آخرین اخبار

5. آبان 1394 - 16:58   |   کد مطلب: 29144
رفسنجانی بعد از ایفای نقش پیشروانه در زمینه سازی فتنه 88 با ابداع کلیدواژه تقلب، این بار با اتهام زنی به دولت روحانی به عنوان مجری انتخابات از احتمال برگزاری انتخابات ناسالم خبر داده است.

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  عوامل متعددی در شکل گیری فتنه 88 و بروز حوادث ناگوار بعد از انتخابات نقش آفرینی کرد که یکی از ابعاد آن به افراد و شخصیت هایی باز می گردد که با اظهارات هدفمند خود زمینه را برای بروز آشوب و اغتشاش در کشور فراهم کردند.

 

یکی از کسانی که از نقش‌آفرینی وی در فتنه‌ی 88 زیاد سخن به میان آمده است، شخص آقای هاشمی رفسنجانی، در جایگاه یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. این موضوع به اندازه‌ای مهم و جدی است که برخی وی را رهبر اصلی، واقعی و البته تا حدی پشت‌پرده‌ی فتنه می‌دانند. با بررسی سخنرانی ها و اظهارات شخصیتهای سیاسی قبل از انتخابات به راحتی قابل استخراج است که اولین کسی که رمز اصلی فتنه یعنی تقلب و صیانت از آرا را مطرح کرد در فاصله زمانی ماهها به انتخابات مانده؛ هاشمی رفسنجانی بود.

 

 هاشمی و پیشقراولی در زمینه سازی فتنه 88

 

ناگفته پیداست حادثه‌ای به بزرگی فتنه‌ی 88 نمی‌توانست یک‌شبه و بدون پیش‌زمینه‌های لازم رخ داده باشد. از این رو، در ریشه‌یابی و علت‌یابی این واقعه هم باید از مقطع قبل از انتخابات دهم ورود پیدا کرد. رفتارها، مواضع و اظهارات آقای هاشمی از یک سال مانده به انتخابات به‌گونه‌ای است که می‌توان آن‌ها را در خوش‌بینانه‌ترین حالت، مساعدسازی زمینه برای فتنه نام نهاد.

 

بحث تقلب در انتخابات 88، که به اعتراف اعضای جریان فتنه در اصل رمز آشوب بود، اصلی‌ترین و مهم‌ترین ادعایی بود که فتنه‌ی 88 را رقم زد. در بررسی ورود بحث تقلب به فضای انتخابات سال 88، باز نقش هاشمی خودش را نشان می‌دهد.

 

نخستین ورود آقای هاشمی به موضوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری را مربوط به سال 1387 می‌دانند. وی شش ماه مانده به انتخابات، در خطبه‌های نمازجمعه، از لزوم صیانت از آرای مردم و اهمیت آن سخن گفت: «اگر ناظران و مسئولان برگزاری انتخابات رأی مردم را ضایع کنند و اعلام قیومیت کنند و نگذارند آنچه که مردم می‌خواهند اعلام شود، این کار خیانت و مستوجب عذاب الهی است... حتی اگر براساس مصلحت برخی بگویند این فرد نباید انتخاب شود، اشتباه است و منتهی به استبداد می‌شود و این اتفاق شومی خواهد بود.

 

وی قبل از این، در آذرماه 87 در همایش «30 سال قانون‌گذاری و نظارت در مجلس شورای اسلامی» با اشاره به موضوع سلامت انتخابات گفته بود: «بعید است مردم ضدانقلاب شوند، اما اگر احساس کنند رأی‌شان در سرنوشت‌شان بی‌اثر است و متولیانی پیدا می‌شوند که رأی آن‌ها را هرجور که می‌خواهند، می‌خوانند، آن‌گاه دلسرد می‌شوند. این تأکید زودهنگام هاشمی در مورد سلامت انتخابات، پیش‌زمینه‌ی کمیته‌ی صیانت از آرا شد که بعداً با پیشتازی خانواده‌ی وی تشکیل شد.

 

اما نکته‌ی مهم و قابل تأمل این است که علی‌رغم اینکه «دروغ بزرگ تقلب»، مهم‌ترین و اصلی‌ترین بهانه‌ی اهالی فتنه در راه‌اندازی و پیشبرد فتنه‌ی 88 بود، آقای هاشمی بعد از گذشت چهار سال، در اسفند 92 مجدداً موضوع تقلب را پیش کشید و این‌بار مدعی تقلب در انتخابات 84 (که خود بازنده‌ی آن بود) شد و گفت: «اتفاقی که در انتخابات 84 افتاد، همان اشتباه اصلاح‌طلب‌ها بود. نفهمیدند که چه اتفاقی دارد می‌افتد. نفهمیدند که این افرادی که رد صلاحیت شدند را چطور برگرداندند؟ برای چی برگرداندند؟ این درست موقعی بود که فهمیدند که من می‌آیم. می‌دانستند رأی من بالاست، گفتند در رأی هاشمی تفرقه بیندازیم. اصلاح‌طلبان نفهمیدند و اشتباه کردند، طرف مقابل هم که از خدا خواسته، دید یک راهی برایشان در ناامیدی پیدا شد و آن‌طور شد که همه می‌دانید. حتی مرحله‌ی دوم، استاندارها (که همه اصلاح‌طلب بودند) کار را به‌کلی رها کردند، اصلاً کاری نداشتند که چه اتفاقی در صندوق‌های رأی اتفاق بیفتد!» بدین ترتیب، هاشمی با این ادعا، مهر تأییدی بر ادعای جریان فتنه مبنی بر تقلب در انتخابات 88 نهاد.

 

هاشمی و تلاش برای تکرار نقش خود در فتنه 88

 

اما آیا هاشمی رفسنجانی پیشقراول بی نظمی و تشکیک در انتخابات اسفندماه 94 هم شده است؟ وی درست به سبک مساعد کردن فضا برا بروز فتنه 88 در خصوص انتخابات آینده سخنانی می گوید که قطعا مسئولیت و تبعات بعدی آن متوجه شخص او خواهد بود.

 

وی در مراسم بزرگداشت شهید آیت الله اشرفی اصفهانی در اصفهان گفت: «انتخابات را همانطور که مردم می خواهند برگزار کنید.» چرا که خوب می داند بزرگترین فتنه ها از درون انتخابات ناعادلانه می آید. انتخاباتی که مردم پسند نباشد، انتخاباتی که به حق الناس دستبرد زده شود. چه در تائید صلاحیت ها و چه در برگزاری و اعلام نتایج. چه در مناظرات و حمایتهای نابجای صداوسیما و نهادهای حکومتی. فتنه از انتخاباتی می آیدکه به مردم القاء شود .حکومت چیزی را می خواهد و مردم چیز دیگری را. چنین انتخاباتی هم فتنه به بار می آورد و هم انحراف. چرا که هر جا از نظر مردم دور شدیم، ضرر کردیم.ضرری بزرگ برای مردم، انقلاب و نظام ضرری از جنس 10 سال گذشته. به قول معروف: «مومن دوبار از یک سوراخ گزیده نمی شود.

 

اظهارات هاشمی و اتهام زنی به دولت روحانی

 

به گزارش مرصاد این اظهارات در شرایطی است که در انتخابات سال 92 که دولت حجت الاسلام روحانی بر سر کار آمد هاشمی رفسنجانی نظام انتخابات در ایران را آرادانه ترین و سالم ترین سیستم عنوان کرد.

 

این اظهار نظرهای سلیقه ای در مورد انتخابات که شاخص سلامت آن پیروزی آیت الله است در این روزها در شرایطی بیان می شود که مجریان و برگزار کنندگان انتخابات از دولتی است که کاملا با هاشمی رفسنجانی هماهنگ است.

 

پیش ادعای تقلب در شرایطی است که این اظهار نظر ها در واقع اتهام زنی به دولت روحانی محسوب می شود.

 

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal