آخرین اخبار

20. مهر 1402 - 12:00   |   کد مطلب: 46297
کلاس تشریح دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، نخستین بار بین دانشکده‌های علوم پزشکی غرب کشور به میز تشریح مجازی (Virtual dissection table) مجهز شد.

به گزارش آوای سیدجمال، معاون آموزشی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد گفت: میز تشریح مجازی یک صفحه چند لمسی بوده و یک اسکن سه بعدی از کل بدن انسان را نمایش می‌دهد و این اسکن به حسب نیاز می‌تواند عضلات، عروق، استخوان‌ها و احشا را نشان دهد یا آن‌ها را برای دیدن بافت‌های زیرین پنهان کند.

براتی افزود: میز تشریح مجازی یک شبیه ساز آناتومی بدن انسان با استفاده از تصاویر سی تی اسکن و ام آر آی و همچنین تصاویر برش عرضی از جسد انسان است که بدن انسان را در ابعاد واقعی بر رویی یک نمایشگر عریض با رابط کاربری لمسی شبیه سازی کند تا دانشجویان و استادان پزشکی بتوانند به دور از مشکلات تشریح جسد واقعی درک عمیق تری از ساختار بدن انسان داشته باشند. 

او تأکید کرد: امروزه به طور گسترده از این سیستم در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر جهان استفاده می‌شود.

معاون آموزشی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد ابراز امیدواری کرد: استفاده از این مدل کالبدنمای انسان تاثیر مثبتی روی آموزش دانشجویان داشته، اما البته وجود این ابزار، نیاز به کلاس‌های تشریح با جسد‌های واقعی را حذف نمی‌کند، اما کمک بزرگی برای آموزش بهتر این درس سخت در پزشکی به حساب می‌آید.

براتی تأکید کرد: از گذشته‌های دور تاکنون، دانشجویان پزشکی از یک کتاب اطلس آناتومی شناخته شده و برای آموزش هم از کالبد شکافی اجساد استفاده کرده اند، اما کم کم تبلت‌ها و اسمارت فون‌ها در حال جایگزین شدن با کتب و صفحات تاچ اسکرین با اجساد هستند، این گجت‌ها با صرف هزینه‌های کمتر و آموزش بهتر، می‌توانند کمک فراوانی به علم پزشکی کنند.

او تصریح کرد: این دستگاه دارای قابلیت‌هایی از جمله: مدل‌های بسیار دقیق از آناتومی بدن انسان، مدل‌های دقیق از سیر تکاملی جنین انسان از جنین ۱۵ روزه تا ۶۰ روزه و مدل‌های volumetric از جسد واقعی انسان است و کاربر می‌تواند در کنار مدل‌های سه بعدی رفرنس‌های آناتومی را نیز همزمان در اختیار بگیرد و اطلاعات تکمیلی دریافت کنند. 

این افزود: این دانشکده جزو اولین دانشکده‌های علوم پزشکی غرب کشور است که به این دستگاه مجهز می‌ شود.

برانی همچنین سایر کاربرد‌های این محصول را کمتر شدن نیاز به نمونه‌های انسانی برای تشریح، انتقال بهتر و مفیدتر اطلاعات به دانشجویان، استفاده از مزایای آموزش مجازی جهت درک صحیح‌تر از علوم پزشکی و بدون محدودیت مکان برای ارائه مباحث آموزشی برشمرد.

معاون آموزشی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در ادامه اعتبار هزینه شده برای خرید و تجهیز این دستگاه را افزون بر ۹ میلیارد ریال عنوان کرد./صداوسیما

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal