آخرین اخبار

24. شهريور 1394 - 9:04   |   کد مطلب: 28800
معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان از عبور خط آهن از دو منطقه حفاظت شده ملوسان در نهاوند و لشکردر ملایر خبر داد.

به گزارش آوای سیدجمال، "سیدعادل عربی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار کرد: اگر هر پروژه‌ای بدون مطالعات ارزیابی پیش رود و مجوز محیط زیست نداشته باشد و راهکار جلوگیری از اثرات نامطلوب بر محیط‌زیست پیرامون بررسی نشود بی شک اثرات نامطلوب و گاهی جبران‌ناپذیر بر محیط زیست منطقه برجای خواهد گذاشت.

وی افزود: این گونه پروژه‌ها که بدون مجوز زیست‌محیطی اجرا می‌شوند بر روی گونه‌های حیات وحش اثر خواهند گذاشت که از جمله این پروژه‌ها به می‌توان به پروژه خط آهن اشاره کرد.

عربی تصریح کرد: پروژه راه‌آهن که از دو مسیر منطقه حفاظت شده لشکر در ملایر و منطقه حفاظت شده ملوسان نهاوند عبور می‌کند همزمان با آغاز اجرای این پروژه حیات وحش منطقه احساس خطر کرده و زیستگاه این منطقه بسیار متضرر شده است.

وی ادامه داد: مجری اجرای این پروژه بدون هیچ‌گونه گزارش زیست‌محیطی فعالیتش را آغاز کرده و بعد ار گذشته دو تا سه سال از اجرای پروژه گزارش ارائه داده در حالیکه ارائه گزارش بعد از اجرای پروژه و قرار دادن محیط‌زیست در عمل انجام شده کار صحیح و پسندیده‌ای نیست.

عربی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در اسفند سال گذشته به حفاظت از محیط‌زیست تاکید بسیاری داشتند، گفت: تمامی مجریان پروژه‌های عمرانی باید ابتدا بیانات مقام معظم رهبری را در ذهن خود یادآوری کنند سپس اقدام به اجرای پروژه کنند.

معاون فنی‌ اداره‌کل محیط‌زیست همدان خاطرنشان کرد: عملیات ساخت و سازی که در دو منطقه حفاظت شده لشکردر و ملوسان و خاک‌برداری‌هایی که انجام می‌شود بسیار پر سر و صدا بوده و حیوانات حیات وحش منطقه را دچار وحشت می‌کند همچنین گاهی این عملیات شبیه انفجار بوده و محیط‌بانان را دچار سردرگمی می‌کند و به این ترتیب صدای شکارچی و انجام عملیات قابل تشخیص نیست.

وی ادامه داد: اگر شکارچی وارد منطقه شود و شکاری انجام دهد ممکن است با صدای عملیات ساخت و ساز که شبیه صدای انفجار است، اشتباه گرقته شود و این موضوع شرایط مناسبی برای شکارچیان متخلف فراهم کرده است.

عربی با بیان اینکه گونه شاخص منطقه حفاظت شده ملوسان قوچ و میش است، گفت: این حیوانات به کوچک‌ترین سر و صدا واکنش نشان می‌دهند و  در صورت احساس ناامنی به سرعت از منطقه دور می‌شوند بنابراین این موضوع به منطقه آسیب رسانده و ترک حیوانات و گونه‌های مهم را به دنبال داشته و دارد.

وی تاکید کرد: این پروژه بعد از تکمیل و بهره‌برداری نیز برای حیوانات خطراتی را ایجاد می‌کند که می‌توان به کوچک‌ترین آن از جمله صدای سوت قطار اشاره کرد چرا که این حیوانات مانند انسان قدرت درک نداشته و در صورت احساس ناامنی محیط زیست مورد نظر متضرر می‌شود.

 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal