آخرین اخبار

17. دى 1399 - 9:13   |   کد مطلب: 37867
اگر به تازگی متوجه شده‌اید که دستانتان می‌لرزد احتمالا به دنبال دلیل آن می‌گردید. اغلب اوقات مشکل خاصی وجود ندارد و با رعایت نکاتی می‌توان آن را برطرف کرد. گاهی اوقات هم مسئله کمی جدی‌تر است؛ با ما همراه باشید...

به گزارش آوای سیدجمال، ترمور اسنشیال (Essential tremor) یا لرزش اساسی یک اختلال عصبی است که رایج‌ترین دلیل ثابت نماندن فنجان قهوه یا چای شما در هنگام نگه داشتن آن در دستانتان است. در این عارضه هنگامی که دستان شما مشغول انجام کاری باشند دچار لرزش می‌شوند؛ اما در صورت عدم انجام کار، لرزشی مشاهده نمی‌شود. هیچ دلیل مشخصی برای این اختلال وجود ندارد، اما گاهی اوقات در برخی افراد تغییر در یک ژن مشاهده می‌شود. مشخص شده است کسانی که پدر و مادرشان دچار لرزش اساسی هستند بیشتر دچار این مشکل می‌شوند.
درمان: اگر علائم شما خفیف باشد، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید؛ اما اگر لرزش دست‌هایتان مانع انجام کارهای روزمره یا شغل شما شود، ممکن است به دارو، کاردرمانی یا جراحی نیاز داشته باشید.

 

بیماری پارکینسون

وقتی این بیماری را دارید، دست شما می‌لرزد؛ زیرا سلول‌های مغزی که به عضلات شما می‌گویند حرکت کنند آسیب می‌بینند. این لرزش معمولاً از یک طرف شروع می‌شود؛ اما با گذشت زمان ممکن است به دست دیگر نیز گسترش یابد. همچنین ممکن است با سرعت کمتری حرکت کنید، در تعادل مشکل داشته باشید و یا مشاهده کنید که دست و پاهایتان سفت شده است.
درمان: درمان اصلی لرزش پارکینسون، دارو و گاهی جراحی برای کنترل بهتر عضلات است.
 

 

مولتیپل اسکلروزیس (ام‌اس)

در این شرایط پوشش روی اعصاب شما که میلین نامیده می‌شود دچار آسیب می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است علائمی داشته باشید که شامل لرزش در دست یا سایر قسمت‌های بدن شما می‌شود.
درمان: دارو متداول‌ترین روش برای درمان ام اس است. یک فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر نیز می‌تواند به شما کمک کند روش‌هایی را برای مدیریت علائم خود یاد بگیرید.

B12 نقش بسزایی در سالم نگه داشتن سیستم عصبی شما دارد. اگر گوشت یا تخم‌مرغ نمی‌خورید، شیر نمی‌نوشید، یا اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید، ممکن است سطح این ویتامین کمتر از حد نرمال باشد. و این کمبود می‌تواند باعث لرزش دستان یا احساس بی‌حسی و گزگز دست‌ها و پاها شود

 

 

تیروئید بیش فعال (پُرکاری تیروئید)

آیا اخیراً سطح هورمون تیروئید خود را چک کرده‌اید؟ دست‌های لرزان ممکن است نشانه پرکاری تیروئید باشد. این بدان معناست که غده تیروئید شما بیش از حد کار می‌کند و ضربان قلب شما را به سرعت بالا می‌برد. همچنین ممکن است متوجه شوید که بدون تلاش در حال لاغر شدن هستید، به نور حساس شده‌اید، ضربان قلب تندی پیدا کرده‌اید و در خوابیدن مشکل دارید. یک آزمایش خون ساده به شما و پزشکتان کمک می‌کند تا بفهمید چه خبر است.

 

مصرف زیاد کافئین

بدون قهوه صبحگاهی نمی‌توانید روزتان را شروع کنید؟ بسیار خب یک یا دو فنجان بنوشید، سپس آن را کنار بگذارید تا فردا صبح. کافئین یک ماده محرک است. در واقع همان ماده شیمیایی طبیعی که به شما کمک می‌کند تا از خواب بیدار شوید در صورت دریافت مقدار زیادی، دستان شما را نیز لرزان خواهد کرد.
درمان: قهوه تنها مقصر ماجرا نیست. کافئین را می‌توان در داروهای سردرد بدون نسخه، شکلات و برخی نوشابه‌های گازدار نیز پیدا کرد.
 

 

الکل

کسانی که به الکل اعتیاد دارند، ممکن است علائم مربوط به لرزش دست را هنگام ترک آن مشاهده کنند. این حالت 10 ساعت پس از آخرین مصرف شروع می‌شود و می‌تواند چند هفته طول بکشد. مصرف زیاد الکل هم باعث لرزش دست‌ها می‌شود.
درمان: در برخی از برنامه‌های سم‌زدایی از دارو، برای کمک به فردی که در حال ترک کردن است، در مدیریت علائم ترک استفاده می‌کنند.
 

 

کمبود خواب و خستگی

شما نمی‌توانید به ماشین بنزین ندهید و انتظار داشته باشید کار کند. همچنین نمی‌توانید انتظار داشته باشید که مغز شما بدون خواب به همه‌ی مکان‌های مناسب پیام ارسال کند. وقتی چشم‌هایتان به اندازه کافی بسته نباشند، می‌تواند باعث شود مغز شما به اشتباه به لرزیدن دستانتان بپردازد!
درمان: خوشبختانه با خواب شبانه کافی و استراحت می‌توانید ثبات را به دستانتان برگردانید.
 

 

قند خون پایین

اعصاب و عضلات شما با قند خون تغذیه می‌شوند. وقتی آن‌ها به اندازه کافی سیر نشوند، به دستان شما می‌گویند که باید بلرزند. قند خون پایین می‌تواند ناشی از دیابت، داروهای خاص، مصرف زیاد الکل یا دریافت ناکافی غذا باشد.
درمان: یک پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا موارد فوق را مدیریت کنید. کنترل دیابت، دریافت غذای کافی و عدم مصرف الکل به رفع این مشکل کمک می‌کند.
 

 

استرس

وقتی چیزی شما را تحت فشار قرار می‌دهد، مانند سخنرانی کردن یا تماشای یک فیلم ترسناک، اعصاب شما بیش از حد تحریک می‌شود و تحت تأثیر قرار می‌گیرد. دستان شما می‌لرزد و قلب شما به سرعت می‌تپد.
درمان: وقتی استرس از بین برود، لرزش از بین می‌رود. تکنیک‌های کاهش استرس مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن را امتحان کنید.
 

 

مصرف برخی داروها

تکان خوردن دست‌ها یکی از عوارض شایع در بسیاری از انواع مختلف داروهای تجویزی است. از جمله متداول‌ترین داروها می‌توان به داروهایی که برای خلق‌وخو، تشنج، میگرن، نوروپاتی و آسم تجویز می‌شود، اشاره کرد. برخی از آنتی‌هیستامین‌ها نیز باعث این مشکل می‌شوند.
درمان: با پزشکتان در مورد چگونگی و زمان مصرف داروها صحبت کنید.
 

 

سیگار کشیدن

اگرچه برخی از افراد سیگار می‌کشند زیرا امیدوارند استرسشان را کاهش دهد، اما سیگار کشیدن می‌تواند باعث اضطراب شود. در واقع نیکوتین، داروی اعتیادآور موجود در تنباکو، وارد جریان خون شده و ضربان قلبتان را تندتر می‌کند. این امر می‌تواند موجب ایجاد احساس اضطراب در شما و باعث لرزیدن دست‌هایتان شود.
درمان: با دکتر خود صحبت کنید تا در مورد چگونگی ترک دخانیات ایده بگیرید.

 

کمبود ویتامین B12

B12 نقش بسزایی در سالم نگه داشتن سیستم عصبی شما دارد. اگر گوشت یا تخم‌مرغ نمی‌خورید، شیر نمی‌نوشید، یا اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید، ممکن است سطح این ویتامین کمتر از حد نرمال باشد. و این کمبود می‌تواند باعث لرزش دستان یا احساس بی‌حسی و گزگز دست‌ها و پاها شود.
درمان: مصرف گوشت، تخم‌مرغ، شیر و در صورت نیاز استفاده از مکمل
بیشتر بخوانید

بیماری هایی که توسط دست ها فاش می شونددلایل شایع لرزش دست‌ها11 نوع لرزش بدن

 

فئوکروموسیتوم

فئوکروموسیتوم یک کلمه طولانی برای یک تومور نادر است که در غده فوق کلیه رشد می‌کند. اگرچه تومور معمولاً خوش‌خیم است، اما فشارخونتان را بالا می‌برد. این می‌تواند باعث لرزش، تعریق شدید، تنگی نفس و سردرد شود. تومور همچنین می‌تواند منجر به بیماری قلبی و سکته مغزی شود، بنابراین بهتر است با جراحی آن را بردارید.
درمان: همان‌طور که ذکر شد برداشت تومور به روش جراحی

 

اختلالات کبدی

لرزش یکی از علائم اختلالات کبدی است؛ مانند بیماری ویلسون. در این شرایط ژنتیکی، تجمع مس در بدن به کبد و مغزتان آسیب می‌رساند. احساس خستگی می‌کنید و دچار یرقان خواهید شد؛ شرایطی که چشم و پوستتان زردرنگ می‌شود.
درمان: پزشکان بیماری ویلسون را با دارو و تغییر در رژیم غذایی درمان می‌کنند.
 

اختلالات مغزی

اگر دچار سکته یا آسیب مغزی شده باشید، ممکن است عضلات دستانتان دچار لرزش شوند.
درمان: برای کنترل لرزش از پزشک خود در مورد دارو یا کاردرمانی کمک بگیرید. و از کافئین، نیکوتین یا هر چیز دیگری که باعث بدتر شدن علائم می‌شود خودداری کنید.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal