آخرین اخبار

18. فروردين 1395 - 21:14   |   کد مطلب: 30669
اوتیسم بیماری است که با اختلالات شدید در چند زمینه رشدی از جمله مهارت‌های تعامل اجتماعی، ارتباطی یا رفتاری و حرکات کلیشه‌ای همراه است، بیماری که گریبان ۱۸۰ کودک همدانی را گرفته است.

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از نافع، اوتیسم یک اختلال رشد است که در سه سال اول زندگی ظاهر می‌شود و با تأثیر بر روی مغز کودک، رفتارهای اجتماعی و مهارت ارتباط برقرار کردن را مختل می‌کند.

طبق آمار رسمی سازمان جهانی بهداشت، در سال ۱۹۷۵ از هر ۵ هزار نفر، یک نفر به اوتیسم مبتلا بوده اما در سال ۲۰۰۴ این میزان به یک در ۱۶۶ نفر رسیده و در سال ۲۰۱۴ از هر ۴۲ کودک یک نفر مبتلابه اوتیسم بوده است.

 

بر اساس آنچه تاکنون عنوان‌شده علت واقعی این بیماری هنوز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد مسئله ژنتیک در موضوع بی‌ربط نباشد چراکه برای مثال دوقلوها بیشتر دچار این بیماری می‌شوند تا یک برادر و خواهر  حتی و اختلال کروموزومی و مشکلات عصبی در افراد اوتیسمی بیشتر مشاهده‌شده است.

 

اوتیسم درمان قطعی ندارد

اوتیسم درمان قطعی ندارد اما درمان‌هایی مانند درمان خانوادگی، آموزشی، رفتاری و دارویی برای آن‌ها وجود دارد که باید به پزشک مراجعه کنند تا بسته به‌شدت و ضعف بیماری راه درمان را آغاز کرده و پیش بگیرند.

بر اساس آخرین یافته‌ها یک درصد جمعیت کشور به بیماری اوتیسم مبتلا هستند که در این راستا در طرحی پنج استان کشور به‌عنوان پایلوت اجرای غربالگری اوتیسم انتخاب شدند که استان همدان نیز در بین این پنج استان قرار داشت.

 

در همین خصوص یک مادر که فرزند سومش مبتلابه این بیماری است بابیان اینکه فرزندم در سخن گفتن تاخیر داشت و دیرتر از هم سن و سالان خود به حرف افتاد، گفت: پس از شروع به صحبت کردن نیز فرزندم در رساندن مفهوم کلمات با مشکل مواجه بود که به همین دلیل به پزشک مراجعه کردیم.

امینی با اشاره به اینکه فرزندم باهوش است، گفت: بارها می دیدم که فرزندم به نقطه‌ای خیره شده و بی حرکت می‌نشیند در حالی که این رفتار را در دیگر فرزندانم تجربه نکرده بودم.

وی بابیان اینکه در حال حاضر فرزندم تحت درمان است و روند بهبودی را مشاهده می‌کنم، گفت: پسرم سال آینده وارد مقطع دبستان می‌شود که امیدوارم در ارتباط‌گیری با همکلاسی هایش موفق باشد.

در همین خصوص مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز بابیان اینکه در شهرستان همدان طرح غربالگری اوتیسم به‌صورت پایلوت برگزارشده است، گفت: در این طرح کودکان دو تا پنج ساله غربالگری شدند.

اکبر سوری بابیان اینکه استان‌های خراسان رضوی، قم، همدان، خوزستان و کرمان به‌عنوان استان‌های پایلوت برگزاری برنامه‌های غربالگری طیف اوتیسم در کشور انتخاب شدند، گفت: بعضاً علائم بیماری اوتیسم در سنین زیر سه سال ظاهر می‌شود در حالی که کودک حتی تا ۱.۵ یا دوسالگی دارای رشد عادی بوده است.

طول درمان افراد مبتلا بستگی به تشخیص به‌موقع بیماری دارد

وی به هزینه‌های درمان اوتیسم اشاره کرد و  در مورد این بیماری عنوان کرد: اوتیسم به مجموعه‌ای از اختلالات رشدی گفته می‌شود که مهارت‌های کلامی و غیر‌کلامی ارتباطی و تعامل اجتماعی در کودکان را به طور معنی‌داری تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

سوری با اشاره به اینکه در کسانی که بیماری شدیدتر است هزینه‌های درمانی نیز بسیار بالا است و درمان در دو حوزه دارودرمانی و توان‌بخشی انجام می‌شود، گفت: اگر کودکان مبتلابه اوتیسم در سنین پایین و در زمان طلایی درمان این بیماری شناسایی شوند درمان خواهند شد و به زندگی معمولی بازخواهند گشت.

سوری بابیان اینکه بهزیستی از افراد مبتلابه عقب‌ماندگی ذهنی حمایت می‌کند، گفت: کودکان اوتیسمی توسط بهزیستی حمایت می‌شوند.

اکبر سوری همچنین با اشاره به اینکه انجمن خیریه اوتیسم به‌عنوان یک کانون گرم و محور تبادل تجربه و اطلاعات مهم است، گفت: خیل عظیمی از مردم و مسئولان این بیماری را نمی‌شناسند که امیدواریم توسط انجمن اوتیسم مشکلات این بیماران در جامعه شناخته شود تا در آینده نزدیک این کودکان بتوانند نقش‌های حائز اهمیتی را به خود اختصاص دهند.

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان همدان نیز در گفتگو با مهر بابیان اینکه کودکان مبتلابه اوتیسم از انجام بازی‌های خیالی دوری کرده و بیشتر به چرخش به دور خود و یا چرخاندن یک شیء علاقمندند و حتی در برخی از موارد فاقد مهارت راه رفتن و کنترل مدفوع خود هستند، گفت: والدین باید به علائم کودکان خود دقت و در زمان طلایی آنان را به مراکز درمان معرفی و یا با مراجعه به بهزیستی راهنمایی لازم را دریافت کنند.

فرید الدین حجت‌الاسلامی بابیان اینکه اوتیسم اختلال رشد مغز است که به وسیله نقص در واکنش‌های اجتماعی، ارتباطی و رفتارهای تکراری و محدود مشخص می‌شود، افزود: از جمله رفتارهای این کودکان بازی نکردن باهم سن و سال‌ها، بدخوابی، شرکت نکردن دربازی‌های جمعی و تمایل نداشتن به بازی با دیگران در کودکان زیر یک سال است.

وی با اشاره به وجود حدود ۱۸۰ بیمار مبتلا به اوتیسم در استان همدان بیان داشت: اوتیسم اختلالی است که بیشتر مهارت‌های اجتماعی و شیوه برخورد فرد را مختل و متفاوت می‌کند.

دوسوم کودکانی که اوتیسم دارند در دوران کودکی خود ناتوان هستند

حجت‌الاسلامی ادامه داد: دوسوم کودکانی که اوتیسم دارند در دوران کودکی خود بسیار ناتوان هستند و نمی‌توانند از خود دفاع کنند اما پنج‌تا هفت درصد از آن‌ها در جامعه روی پای خود ایستادند و کار می‌کنند وزندگی اجتماعی دارند.

وی گفت:نگاه کردن به چشم دیگران، نداشتن واکنش نسبت به نام خود و پاسخ مثبت ندادن به صدای مادر را از موارد هشداردهنده‌ای دانست که والدین باید در صورت مشاهده چنین مواردی با پزشک مشورت کنند.

وی در پاسخ به اینکه والدین چه راهکارهایی را برای پیشگیری از این بیماری می‌توانند انجام دهند، عنوان کرد: متاسفانه در دنیا هنوز هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلای کودکان به اوتیسم وجود ندارد آن‌هم به این دلیل که هنوز منبع و ریشه اصلی اوتیسم ناشناخته مانده اما درمان به موقع  و یافتن راه‌هایی برای ارتقا مهارت اجتماعی و کلامی کودک می‌تواند آنها را کمک کند.

یک متخصص اعصاب و روان نیز طول دوره درمان اوتیسم را بسیار بلندمدت دانست و گفت: درمان خاصی برای اوتیسم وجود ندارد و کودکی که مبتلابه این بیماری است باید تحت نظر پزشک باشد.

علی قلعه ایها با بیان اینکه کودکانی که مبتلابه اوتیسم هستند درک درستی از محیط اطراف خود نداشته و برخی از آن‌ها به علت ناتوانی در ایجاد ارتباط کم‌هوش هستند، گفت: بیماری اوتیسم جز بیماری‌های جدی گروه بیماریهای رشد است که در اوایل دوره کودکی شروع و به‌نوعی تا قبل از ۳ سالگی خود را نشان می دهد، هرچند علائم این بیماری میتواند شدت و ضعف داشته باشد.

وی بابیان اینکه در خانواده‌هایی که یک کودک مبتلابه اوتیسم وجود دارد، خطر اینکه کودکی دیگر با این بیماری داشته باشند بیشتر است، گفت: بیماران مبتلابه اوتیسم در خود فرورفته و در ایجاد ارتباطات عاطفی و کلامی بسیار ضعیف عمل می‌کنند.

از علائم اولیه بروز بیماری اوتیسم ناتوانی در برقراری ارتباط است

وی افزود: از علائم اولیه بروز بیماری اوتیسم تاخیر و یا صحبت نکردن و ناتوانی در برقراری ارتباط است و تکرار بیش از حد برخی رفتارها مثل تکان دادن سر و دست به طور مکرر از علائمی است که به تشخیص اولیه این بیماری در کودکان می‌انجامد.

وی بابیان اینکه بروز بیماری اوتیسم از سنین زیر سه سال شروع می‌شود و درمانهای معمولی که برای کنترل این بیماری وجود دارد شامل برنامه‌های رفتاری، آموزشی برای کودکان مبتلابه اوتیسم و خانواده‌های آن‌ها در نحوه برخورد با آن‌هاست، گفت: این بیماری درمان دارویی نیز دارد که هزینه‌بر نبوده و بسیار ارزان قیمت است.

و در پایان ذکر این نکته ضروری است که ماه آوریل که چند روزی از آن می‌گذرد به ماه اطلاع‌رسانی برای اختلال اوتیسم شهرت یافته تا در این ماه نهادهای مرتبط با اوتیسم و خانواده‌ها و روان‌پزشکان و روانشناسان در رسانه‌های مختلف در این زمینه صحبت کنند تا آگاهی‌های عمومی درباره این اختلال را بیشتر و بیشتر شود.

انتهای پیام/ن

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal