آخرین اخبار

11. ارديبهشت 1398 - 11:43   |   کد مطلب: 32440
آیا با بارش‌های خوب فروردین و اریبهشت ماه امسال از وضعیت بحرانی دشت اسدآباد دورتر شده و یا دیگر تهدیدی وجود ندارد؟ پاسخ این سؤال را از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان جویا شدیم.

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از نافع، دشت اسدآباد یکی دشت‌هایی است که در طول دو سال گذشته بارها وضعیت بحرانی و در آستانه کویری شدن آن تا سال 1400 تیتر رسانه شد.

 

یکی از دلایل کویری شدن منطقه دشت اسدآباد بی توجهی به هشدارها در کمبود آب بود که مردم با برداشت بی رویه آب با کاشت محصولات پرآب بر موجب بحرانی شدن آن می شدند.

 

حال از ابتدای امسال با وجود بارش‌های زیادی در اوایل فروردین و اردیبهشت آیا از این وضعیت بحرانی کمی دورتر شده ایم و یا بحرانی این منطقه را تهدید نمی‌کند؟

 

آیا می شود به کشت محصولات پرآب بر در این منطقه ادامه داد و نگران آینده نبود؟ برای پاسخ به این سؤالات با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفتگویی داشتیم.

 

*اجرای طرح تعادل بخشی در منطقه دشت اسدآباد

منصور ستوده در این زمینه به خبرنگار نافع؛ گفت: دشت اسدآباد طی خشکسالی های گذشته و برداشت بیش از حد در بخش کشاورزی، هرساله شاهد افت سطح آب زیرزمینی در این منطقه بودیم.

 

وی ادامه داد: دولت کار خوبی کرد، در سال 93 با مصوبه طرح احیاء و تعادل بخشی، امکانات و اعتباراتی در اختیار ما گذاشت و توانستیم پروژه‌های طرح تعادل بخشی را در منطقه دشت اسدآباد اجرا کنیم.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: از مهم‌ترین پروژه‌های تعادل بخشی انسداد چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند بود که خوشبختانه در شهرستان اسدآباد این دو پروژه خوب انجام شد.

 

*کاهش روند افت آبهای زیر زمینی در شهرستان اسدآباد
وی گفت: در سال گذشته شاهد کاهش روند افت آبهای زیر زمینی در شهرستان اسدآباد بودیم و امسال نیز با وجود بارش‌های زیاد ممکن است که سطح آب در دشت اسدآباد بالاتر آمده باشد اما این دلیل نمی‌شود که مصرف بی رویه باشد.

 

ستوده افزود: بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی دشت اسدآباد موقتی است و بایستی بخش کشاورزی برنامه‌هایی را ارائه دهد که برداشت آن از آب‌های زیرزمینی کمتر باشد، حتی الگوی کشت را تغییر دهد، روش‌های نوین آبیاری اجرا شود چرا که با این روند میتوان به افت سطح آب زیرزمینی کمک خواهد شد.
انتهای پیام/

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal