آخرین اخبار

1. ارديبهشت 1393 - 16:14   |   کد مطلب: 24026

به گزارش آوای سیدجمال و به نقل از خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، هزاران پیرو مذهب سیک این روزها از سراسر دنیا در «گردواره پنجه صاحب» که یکی از مقدس‌ترین زیارتگاه‌های آنان در ایالت پنجاب پاکستان است گرد هم می‌آیند و به اجرای مراسم مذهبی خود می‌پردازند.

سیک‌ها به مدت 3 روز در این زیارتگاه تجمع کرده و  مراسم مذهبی خود موسوم به «بایسکی ملا» را در میان تدابیر شدید امنیتی آغاز می‌کنند.

زائران سیک به عنوان بخشی از این مراسم مقدس، دستان خود را در جای اثر دست «گورو ناناک» موسس این دین که بر روی یک سنگ است قرار می‌دهند. جامعه سیک بر این باور است که این سنگ به سمت گورو پرتاب شده و او آن را با دستش متوقف کرده و اثر دستش در سنگ به صورت یک فرو رفتگی باقی مانده است.

زائران زن و مرد سیک همچنین برای پاک شدن از گناهان، در حوضچه‌های این مکان حمام می‌کنند؛ مردان کامل در حوضچه آب فرو می‌روند و زنان با چادر دست‌ها و صورتشان را شسته و پاهای خود را در آب فرو می‌کنند. آب حوضچه‌های معبد سیک‌ها از چند چشمه تأمین می‌شود که به کمک آبراه‌های تعبیه شده در محل به داخل معبد هدایت شده است.

در این مراسم، «گرو گرنته» کتاب مقدس سیک‌ها هر روز صبح با صدای بلند خوانده می‌شود و 3 روز نیز غذای رایگان در بین آنان توزیع می‌شود.

مراسم شمشیر بازی و انجام رقص مذهبی که با چرخاندن اجسام گوناگون همراه است نیز از دیگر برنامه‌های جشن سیک‌ها در پاکستان است.

امسال «سردار محمد یوسف» وزیر امور مذهبی پاکستان نیز به نمایندگی از دولت این کشور در مراسم سیک‌ها شرکت کرد.

سیک به معنی شاگرد، دینی یکتاپرست است که در سده پانزدهم میلادی بدست گورو نانک در منطقه پنجاب در شبه‌قاره هند بنیان نهاده شد و بدست 10 گوروی بعدی گسترش داده شد.

این آئین با بیش از 30 میلیون پیرو، پنجمین دین سازمان‌یافته جهان به شمار می‌رود.

بزرگترین معبد سیک‌های جهان در پاکستان

شستشو در آب مقدس برای پاک شدن از گناه

حوضچه‌های مقدس که آب آنها از چند چشمه تأمین می‌شود

سیک‌ها در حال ادای احترام به گرو ناناک

برگزاری مسابقات شمشیر بازی بین قهرمانان سیک

آماده شدن سیک‌ها برای شرکت در مراسم مذهبی- پوشاندن سر الزامی است

یک روحانی مذهبی سیک

یک سیک در حال انجام رقص مذهبی

 

پایان جشن مذهبی سیک‌ها و خروج از معبد پنجه صاحب

 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal