آخرین اخبار

24. آذر 1394 - 12:17   |   کد مطلب: 29637
رد صلاحیت شدن هاشمی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 92، شکست تلاش های وی برای دستیابی به ریاست مجلس خبرگان پس از رحلت آیت الله مهدوی کنی، رد صلاحیت شدن فرزند وی برای شورای شهر، باعث شده است که هاشمی خود را در نهایت ورشکستگی سیاست ببیند و وارد جنگیدن مستقیم برای رسیدن به کرسی خبرگان شود.

به گزارش آوای سیدجمال به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگویی گفت که گروهی تعیین شده که اعضای آن "افراد را بررسی می‌کنند تا آنهایی را که صلاحیت دارند اگر بعدا حوادثی پیش آمد، بتوانند برای رأی‌گیری مطرح کنند".

 

او این اقدامات را وظیفه عمده خبرگان دانسته و گفته است: "حالا هر وقتی که بنا شد رهبری عوض شود یا نباشد و کس دیگری بیاید، دوباره باید کار عمده‌ای انجام دهند".

 

انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم‌زمان با انتخابات مجلس در هفتم اسفند امسال برگزار می‌شود. این مجلس بر اساس قانون اساسی ایران وظیفه انتخاب رهبر، نظارت بر او و اختیار عزل او را دارد.

 

هاشمی رفسنجانی که انتخابات اسفند ماه را "سرنوشت ساز ترین انتخابات" خوانده، گفته است که در این دوره هم نامزد خواهد شد؛ از طرف دیگر سید حسن خمینی هم طی روزهای گذشته خود را به عنوان کاندیدایی برای مجلس خبرگان معرفی کرده است.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی گفته است که در حال حاضر خبرگان نهادهای  نظر رهبری را بررسی می‌کند و به رهبری گزارش می‌دهد.

 

او تاکید کرده که از نظر او نباید این‌گونه باشد و گفته است "اگر بخواهیم وظیفه خود را به خوبی انجام بدهیم، همه کارهای کشور زیرنظر رهبری است و ما نباید از آنها غافل باشیم".

 

در ادامه این اظهارات هاشمی، آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه «برخی افراد، آرزوها و توقعات غیرقانونی خود را که ربطی به قانون اساسی ندارد مطرح می کنند» «نظارت مجلس خبرگان بر رهبری» را سخنی نادرست و غیرقانونی اعلام کرد و گفت: در قانون اساسی چیزی به نام نظارت بر رهبری نداریم.

رئیس قوه قضاییه به مواد 107، 108،109،110 و 111 قانون اساسی و اصل 5 آن درباره شرایط، صفات و ویژگی های رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: مطابق قانون اساسی تشخیص دارا بودن شرایط رهبری و یا فقدان این شرایط بر عهده خبرگان رهبری است و طبیعی است که مقوله تشخیص از نظارت جداست و این دو تلازمی با هم ندارد.

 

این روز ها هاشمی در حالی از تشکیل تیم برای انتخاب جانشین رهبری سخن می‌گوید و طرح نظارت بر نهادهای تحت نظر رهبری را از اکنون آن را آغاز کرده است که این اقدام وی نوعی بدعت در مجلس خبرگان محسوب می‌شود به طوری که در دوره های قبلی انتخابات خبرگان، چنین مسائلی ابداً طرح نشده بود.

 

هاشمی در حالی از دستگاه ها و نهادهای زیر نظر رهبری صحبت می کند که طبق قانون اساسی همه دستگاه ها و نهاد های کشور حتی مجلس و دولت نیز زیر نظر رهبری فعالیت می کنند و اساساً دستگاهی که خارج از نظارت رهبری فعالیت کند در نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد.

 

حقیقت نژاد یک کارشناس بی بی سی در این خصوص می گوید: علت اینکه هاشمی رفسنجانی "شورایی شدن رهبری" را مطرح می‌کند این است که او می‌خواهد در این شورا حضور داشته باشد تا بتواند در تصمیمات مهم کشور نقش ایفا کند.

 

شکست های پی در پی هاشمی و خانواده وی، به طوری که منجر به زندانی شدن آقازاده فاسد وی شده است، هاشمی را وارد فاز جدیدی از سیاست کرده است، به شکلی که آخرین تلاش های خود را برای باقی ماندن در سیاست انجام می‌دهد.

 

رد صلاحیت شدن هاشمی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 92، شکست تلاش های وی برای دستیابی به ریاست مجلس خبرگان پس از رحلت آیت الله مهدوی کنی، رد صلاحیت شدن فرزند وی برای شورای شهر، باعث شده است که هاشمی خود را در نهایت ورشکستگی سیاست ببیند و وارد جنگیدن مستقیم برای رسیدن به کرسی خبرگان شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal