آخرین اخبار

1. شهريور 1394 - 8:07   |   کد مطلب: 28409
«پیامدهای این موضوع بسیار جدی است. انتشار این خبر "انحصاری" دقیقا در نقطه ای بسیار حساس از مبارزات بی وقفه جنگ طلبان آمریکایی و لابی اسرائیلی علیه توافق وین صورت گرفته است...»

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از جام نیوز، پایگاه خبری راشاتودی (RT)، ضمن بررسی گزارش آسوشیتدپرس درباره "بازرسی پارچین توسط متخصصان ایرانی"، این گزارش را بمباران ایران با دروغ عنوان کرده و هدف آن را متقاعد کردن نمایندگان آمریکایی برای رای منفی به توافق دانسته است.

"راشاتودی" در عنوان خبر خود آورده است: «بمباران، بمباران و بمباران ایران با دروغ، دروغ و دروغ»

در این گزارش آمده است: «آسوشیتدپرس چند روز پیش با هیاهیوی زیاد، خبری "انحصاری" را منتشر نمود که در واقع چیزی جز یک فضاسازی تبلیغاتی آشکار نبود. در این خبر عنوان شده است که بر اساس توافق هسته ای، بخشی از بازرسی های مربوط به سایت حساس پارچین توسط خود ایران صورت خواهد پذیرفت.

 

 

در واقع هیچ چیز خاصی در این خبر وجود نداشت. سند بسیار مهمی که آسوشیتدپرس مدعی بود آن را مشاهده کرده است حتی یک توافق نهایی و امضا شده میان ایران و آژانس هم نبود. آسوشیتدپرس هیچ اشاره ای به تصویب شدن این سند نداشت.»

 

 

این رسانه روسی در ادامه نوشت: «استفاده از واژه قلنبه "خبر انحصاری" توسط آسوشیتدپرس، تنها به زبان احساسی پاراگراف اول این خبر متکی بود:

 

 

"بر اساس سندی که در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته است، ایران اجازه خواهد داشت طبق توافق محرمانه آژانس بین المللی انرژی هسته ای با این کشور، از بازرسان خود برای بررسی سایتی استفاده نماید که به توسعه تسلیحات هسته ای در آن متهم است. این در حالی است که چنین بازرسی هایی به طور معمول توسط خود آژانس صورت می پذیرد."

 

 

بر اساس توافق نهایی، بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای باید در تمامی بازرسی ها حضور داشته باشند. اما حضور کارشناسان ایرانی به آن ها اجازه می دهد که بر فعالیت های بازرسان منتخب سازمان ملل نظارت کنند؛ شاید برخی از این افراد جاسوسانی آشکار باشند، همانطور که در بازرسی های سازمان ملل از عراق در سال 1990 اتفاق افتاد.»

 

 

راشاتودی با اشاره به اینکه "طارق رئوف" رئیس پیشین بخش هماهنگی امنیتی و راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی سند ارائه شده توسط آسوشیتدپرس در خصوص بازرسی از تاسیسات ایران را جعلی دانسته است، به موضع گیری "یوکیا آمانو" می پردازد که در واکنش به این گزارش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است: «اظهاراتی که مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئولیت بازرسی‌های هسته‌ای ایران را به ایران واگذار کرده، ضمن اینکه مایه ناخرسندی من است، ارائه غلط روش اجرای اقدام مهم راستی آزمایی‌ها نیز هست. "نقشه راه" بین ایران و آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی، توافقی بسیار محکم است.»

 

 

در ادامه این گزارش، تحت عنوان "آسوشیتدپرس چه طرحی را دنبال می کند" آمده است: «خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس که اخبار آن توسط روزنامه ها و مجلات بیشماری در سراسر دنیا تکثیر می شود یک بار دیگر به عنوان ماشین تبلیغاتی تهاجمی آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است؛ درست همانطور که رسانه های آمریکایی قبل از حمله، اشغال و نابودی عراق به عنوان ماشین تبلیغاتی تهاجمی مورد استفاده قرار گرفتند.

 

 

پیامدهای این موضوع بسیار جدی است. انتشار این خبر "انحصاری" دقیقا در نقطه ای بسیار حساس از مبارزات بی وقفه جنگ طلبان آمریکایی و لابی اسرائیلی علیه توافق وین صورت گرفته است. تنها یک هدف از بیان این خبر آن هم در قالب خبری "بی طرفانه" وجود دارد؛ متقاعد کردن سیساستمدارن مردد و دموکرات های کنگره نسبت به اینکه توافق وین، توافقی بد است.»

 

 

نشریه آمریکایی "هافینگتون پست" (Huffingtonpost) نیز ضمن انتشار مقاله ای در این رابطه، چگونگی به کارگیری تکنیک‌های "خبرسازی" و "سانسور بخش‌های نامطلوب خبر" در تهیه گزارش آسوشیتدپرس را بررسی کرده است.

این نشریه ضمن مصاحبه با "جفری لوئیس" کارشناس کنترل تسلیحات، ضمن بیان اینکه "نمونه‌گیری از یک محل توسط بازرسان کشور هدف و با حضور بازرسان آژانس، امر عجیب وبی‌سابقه‌ای نیست." آورده است: «در وین، قدیمی‌ترین بازی آمریکایی‌ها رونمایی شد، این بازی بر این اساس است که حکایتی جانبدارانه و مغرضانه از یک سند محرمانه را به یک خبرنگار هم‌سو نشان می‌دهند تا بر اساس گزارش وی، یک رویه سیاسی را پی بگیرند.»

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal