آخرین اخبار

28. فروردين 1399 - 1:20   |   کد مطلب: 35432
بررسی های میدانی نشان می دهد که 55 درصد دانش آموزان در شهرستان اسدآباد دسترسی به شبکه شاد ندارند و البته رئیس آموزش و پرورش این شهرستان خبر از دسترسی 90 درصدی جامعه دانش آموز به این شبکه می دهد و برای قشری که دسترسی ندارد، برنامه ای فراهم کرده است.

به گزارش آوای سیدجمال، با شرایط شیوع کرونا در کشور از اسفندماه سال گذشته کم کم مدارس به تعطیلی رفت.

 

در این شرایط تنها راهکار برای تدریس معلمان و اموزش دانش اموزان رجوع به فضای مجازی بود که آموزش و پرورش پس از کش و قوس های فراوان برای آموزش دانش آموزان شبکه ای را تحت عنوان شاد در پیام رسان داخلی پیشنهاد کرد که این با اقدام دانشگاه شریف یک اپلیکیشن برای این شبکه طراحی و قابل استفاده شد، البته حدود ده روزی است که این اپبیکیشن هم با مشکلاتی همراه است.

 

در کنار همه این مشکلات اپلیکیشن، دسترسی بسیاری خانواده و حتی معلمان به اینترنت امکانپذیر نیست، اگرچه وزارت ارتباطات و مخابرات حدود ۲۰ گیگ رایگان را برای معلمان در نظرگرفته اما همه معلمان نیز به تلفن همراه هوشمند مجهز نیستند و البته بسیاری از خانواده ها در کنار عدم دریافت اینترنت رایگان با مشکل نداشتن تلفن همراه هوشمند مواجه هستند. 

 

امروزه عدم دسترسی به اینترنت و فضای مجازی برای همه خانواده‌ها وجود ندارد، براساس شنیده ها می توان گفت که حدود ۵۵ درصد دلنش‌آموزان شهرستان اسدآباد دسترسی به این فضا و امکان اینترنتی ندارند و این یکی از مشکلاتی است که آنان برای فراگیری علم با آن مواجه‌اند.
 

در این زمینه رئیس آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه پلتفرم آموزش مجازی با عنوان شبکه شاد اختصاصی و مالکیت آن تنها برای اموزش و پرورش است، اظهار کرد: این محیط مجازی، فضایی امن برای معلم و دانش‌آموز است که قبلا" فرار بود بر بستر پیام‌رسانی داخلی باشد که این اتفاق نیفتاد و یک اپلیکیشن جدید با همکاری دانشگاه شریف طراحی شد.

 

وی با بیانکه در حال حاضر فعلا" باید دانش‌آموزان ابتدایی وارد این فضای اپلیکیشن آموزشی شوند، افزود: تعداد زیادی از معلمان و دانش‌آموزان ابتدایی به این برنامه وارد شده و ثبت نام کردند حتی فعالیت خود را شروع کردند. 

 

همایی‌لطیف با بیان اینکه 40 تا 50 درصد روستاهای اسدآباد دسترسی به اینترنت و این اپلیکیشن ندارند، افزود: برای این قشر از جامعه دانش‌آموزی نیز در تلویزیون شبکه‌های آموزش، 4 مهیا است که البته اداره کل اموزش و پرورش استان در شبکه همدان نیز برنامه ای را تحت عنوان "استادیو الفبا" راه‌اندازی کرده است که معلمان شاخص دروس را تدریس و برنامه آموزشی ضبط می شود و در ساعتی مشخص پخش خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ساعت برنامه‌های آموزش دروس تحصیلی را از طریق فضای مجازی و سایت آموزش پرورش و همراهی رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم، افزود: بنابراین خانواده های که دسترسی به اینترنت و یا تلفن همراه هوشمند ندارند، می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

 

رئیس آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد تأکید کرد: البته این نوع آموزش از طریق تلویزیون نیاز به مدیریت والدین دارد که فضای خانه را برای فرزندشان آماده کنند.

 

وی با بیان اینکه برنامه دیگری که برای آموزش دانش آموزان در این شریط در نمظر گرفتیم، ارائه محتوای آموزش خود آموز است، گفت: این امر توسط سرگروه‌های آموزشی در حال تهیه و تدوین است که به صورت درسنامه ای چاپی با بیانی شیوا و روان در اختیار دانش آموز روستایی و عشایر قرار می گیرد.

 

همایی‌لطیف با بیان اینکه تدوین و تهیه محتوای آموزشی خودآموز برای پایه اول را به اداره اموزش و پرورش اسدآباد سپرده‌اند، افزود: این کار تا 28 فروردین آماده و تحویل اداره کل آموزش و پرورش استان می شود که بین دانش اموزان توزیع خواهد شد. 

 

وی با بیان اینکه در شبکه شاد تا دو روز گذشته 600 دانش‌آموز ابتدایی و 265 معلم در این شبکه ثبت‌نام کردند، افزود: برخی از والدین دانش‌‌آموزان شماره مجازی‌شان با شماره تماس‌شان متفاوت است که ما آن را در اختیار نداریم و با ارتباط گرفتن با خانواده‌ها، در حال اصلاح آن هستیم تا بتوانند به این شبکه مراجعه کنند. 

 

رئیس آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود 90 درصد دانش ‌آموزن از طریق والدین‌شان به اینترنت و فضای مجازی دسترسی داشته و در این شبکه شاد ثبت نام کنند، افزود: 10 درصد دیگر دانش‌آموزان از محتوای ‌آموزشی خودآموز و شبکه‌های تلویزیونی استفاده خواهند کرد.

 

وی با بیان اینکه 500 الی 600 کانال آموزشی بر بستر پیام‌رسان‌ها از سوی مدارس ایجاد شده که اموزش را دارند، افزود: البته برخی از معلمان هم از طریق ایحاد گروه‌های در شبکه های اجتماعی به صورت تعاملی در حال آموزش دانش‌آموزان هستند.

 
همایی‌لطیف تاکید کرد: قرار است همه معلمان و دانش اموزان به سمت شبکه شاد کوچ کنند و آموزش را از این طریق انجام شود.

 

 وی با بیان اینکه در اپلیکیشن شبکه شاد، تنها معلم و دانش‌آموز می‌توانند بعداز احراز هویت وارد شوند و دیگر افراد جامعه دسترسی به این فضا ندارند، گفت: نکته جالب این شیکه این است که دانش‌آموزان نمی‌توانند باهم ارتباط داشته باشند و فقط ارتباط مابین معلم و یک دانش اموز است.

 

رئیس آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد با بیان اینکه به نظر می رسد که هزینه اینترنت چندانی برای والدین نمی‌خورد، افزود: انتظار می رود که رسانه ها ما را در اطلاع رسانی شبکه شاد و نصب آن از سوی دانش اموزان کمک کنند.

 

 وی در پایان سخنانش گفت: اگر چه کرونا تهدیدی برای جامعه است اما می توان آن را فرصت و جهشی در عرصه آموزش و یادگیری الکترونیکی در کشور دانست که البته نیاز جامعه به سواد رسانه حائز اهمیت است.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal