آخرین اخبار

11. خرداد 1395 - 8:26   |   کد مطلب: 31346
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه وقف‎های بهاءالملک بر اساس نیات واقف اجرا شده است، گفت: برخی به دنبال تضعیف فرهنگ وقف هستند.

به گزارش آوای سیدجمال حجت‌الاسلام محمد کاروند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به برخورداری استان همدان از موقوفات خوبی در حوزه سلامت اظهار کرد: از جمله این موقوفات می‎توان به موقوفه سیف‎الدوله در ملایر، موقوفه بهاءالملک همدان و موقوفه بکائی در اسدآباد اشاره کرد.

وی در خصوص موقوفه سیف‌الدوله ملایر، یکی از نیات واقف را ساخت بیمارستان دانست و افزود: این نیت واقف محقق شده و در همین راستا و با توجه به اجرای همه‎جانبه نیت واقف درصدد احداث مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی نیز در این شهرستان هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان با بیان اینکه اقدامات اولیه از جمله مطالعات پیش زمینه در خصوص ایجاد مرکز اورژانس در شهرستان ملایر صورت گرفته است، گفت: مجوزهای لازم برای احداث مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی ملایر که می‌تواند به بزرگترین مرکز اورژانس غرب کشور تبدیل شود، دریافت شده و اداره کل اوقاف استان برای اجرای این طرح در راستای تحقق نیات واقف آمادگی کامل دارد.

* ایجاد مرکز اورژانس ملایر در انتظار نقشه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی استان، شهرداری و مرکز بهداشت ملایر در ایجاد این مرکز اورژانس، همکاری مطلوبی داشته‌اند و خوشبختانه در اوقاف نیز مشکلی در ایجاد این مرکز وجود ندارد.

کاروند افزود: منتظر هستیم تا نقشه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در ایجاد مرکز اورژانس از طریق دانشگاه علوم پزشکی را دریافت کرده و کار ایجاد مرکز را آغاز کنیم.

وی اظهار کرد: در این پروژه، کار اجرا با اداره کل اوقاف است و نظارت بر اجرا نیز بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان در ادامه ضمن اشاره به دیگر موقوفه استان در حوزه سلامت به نام «موقوفه بهاءالملک» در شهر همدان گفت: این موقوفه از جمله موقوفاتی است که با چندین نیت، از جمله درمان در روستا وقف شده و اقدامات متعددی در خصوص نیات واقف در این موقوفه صورت گرفته است.

وی گفت: در برنامه‌ تصویری مستندی به تفصیل به این موضوع پرداخته شده و به زودی از رسانه ملی پخش خواهد شد.

کاروند تشریح کرد: از جمله موضوعاتی که در حوزه سلامت و درمان، در ارتباط با موقوفه بهاءالملک مورد پیگیری اداره اوقاف قرار گرفته، خدمت‌رسانی به روستاهاست.

وی ادامه داد: ما در این راستا طرحی را پیاده و اجرا کرده‌ایم که به‌ جای اینکه افراد از روستاها برای پوشش هزینه‌های درمانی از محل موقوفه به ما مراجعه کنند ما به روستاها رفته و افراد نیازمند دارای شرایط را از درآمد موقوفه بهاءالملک زیر پوشش‌ درمانی لازم قرار دهیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با رد مطلب یک روزنامه مبنی بر «بی‎توجهی اوقاف به نیات وقف‎های بهاء‎الملک» گفت: در این خبر علاوه بر اظهارات ناآگاهانه، عنوان شده که روستای شورین وقفی نیست در صورتی که ما برای آن سند مالکیت و وقف‎نامه داریم و حاضریم آن را اثبات کنیم.

وی نقد سازنده را مطلوب دانست و ضمن استقبال از این نوع نقد، اظهار کرد: مخالف نقد از روی ناآگاهی هستیم زیرا این موضوع باعث تضعیف فرهنگ وقف در جامعه می‌شود.

* طرح غربالگری از درآمد موقوفه بهاءالملک در روستاها اجرا خواهد شد

کاروند در ادامه با بیان اینکه در اجرای امینانه نیت واقف بسیج جامعه پزشکان همکاری قابل توجهی با اداره کل اوقاف داشته است، بیان کرد: در اجرای طرح مذکور که به شناسایی بیماران صعب‌العلاج و بیمارانی که استطاعت تأمین هزینه‌های مالی را ندارند منجر شد اداره کل اوقاف با توجه به نیت واقف، تأمین رایگان دارو و امکانات درمانی رایگان را برای بیماران برعهده گرفت.

وی با بیان اینکه بسیج جامعه پزشکان نیز با در اختیار گذاشتن پزشک با ویزیت رایگان در این امر به ما کمک کرد، در ادامه افزود: یکی از اقدامات مهمی که سال گذشته صورت گرفت و اثرات آن مورد پیگیری است این بود که طی تفاهمی با بنیاد برکت، بسیج جامعه پزشکان کشور و اداره کل اوقاف در دی ماه گذشته مقرر شد «طرح غربالگری» در روستاها اجرا شود که این طرح کمک شایانی به طرح تحول نظام سلامت وزارت بهداشت خواهد نمود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه پیشتر طی اجرای طرح دیگری، در روستاها ویزیت عمومی افراد و درمان موردی صورت گرفته بود تصریح کرد: در تفاهم اخیر که اجرای طرح غربالگری را مد نظر دارد، تیم پزشکی سه ماه پس از ویزیت اولیه، در روستاها (با اولویت روستاهای محروم) مشکل بیماران صعب‌العلاج و کم بضاعت را مورد پیگیری و درمان قرار می‌دهد به این ترتیب پس از گذشت مدت زمانی می‌توان اعلام کرد این طرح به اتکای منابع موقوفه، موفق به درمان قطعی چند بیمار در این 32 روستا بوده است؟

* احداث کتابخانه از نیات موقوفه بهاءالملک بوده است

وی در ادامه به دیگر نیات بهاءالملک در ایجاد موقوفه خود اشاره و اظهار کرد: بهاء‌الملک با چند نیت اقدام به ایجاد موقوفه کرده است که یکی از این نیات احداث درمانگاه و پوشش هزینه‌های درمانی روستاییان بوده است.

کاروند تأکید کرد: علاوه بر آن احداث کتابخانه نیز از نیات موقوفه بهاءالملک بوده که واقف تأکید داشته این کتابخانه در محل آرامگاه وی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ساختمان قدیمی درمانگاه اعتمادیه (بهاءالملک) از نظر کارشناسان علوم پزشکی از شرایط استاندارد درمانگاهی برخوردار نیست، تعمیر و بازسازی آن در دستور کار قرار گرفته تا بخش‌هایی از آن حفظ شود و روند درمان بیماران در ساختمان جدید درمانگاه پیگیری شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: قراردادی با دانشگاه علوم پزشکی استان منعقد شده که در این فضا کلینیک دندانپزشکی نیز ایجاد شود و عواید حاصل از آن به درمان بیماران محروم در روستاها اختصاص یابد.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal