آخرین اخبار

4. خرداد 1398 - 14:41   |   کد مطلب: 32596
یک کارشناس سواد رسانه ای گفت: مدیرانی که هنوز در مقابل کسب و یادگیری سواد رسانه ای مقاومت میکنند و خود را بی نیاز از این مهمترین عامل مدیریت میبینند بلاشک دچار چالش هایی بزرگ در ارتباطات اجتماعی و دست نیافتگی به اهداف سازمانی خواهند شد.

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از نافع، حسین ربیعی صبح امروز در نشست آموزش سوادرسانه ای که به همت بسیج کارمندی استان همدان  و شرکت 70نفر از فرماندهان پایگاه و مدیران کل استان همدان در مجتمع شهرداری همدان  برگزارشد گفت:در دنیای امروز که روابط هر روز پیچیده تر می شود ، رسانه های مکتوب و تصویری در انفجار اطلاعات و چرخش آزاد نقش مهمی را به عهده دارند و سواد رسانه ای یکی از سطوح و پایه هایی است که بدون آگاهی از آن امکان تحلیل صحیح از اطلاعات و اخبار برای کاربر را از وی سلب کرده و افکارش را دچار اغتشاش در تصمیم گیری و تصمیم سازی می نماید.

 

ربیعی افزود:ارتباطات اجتماعی و پیچیدگی های درونی آن ، با دهه هایی که طول و عرض تولید و نشر اخبار بسیار کوتاه و مختصر و با کمترین ارزش خبری بود بسیار فرق کرده و به همین دلیل وقتی امواج اطلاعات و اخبار به سوی افکار عمومی فرود می آید نیاز به پیش زمینه و آمادگی حداقلی وجود دارد .

 

وی خاطر نشان کرد:سواد رسانه ای مفهومی قدیمی است که اولین بار “مارشال مکلوهان ” درسال ۱۹۶۵ به کار برد . او معتقد بود در دهکده جهانی باید انسانها به سواد جدیدی به نام سواد رسانه ای دست یابند . سواد رسانه ای مجموعه ای از چشم اندازها می باشد که ما به طور فعالانه برای قرار گرفتن در معرض رسانه از آنها بهره برداری می کنیم تا معنای پیامهایی را که با آنها مواجه می شویم ،تفسیر کنیم .

 

ربیعی گفت:استفاده فعالانه بدان معنی است که ما از پیام ها آگاه هستیم و به طور آگاهانه با آنها در تعامل می باشیم . لازم است به این نکته اشاره کنیم که در بعضی از کشورها سواد رسانه ای به صورت رسمی از سوی نظام آموزش و پرورش نه فقط برای آگاهی و درک بهتر ،بلکه برای آزادی عمل انتقادی پذیرفته شده است.

 

وی افزود:سواد رسانه ای ، علمی جدید اما بسیار با اهمیت که اهمیت آن از این باب است که انسانهای هزاره سوم در جهانی بسیار پیچیده و غیر قابل پیش بینی زندگی میکنند، لذا بدون بستر لازم دچار سر درگمی و تزلزل در رفتار،گویش و فرهنگ خواهند شد .

 

ربیعی گفت:کسی که می‌خواهد در این حوزه مسلط باشد باید در دوره‌های آموزشی، تک تک آن‌ها را فرا گیرد. البته بستگی دارد. اگر بخواهیم بر اساس رسانه‌های مکتوب باشد باید جامعه‌شناسی مطبوعات، آموزش داده شود؛ راجع به رسانه‌های الکترونیک چون رادیو و تلویزیون، باید جامعه‌شناسی رادیو و جامعه‌شناسی تلویزیون، بحث کازنو را مطرح کرد. اگر به سراغ رسانه‌های مدرن بخواهیم برویم یعنی new mediها یا ICTها، خوب باید جامعه‌شناسی اینترنت، جامعه‌شناسی مالتی مدیا، Web1، Web2، Web3 و … گفته شود. این مفاهیم به نوعی تبیین کننده‌ی اصطلاح سواد رسانه‌ای هستند.
مدیران ما اکثرا فاقد نگاه و علم رسانه ای هستند

وی با تاکید بر اینکه سواد رسانه ای در مدارهای مدیریتی بسیار مهم و تاثیرگذار است،گفت: متاسفانه مدیران ما اکثرا فاقد نگاه و علم رسانه ای هستند چرا که به دلیل دوری از مطالعات لازم چه در حیطه مدیریتی و تخصص خویش و عدم اشراف به روانشناختی اجتماعی و نگاه جامعه شناسی و با روشهایی کاملا سنتی و منسوخ در برابر تحلیل ها و نقدهای مطرح شده، سعی در دفاعی مینماید که بلاوجه بوده و او را در شرایط حمله قرار داده و تلاش در تخریب واقعیات گفته شده نموده تا عامل انتقاد را محو کند.

مدیرانی که هنوز در مقابل کسب و یادگیری سواد رسانه ای مقاومت میکنند و خود را بی نیاز از این مهمترین عامل مدیریت میبینند بلاشک دچار چالش هایی بزرگ در ارتباطات اجتماعی و دست نیافتگی به اهداف سازمانی خواهند شد.

 

ربیعی گفت:اینکه مدیری به خواسته های افکارعمومی که از زبان و دهان نشریات فریاد زده میشود توان پاسخ ندارد نه اینکه ایرادی در کارهایش وجودندارد بلکه نشات گرفته از بیسوادی رسانه ای اوست، چرا که توان تحلیل و نتیجه گیری لازم را به دلیل عدم اشراف بر اطلاعات واخبار موجود در رسانه های واقعی و مجازی را ندارد و به همین دلیل است که عکس العملی انفعالی از خود بروز میدهد.

 

وی در پایان افزود:سواد رسانه ای از اصلی ترین بسترهای مدیریتی است که متاسفانه برخی مدیران با تعصبی خاص و بی دلیل از آن دوری میکنند و همچنان بدون تحلیل های مستند و واقعی تمامی نقدها را بی پاسخ گذاشته و در مقابل افکار عمومی حرفی برای گفتن ندارند.
انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal