آخرین اخبار

16. خرداد 1401 - 21:18   |   کد مطلب: 42420
استاندار همدان در کارگروه مقابله با آلودگی هوا:
همدان، هیچگاه به این شدت آلوده نبوده است
علیرضا قاسمی فرزاد اظهار کرد: استان همدان در موضوع آلودگی هوا، در رتبه ۲۲ قرار دارد. یعنی در استان وضعیت نسبتا خوبی را داریم، اما در عین حال نیز استان همدان به عنوان کانون غبار خیز معرفی شده است.

به گزارش آوای سیدجمال، کارگروه مقابله با آلودگی هوا در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد.

علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان در کارگروه مقابله با آلودگی هوا اظهار داشت: یاد و خاطره شهدای ۱۵ خرداد را گرامی داریم و روز جهانی محیط زیست را تبریک داریم.

وی افزود: قبل از هر چیز، مشکل و چالش اصلی در آلودگی هوا منشا داخلی نیست و خارجی است؛ البته مصرف بی رویه آب و خشکاندن رودخانه ها که به دنبال آن بسیاری از مزارع از بین رفته، موثر هستند اما این موضوعات نیز تاثیر زیادی ندارد و عامل اصلی ریزگردها با منشا خارجی است.

قاسمی فرزاد تاکید کرد: هیچ گاه همدان به این شدت آلوده نبوده است، البته از قدیم الایام باد و طوفان بوده، ولی در حجم بالا وجود نداشته است.

استاتدار همدان گفت: سازمان ملل و شورای بین الملل باید این موضوع را در صدر اقدامات قرار دهند و اقدام جهانی علیه این اقدام صورت گیرد؛ چرا که پوشش گیاهی و جانوری به خطر می افتد، و البته اقدامات ترکیه جنایت در حق بشریت است.

وی تاکید کرد: از زمان صدام در عراق ریز گردها را در ایران داشته ایم، آن‌زمان تحت عنوان سدسازی همه آبها خشکانده شده و بیابانی درست شد که منشا گرد و غبار فعلی است.

استاندارهمدان گفت؛ نظامات بین المللی و اقدامات مردمی باید علیه ریزگردها و پدیده گرد و غبار هماهنگ و یک صدا باشند.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: ریزگردها پوشش های گیاهی را از بین برده و برگها را دچار مخاطره کرده، و در نیمه خرداد برگها به سمت پژمردگی رفته اند.

وی گفت: در خصوص منشا خارجی ریزگردها باید یک اقدام جهانی صورت گیرد و در خصوص مسائل داخلی نیز باید چند اقدام اساسی صورت گیرد.

قاسمی فرزاد عنوان کرد: همه دستگاه ها و سازمان ها باید به کمک هم بیایند و از یک دستگاه نمی توان انتظار داشت، جهاد کشاورزی باید نسبت به پوشش گیاهی متناسب با اقلیم همدان اقدام کند.

وی با بیان اینکه در مناطق شور و نیمه شور کاشت درخت پسته بسیار موثر است، اظهار کرد: این موضوع باید بررسی شود که در صورت امکان در همدان نیز کاشت شود. پسته بسیار کم آب و سازگار بود و بسیار بهره وری دارد، درآمد زایی وجنبه صادرات نیز داراست؛ گل محمدی نیز گیاهی بسیار سودمند است که می تواند با آب باران کشت شود.

استاندار همدان افزود: هر مقدار زمین های خشک را محصولات کشاورزی کاشت کنیم در استقامت پوشش گیاهی و خاک منطقه قدم برداشته ایم.

قاسمی فرزاد گفت: بهره برداری غلط از منابع طبیعی ایران را دچار چالش کرده است و در هیچ جای دنیا به این شدت کمر به از بین بردن طبیعت نزده اند. همه در برابر محیط زیست مسئولیم و این امر وظیفه یک ارگان و سازمان نیست.

وی تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی بدون شک در برابر اقدامات ساختار شکنانه سایر کشورها می ایستد.

استاندار همدان افزود: در مورد چرای عشایر نیز متناسب با سهم پروانه صادر شده دام را وارد می کنند، تا از آسیب به پوشش گیاهی جلوگیری شود.

وی گفت؛ صمت باید اقدامات لازم و مقابله ای معادن در دامنه الوند را انجام دهد و اقدامات آگاهی بخش باید در این زمینه صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal