آخرین اخبار

7. ارديبهشت 1395 - 14:29   |   کد مطلب: 30908
گزارش آوای سیدجمال از وضعیت ورزش در روستاها؛
استعدادهای ناشناخته در حوزه ورزش روستاها به دلیل کمبود امکانات
شهرستان اسدآباد با وجود بیش از 98 روستای دارای سکنه تنها در چند روستا امکانات ورزشی مهیا است که آن هم جوابگوی جمعیت روستائیان نیست.

به گزارش آوای سیدجمال؛ حدودا" کمتر از دو ماه دیگر به پایان فصل بهار باقی است و با پایان این فصل تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان آغاز می‌شود.

 

تعطیلاتی که فرصتی را برای دانش‌آموزان مهیا می‌کند تا به تفریح و بازی پرداخته و خستگی یک ساله درس از تنشان درآید.

 

در واقع این تعطیلات برای دانش‌آموزان گذراندن اوقات فراغت تا سال دیگر و آغاز مقطع تحصیلی بالاتر است که این اوقات با تفریحاتی که خانواده‌ها و خودشان تمایل به آن دارند، می‌گذرد.

 

یکی از تفریحاتی که معمولا" دانش‌آموزان به سمت آن روی می آورند، ورزش است و بر اساس گفته‌های کارشناسان یکی از سالم‌ترین تفریحات محسوب می‌شود.

 

ورزش‌های مختلفی از جمله کوهنوردی، شنا، والیبال، تنیس روی میز، فوتبال و غیره در سطح جامعه شناخته شده است که نوجوانان  و جوانان به آن می‌پردازند که برای انجام چنین ورزش‌هایی باید امکانات مهیا باشد تا بتوان بدنی تنومند و سالم داشت.

 

حال برای گذراندن این اوقات باید امکانات تفریحی نیز باشد و یکی از این امکانات تفریحی امکانات ورزشی است که شهرستان اسدآباد با داشتن دو بخش به مرکزیت اسدآباد و آجین  و همچنین 98 روستای  دارای سکنه متأسفانه از وجود این نوع امکانات بی‌بهره است.

 

 در این زمینه گفت‌وگویی با رئیس اداره ورزش و جوانان داشتیم، با اشاره به اینکه امکانات ورزشی در حد متوسط در روستاهای جنت آباد، چنار سفلی وجود دارد، اظهار کرد: البته یک پروژه ورزشی نیز در روستای موسی اباد در حال تکمیل است که در مناسبی به بهره برداری خواهد رسید.

مهدی صمدپناهی با بیان اینکه در ای روستاها سالن‌های ورزشی چندمنظوره ساخته شده است، گفت: البته همه روستاها دارای امکانات نیستند و روستاهایی هم که دارای امکانات هستند، با توجه به موقعیت و جمعیت روستاها جوابگو نیست.

 

وی از اختصاص مبلغ ده میلیون تومان اعتبار برای تجهیز امکانات ورزشی در شهرستان خبر داد و گفت: قطعا" سهمی از این مبلغ نیز به روستاها اختصاص دارد.

 

شاهین سمیعی یکی از مربیان ورزشی شهرستان اسدآباد در رشته تنیس روی میز است که چند سال از دوران زندگی خود را در روستاها گذرانده  و به خوبی طعم کمبود امکانات ورزشی را چشیده است؛

وی در گفت‌وگویی با خبرنگار ما، از محرومیت‌های روستاها در همه حوزه‌ها اشاره می‌کند ومی‌گوید: روستائیان اسدآبادی به دلیل کمبود امکانات مجبور به مهااجرت میشوند و یکی از این کمبودها نبود امکانات ورزشی برای جوانان و نوجوانان است.

 

این مربی ورزشی ادامه می‌دهد: از دوران ابتدایی تا کلاس چهارم که در روستا زندگی کرده ام، به جز زنگ ورزش در مدرسه هیچ گونه فعالیتی در حوزه ورزش نداشتم، البته امکاناتی هم نبود که فعالیتی باشد.

 

وی با بیان اینکه بعداز گذشت سال‌ها که در حوزه ورزشی در سطح شهرستان اقداماتی صورت گرفته، اما توجه چندانی به روستاها به لحاظ ایجاد این امکانات نشده است، افزود: تا جایی که اطلاع دارم تنها در چند  روستای چنارسفلی، وندرآباد و جنت آباد سالن‌های ورزشی احداث شده.

 

سمیعی اضافه کرد: با وجودی که در روستای چنارسفلی سال ورزشی ساخته شده، اما به لحاظ فیزیکی استاندارد نیست و حتی به دلیل دور بودن از مرکز روستایی موجب نارضایتی و عدم استقبال مردم شده است.

 

وی با بیان اینکه اگر چه مشارکت مردمی در امر ایجاد امکانات روستایی امری ضروری و شاید نقش مهمی را ایفا کند اما روستائیان درآمد چندانی ندارد که در این زمینه بتوانند مشارکت کنند و ایجاد این نوع امکانات نگاه مسئولان شهرستانی و بالادستی را می‌طلبد.

 

دبیر هیئت ورزشی پینگ پنگ شهرستان اسدآباد که به دلیل حوزه فعالیتش خود را در امر ورزش روستاها مسئول می‌داند، می‌گوید: با ارتباطی که با آموزش و پروش و مسئولان در اداره ورزش گرفتم، موفق به اخذ تجهیزاتی از جمله 3 عدد میز پینگ پنگ استاندارد برای روستای چنارسفلی که زادگاهم است، دین خود را به هم روستائیان خود ادا کنم.

 

وی با بیان اینکه چند سالی است سالیانه مسابقاتی در بخش بزرگسالان به صورت دوره ای بین روستاها برگزار شده، گفت:  البته هیچ توجهی به ورزش کودکان نشده است و در مورد فعالیت‌های ورزشی در سنین پایه و کودکی باید به آن توجه شود.

 

سمیعی با بیان اینکه استعدادهای بی نظیری در حوزه ورزش در سطح روستاهای اسدآباد وجود دارد که ناشناخته مانده اند  و باید کشف و پرورش یابند، افزود: بنده یک روستازاده بوده و امروز به خود می‌بالم که در این عرصه ورزشی گام نهاده و موفق بوده ام.

 

وی از معلمان و کادر آموزش و پرورش که در مدارس روستاها مشغول هستند گرفته تا مسئولان بسیج روستاها و خانواده‌ها خواست با پرداختن به امر ورزش در رایزنی برای ایجاد امکانات ورزشی با افراد خیر و مسئولان شهرستان جدیت و پشتکار داشته باشند.

 

دبیر هیئت ورزشی پینگ پنگ شهرستان اسدآباد از مسئولان شهرستان خواست با اهمیت و توجه ویژه ای به روستاها، روستائیان را چه در ایجاد امکانات ورزش و چه رفاهی و آموزشی دریابند.

 

وی با اشاره به آسیب‌های مختلف اجتماعی از جمله اعتیاد ، گفت: پرداختن به فعالیت‌های ورزشی از هر نوع باعث می‌شود که در زمان فعالیت فکر و ذهن افراد درگیر هیچ موضوع دیگری جز ورزش نباشد و بگونه‌ای ذهن آزادی داشته و تمرکز را افزایش میدهد و همین موجب می‌شود که جوانان به سمت اعتیاد و دیگر آسیب‌ها کشیده نشوند.

 

سمیعی با  پیشنهاد به مسئولان برای تشکیل کارگروهی  با عنوان حمایت از ورزش روستاها  و دعوت از مربیان و خلاقان فکری در این حوزه موجب توسعه فعالیت‌های ورزشی در روستاها شوند و هدف از تشکیل آن را ترویج فرهنگ ورزش بین روستائیان قرار دهند.

 

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal