آخرین اخبار

11. آبان 1401 - 13:13   |   کد مطلب: 43543
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان خبر داد:
پرداخت ۷۰ درصد قیمت کودهای یارنه‌ای توسط دولت
بهروز الیاسی از ذخیره‌سازی 21 هزار تن کود یارانه‌ای در استان همدان خبر داد و گفت: دولت ۷۰ درصد قیمت تمام شده کودهای یارانه‌ای را برای حمایت حداکثری از کشاورزان، یارانه پرداخت می‌کند.

بهروز الیاسی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال،  با اشاره به اینکه برنامه ابلاغی کود شیمیایی یارانه‌ای سال ۱۴۰1 به این شرکت در کل 120 هزار تن است، اظهار کرد: از این میزان تا آبان ماه بیش از 71 هزار تن معادل 59 درصد تحویل این شرکت شده و از کودهای تحویل شده نزدیک به 45 هزار تن از طریق 84 فروشگاه کارگزاری در سراسر استان توسط کشاورزان خریداری شده است.

 

وی گفت: برای امسال 97 هزار و 500 تن کود ازته، 16 هزار و 700 تن فسفاته و 5800 تن پتاسه برنامه‌ریزی و تدارک شده که بخش اعظم آن برای کشت پاییزه از سوی کشاورزان تقاضا می‌شود.

 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با بیان اینکه دولت ۷۰ درصد قیمت تمام شده کودهای یارانه‌ای را برای حمایت حداکثری از کشاورزان، یارانه پرداخت می‌کند، تصریح کرد: گران‌ترین نوع کود پتاسه در هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی که قیمت تمام شده آن ۱.۵ میلیون تن است با قیمت حدود ۶۰۰ هزار تومان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: گران‌ترین نوع کود فسفاته با قیمت تمام شده حدود ۱.۳ میلیون تومان در هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی برای دولت نیز با قیمت حدود ۵۰۰ هزار تومان و کود اوره در کیسه‌های ۵۰ کیلوگرمی با قیمت تمام شده حدود ۸۵۰ هزار تومان برای دولت با قیمت ۱۵۰ هزار تومان، تحویل کشاورزان می‌شود.
الیاسی در همین حال میزان ذخایر استراتژیک کودهای یارانه‌ای را تا دهم آبان ماه، 21 هزار تن اعلام و آن را اطمینان‌بخش توصیف کرد و افزود: ذخایر استراتژیک از طریق خرید داخل و خارج توسط دفتر مرکزی این شرکت تامین شده و در کل نزدیک به 85 درصد کودهای یارانه‌ای در داخل کشور و مابقی از سایر کشورهای بزرگ تولید کننده، تامین می‌شود.

 

وی درباره کیفیت کودهای یارانه‌ای تاکید کرد: کودهای تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از بهترین‌ها و دارای استانداردهای داخلی و جهانی است و جای نگرانی در مورد کیفیت این نهاده وجود ندارد و در عین حال از کشاورزان می خواهیم کودهای شیمیایی و غیرشیمیایی مورد نیاز خود را از شبکه رسمی وزارت جهاد کشاورزی و فروشگاه‌های مجاز تهیه کنند، چراکه امکان عرضه کوهای کم‌کیفیت توسط فروشگاه‌های متفرقه وجود دارد.

 

کنترل و نظارت چند مرحله‌ای کودهای یارانه‌ای
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با بیان اینکه کیفیت کودهای کشاورزی برای ما خط قرمز است و در چند مرحله مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرد، افزود: براساس سامانه پایش مواد کودی و سامانه نظارت، کل فرآیند تامین و تدارک کود از ابتدای تولید، آماده شدن و پس از حمل به انبارها در سه نوبت توسط بازرسان شرکت خدمات حمایتی نمونه‌برداری و آزمایش می‌شود و در صورت تایید در تمام این مراحل به شبکه کارگزاری برای فروش تحویل می‌شود.

 

وی درباره سوء‌استفاده از برند کودهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی توسط سودجویان خاطرنشان کرد: سال گذشته تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان غیرقانونی در کشور شناسایی و برخورد قضایی با آنان انجام شد.
انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal