آخرین اخبار

5. اسفند 1399 - 12:25   |   کد مطلب: 38315
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان همدان:
اعضای هیات نظارت بر انتخابات در همدان معرفی شدند
حجت‌الاسلام جلال مرادی از معرفی اعضای هیات نظارت بر انتخابات در همدان خبر داد.

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از فازس؛ حجت‌الاسلام جلال مرادی، رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان در جمع خبرنگاران به معرفی اعضای هیات نظارت استان در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و اولین میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان پرداخت و اظهار کرد: بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نظارت بر چهار انتخابات بر عهده شورای نگهبان است.

 

وی بیان کرد: در این اصل عنوان می‌‌شود که شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه‌پرسی را برعهده دارد.

 

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان خاطرنشان کرد:‌ اضافه بر این طبق ماده ۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز اعلام می‌کند نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است و این نظارت عام و بر تمام موارد و در تمام امور مربوط به انتخابات جاری است.

 

وی با تاکید به اینکه بر اساس ماده ۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری و اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات بر عهده عهده شورای نگهبان است گفت: طبق قانون تبصره یک، ماده ۳۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری، حداقل پنج ماه قبل از پایان دوره چهارساله ریاست جمهوری باید هیات اجرایی تشکیل شود و لازمه آن این است قبل از آن هیات نظارت تشکیل شود.

 

مرادی  عنوان کرد: در اولین قدم هیات مرکزی نظارت دو نفر از فقهای شورای نگهبان آیت الله جنتی و آیت‌الله خاتمی و سه نفر از حقوقدان شورای نگهبان و دو نفر هم خارج از شورا معرفی شده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه در مرحله دوم ۵ نفر در استان همدان به عنوان اعضای هیات نظارت بر دو انتخابات در استان همدان هستند افزود: در حال حاضر چهار انتخابات در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ در کشور برگزار می‌شود که نظارت اعضا در استان بر دو انتخابات است.

 

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان با بیان اینکه مهمترین انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است و بعد از آن اولین میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهمین دوره خواهد بود گفت: سومین انتخابات، دومین میان دوره‌ای خبرگان پنجم است که در استان این انتخابات را نداریم.

 

وی با اشاره به اینکه چهارمین انتخابات، انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا است که به نوعی انتخابات محلی خواهد بود گفت:طبق اصل ۹۹ قانون اساسی، نظارت بر سه انتخابات اول بر عهده شورای نگهبان است و نسبت به انتخابات شورهای شهر و روستا، شورای نگهبان از نظر قانونی نظارتی ندارد.

 

مرادی با بیان اینکه هیات نظارت استان بر دو انتخابات یکی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نظارت دارد که در کل استان در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود افزود: دومین نظارت نیز بر اولین انتخابات میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابی شهرستان بهار و کبودراهنگ خواهد بود.

 

وی یادآور شد: ثبت‌نام داوطلبین انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخاباتی بهار و کبودراهنگ از هشتم فروردین انجام می‌شود اما لازمه آن این است قبل از تشکیل هیات اجرایی حتما نظارت شهرستان‌ها هم تشکیل شود.

 

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان بیان کرد: یکی از اعضای هیات نظارت استان محمد نباتی است که سالها هم پیشکسوت در امر نظارت بر انتخابات بوده و هم از جانبازان و فرهنگیان است که بارها در انتخابات زحمت زیادی کشیده است.

 

وی با اشاره به اینکه سعید گلستانی از قضات پیشکسوت و بازنشسته استان از دیگر اعضا است که یکی از افراد با تجربه در امر نظارت بر انتخابات بوده افزود: کریم مطهری جانباز و رزمنده دفاع مقدس نیز یکی از اعضای هیات نظارت است که سالها در قسمت اجرایی و بازرسی انتخابات تجربه داشته و از تابستان سال ۹۹ هم ریاست دفتر نظارت بازرسی بر انتخابات شهرستان همدان را برعهده دارد و عضو چهارم هیات نظارت بر استان است.

 

مرادی خاطرنشان کرد: محمود مسگریان از پیشکسوتان نظارت از دیگر اعضاست که قبلا از اعضای شورای شهر هم بود و در انتخابات حضور داشته و از معتمدین فرهنگیان و بازار به شمار می‌آید.

 

وی با اشاره به اینکه پنج نفر به معرفی و نصب هیات مرکزی نظارت بر انتخابات هستند که لازم بود این اقدام قبل از تشکیل هیات‌های اجرایی انجام شود افزود: هیات اجرایی دو دسته اعضا دارد که یکی اعضای حقوقی هستند و قانون آنها را مشخص کرده و دیگری معتمدین هستند.

 

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان بیان کرد: معتمدین  انتخابات ریاست جمهوری و مجلس باید به تایید هیات نظارت شهرستان برسند‌ و بر این اساس لازم است هیات نظارت استان و شهرستان قبل از رسیدن زمان معرفی هیات‌های اجرایی منصوب شوند.

 

وی با تاکید به اینکه هیات نظارت استان در انتخابات ریاست جمهوری هیات نظارت شهرستان مرکز استان هم هستند گفت:  در این انتخابات صیانت از آراء مردم و حفاظت از سلامت مردم طبق رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه است که امیدواریم بتوانیم رسالت خود به نحو احسن انجام دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal