آخرین اخبار

13. شهريور 1392 - 20:11   |   کد مطلب: 11706

SAM_0947-copy

محل تولد سیدجمال الدین اسدآبادی این روزها به مکانی برای کشمکش بین اداره میراث اسدآباد و دانشگاه علمی کاربردی تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آواسیدجمال،این مکان که میتوان از آن به عنوان شناسه دیار سیدجمال نام برد مدتی است با کج سلیقگی مسئولین اسدآباد جایگاه خود را کمرنگ و کمرنگ تر میبنید.

دو نهاد دولتی این روزها با هم بر سر میراث مردم اسدآباد اختلاف پیدا کرده اند.مکانی جهانی که در شهرهای دیگر برای داشتن آن سر و دست میشکنند.

ادعای مالکیت چیز بدی نیست اما در باره این مکان خاص ادعای مالکیت چیز خنده داری است چرا که این مکان متعلق به همه دوستداران فرهنگ وتمدن این شهر است نه مکانی برای برگزاری کلاسهای دانشگاه یا اتاقهای یک اداره!

خواست مردم دیار سیدجمال از روسای این دو نهاد که هردو از فرهنگ دوستان اسدآباد نیز هستند این است که بدون توجه به مسائل مطرح شده فقط به فکر اعتلای نام سیدجمال الدین اسدآبادی باشند.

وقتی که مکان تولد سیدجمال الدین اسدآبادی به محل این مناقشات تبدیل میشود نباید دور از ذهن باشد که کشور افغانستان شناسه اسدآباد را به اسم خود مصادره کند و به آن ببالد.

پایگاه خبری آواسیدجمال برای تشریح جزییات این ماجرا دو گفتگوی جداگانه با قائم مقام رییس میراث فرهنگی کشور و نماینده اسدآباد در مجلس داشت.

علیرضا ایزدی در این رابطه به آواسیدجمال گفت:جای تاسف دارد که بنای اصلی این مکان از بین رفته است.

وی با بیان اینکه این مکان یکی از میراث های غنی کشور است افزود:اینکه مالکیت این مکان متعلق به چه کسی است مهم نیست بلکه اصل موضوع حفظ صحیح این مکان است.

قائم مقام رییس سازمان میراث فرهنگی کشور افزود:این مکان یک میراث کشوری است و ادعای مالکیت آن موضوع جالبی نیست.

وی تصریح کرد:اگر واقعا احترامی برای سیدجمال الدین قائلیم،به فکر ارائه تعریفی صحیح از این مکان باشیم نه ادعای مالکیت آن.

13911230000017_PhotoA

این مقام مسئول افزود:اگر بحث بر سر فضای اداری سازمان میراث است حاضریم که فضای اداری خود را جابجا کنیم اما بشرطی که مطمئن شویم این مکان بدست ارگانی تخصصی تر از اداره میراث آن هم در این مسائل بیفتد.

ایزدی با بیان اینکه این موضوع میتواند صدمات جبران ناپذیری به مجموعه میراث اسدآباد بزند گفت:فرقی نمیکند اداره میراث در این مکان مستقر شود یا دانشگاه علمی کاربردی،بلکه مهم حفظ شان این مکان تاریخی و بی نظیر است.

نماینده اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت:من در اینگونه مسائل دخالت نمیکنم چرا که حل آن را به روسای این دو نهاد واگذار کرده ام.

l5787_azad

بهروز نعمتی با اشاره به اینکه زمین و امکانات این بنا متعلق به دانشگاه علمی کاربردی است افزود:این موضوع فقط با تفاهم این دو نهاد امکان پذیر است.

لازم بذکر است وی درباره چگونگی به تفاهم رسیدن این دو نهاد به نکته خاصی اشاره نکرد.

در پایان این گزارش امیدواریم هر اتفاقی که در رابطه با این بنا رخ میدهد  به نفع فرهنگ و تمدن اسدآباد  باشد.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal