستقر هستند، افزود: از ۲ هزار و ۸۸۳ فقره پرونده ارجاع شده ۴۳۲ فقره پرونده به بحث مصالحه ختم شده است.

معاون مرکز توسعه شورای حل اختلاف استان همدان ابراز کرد: یک طرح دیگر که در همدان اجرا می‌شود «وکلای مصلح» است که در حال پیگیری است.

وی با اشاره به وکلایی که برای بحث صلح و سازش پیگیری می‌کنند، بیان کرد: تاکنون ۳۰۶ نفر ثبت‌نام داشتیم و ۱۴۲ نفر هم اخیرا ثبت نام کردند که در مجموع حدود ۴۵۰ نفر در حال فعالیت هستند و امیدواریم در این زمینه اقدامات خوبی از ناحیه وکلا انجام شود.

مصطفوی گفت: دو حوزه قضایی نیز به حوزه‌های قضایی استان اضافه شده، حوزه قضایی شیرین سو در شهرستان کبودراهنگ و حوزه زند در شهرستان ملایر که به مجموع حوزه‌های قضایی ما اضافه شده است.

وی تصریح کرد: در خصوص مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها نیز با توجه به افزایش تعداد شعبات با کاهش بازه زمانی رسیدگی مواجه هستیم و همچنین پیشنهاد ما در ان زمینه نگاه تخصصی به پرونده‌ها است تا مدت زمان رسیدگی به حداقل برسد.

سخنگوی دستگاه قضا در استان همدان با اشاره به تشکیل کارگروه کنترل اجاره‌بها که از دو سال پیش اقدام شده است، گفت: همه مسئولین باید برای کنترل اجاره بهاء وقیمت مسکن برنامه داشته باشند.

منبع: خبرگزاری بسیج

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal