آخرین اخبار

18. شهريور 1402 - 20:45   |   کد مطلب: 46009
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه بهبود کیفیت آب شرب همدان نیازمند تأمین اعتبار و خرید دستگاه اُزن‌زنی است، گفت: با تأمین اعتبار خرید، دستگاه اُزن‌زنی در تصفیه‌خانه نصب می‌شود که این موضوع درحال پیگیری است.

به گزارش آوای سیدجمال، رضا اخلاص‌مند روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه همدان در سه حوزه آبریز واقع شده که 34 درصد از مساحت استان در حوزه آبریز کرخه، 55 درصد در حوزه آبریز فلات مرکزی و 11 درصد در حوزه آبریز سفیدرود بزرگ است، اظهار کرد: منابع آبی سطحی و زیرزمینی غنی در استان همدان وجود ندارد؛ شهر ما در سرچشمه‌ها واقع شده‌ و آبی از استان‌های دیگر وارد همدان نمی‌شود و از آن گذر نمی‌کند؛ بنابراین باید با فرهنگ‌سازی مصرف و صرفه‌جویی آب، از منابع آبی در اختیار صیانت کرده و مطلوب‌ترین استفاده را داشته باشیم.

* همدان نسبت به بلندمدت 16 درصد کاهش بارندگی دارد

وی در ادامه به میزان بارندگی در سال آبی گذشته پرداخت و افزود: سال گذشته 289 میلی‌متر بارندگی در استان داشتیم که نسبت به سال قبل حدود 25 درصد رشد داشته است؛ اما این میزان نسبت به بلندمدت که متوسط بارندگی استان 343 میلی‌متر بوده، 16 درصد کاهش داشته است.

این مقام مسئول با عنوان اینکه در حوزه آبریز سد اکباتان میزان بارندگی نسبت به سال گذشته منفی و با کاهش چهاردرصدی همراه بوده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به پیش‌بینی هواشناسی، امسال یک سال معمولی آبی پیش رو داشته باشیم و بتوانیم بارش‌ها را در سدها ذخیره کرده و از آن‌ها مطلوب استفاده کنیم.

* ذخیره 6.5 میلیون متر مکعب آب پشت سد اکباتان طی امسال

وی در ادامه افزود: آورده سد اکباتان در سال گذشته 19.6 میلیون متر مکعب بوده و امسال 18.9 میلیون متر مربع است؛ با وجود اینکه آورده کمتر شده است، اما با مدیریتی که در بحث مصارف سد شد، ذخیره‌سازی مطلوب بود و موجب ذخیره 6.5 میلیون متر مکعب آب پشت سد شد.

* مصرف آب شهروندان همدانی بهینه باشد

اخلاص‌مند ضمن اشاره به اینکه امسال در بحث آب‌رسانی مشکلی نداشتیم، گفت: از مردم تقاضا داریم در حفظ آب با مصرف بهینه به ما کمک کنند تا بتوانیم این روزها را پشت سر گذاشته و با مشکل کم‌آبی روبه‌رو نباشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به وضعیت کلی سدهای استان همدان، اظهار کرد: پنج سد در استان همدان درحال بهره‌برداری است که به‌ترتیب سد اکباتان، سد آبشینه، سد کلان، سد سرابی و سد شیرین‌سو هستند؛ البته سد نعمت‌آباد و سد شنجور نیز در مرحله تحویل موقت بوده و از سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی در ادامه به تشریح آب‌های زیرزمینی استان پرداخت و ابراز کرد: 14 دشت در استان وجود دارد که هفت محدوه مطالعاتی ممنوعه بحرانی و هفت محدوده ممنوعه است. این موضوع نشان می‌دهد ما باید تلاش کنیم با کاهش مصرف، کاهش بهره‌برداری داشته باشیم تا شاهد فرونشست آب و زمین نباشیم.

* با حفظ آب‌های زیرزمینی از فرونشست زمین جلوگیری کنیم

اخلاص‌مند با اشاره به اینکه ما شاهد کاهش کمی و کیفی منابع آبی در استان هستیم، تصریح کرد: حفظ آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از خالی شدن آن‌ها مهم است، چراکه باعث ایجاد خلل و فرونشست خواهد شد و مرگ سفره رخ می‌دهد.

این مقام مسئول تأکید کرد: ما باید در بخش کشاورزی با کشت محصولات کم‌آب‌بر و پُربازده و روی آوردن به رعایت الگوی کشت، آب را برای آیندگان حفظ کنیم.

* طرح آب‌رسانی از سد تالوار، مهم‌ترین طرح اجرایی استان همدان

اخلاص‌مند در ادامه به طرح‌های اجرایی استان همدان پرداخت و عنوان کرد: مهم‌ترین طرح اجرایی استان همدان آب‌رسانی از سد تالوار است که از همه مسئولان به‌خصوص استاندار و وزیر نیرو که چندین‌بار در استان حضور پیدا کردند و سایر مسئولین استانی، کمال تشکر را داریم؛ این موضوع کار جهادی بوده و با تلاش شبانه‌روزی اتفاق افتاده است.

وی در ادامه تصریح کرد: کل خط انتقال آب در این پروژه 148 کیلومتر است که ازنظر لوله‌گذاری، خط انتقال آب و خط انتقال بای‌پس سال گذشته صددرصد اجرایی شده است. در این خط انتقال سه ایستگاه پمپاژ درنظر گرفته شده که ارتفاع نخستین و دومین ایستگاه 220 متر و ایستگاه پمپاژ سوم 136 متر است؛ این سه ایستگاه انتقال آب استان همدان را به خط آب‌رسانی انجام می‌دهند.

اخلاص‌مند پیشرفت فیزیکی در ایستگاه پمپاژ شماره یک و دو را حدود 90 درصد اعلام کرد و افزود: تنها نماسازی و محوطه‌سازی این ایستگاه‌ها باقی مانده؛ این میزان پیشرفت در ایستگاه پمپاژ شماره سه 86 درصد است.

وی با بیان اینکه کارهای خط انتقال برق صددرصد انجام شده است، گفت: سه پست برق ما 74 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و خط بای‌پس نیز صددرصد اجرایی شده است.

* پیشرفت فیزیکی پروژه آب‌رسانی از سد تالوار بیش از 88 درصد است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان پیشرفت فیزیکی پروژه آب‌رسانی از سد تالوار را بالای 88 درصد برشمرد و تصریح کرد: اگر اعتباراتی که برای این پروژه درخواست کرده‌ایم به‌موقع داده شود، ظرفیت نهایی پروژه که یک‌هزار و 800 لیتر بر ثانیه است، محقق خواهد شد.

* پروژه آب‌رسانی از سد تالوار در دولت سیزدهم رشد 56 درصدی داشته است

این مقام مسئول یادآور شد: این پروژه قبل از تشکیل دولت سیزدهم در طول 15 سال تنها 32 درصد پیشرفت داشته است که در طول 17 ماه پیشرفت آن به بالای 88 درصد رسیده و در دولت سیزدهم رشد 56 درصدی داشته است.

وی در ادامه به میزان اعتبارات هزینه‌شده در این بخش پرداخت و افزود: تا پایان سال مالی 1400، 886 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح هزینه شده است و اعتبار مصوب ما در سال 1401، یک‌هزار و 186 میلیارد تومان بوده و تخصیص داده‌شده آن 838 میلیارد تومان است. کل اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه بدون درنظر گرفتن هزینه‌های انجام‌شده، یک‌هزار و 986 میلیارد تومان است؛ البته باید توجه داشت که این میزان اعتبار مورد نیاز با توجه به برآورد سال 1402 است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: هم‌اکنون 900 الی 950 لیتر آب وارد شبکه آب شرب شهری و تحویل شرکت آب و فاضلاب می‌شود تا مردم از این نعمت الهی بهره‌مند شوند. این تأمین آب برای ما هزینه زیادی دربردارد و اگر منابع آبی در سطح استان بتواند جواب‌گوی نیاز مردم باشد، سعی خواهیم کرد از انتقال بین حوزه‌ای جلوگیری کنیم؛ اما درحال حاضر نیاز است این انتقال اتفاق بیفتد.

* سد خرومرود و گرین دیگر طرح‌های درحال اجرا در استان همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان به طرح سد خرمرود اشاره کرد و افزود: این طرح درحال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تأمین آب شرب 55 روستا در پایین‌دست را خواهد داشت؛ این طرح به‌منظور تأمین آب شرب و بهبود کشاورزی و کنترل سیلاب انجام می‌شود. این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده و مخزنی با ظرفیت هشت میلیون متر مکعب دارد.

وی در ادامه ابراز کرد: کل اعتبار این طرح یک‌هزار و 400 میلیارد تومان بوده است که از سال 96 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از منابع ماده 56 آغاز شد. پیمانکار طرح آب و خاک کوثر بوده و درحال حاضر 70 درصد پیشرفت داشته که درصورت تأمین اعتبار مورد نیاز آبگیری خواهد شد و سال آینده از آن بهره‌برداری خواهیم کرد.

اخلاص‌مند با اشاره به سد گرین که دیگر سد درحال اجرای استان همدان است، اظهار کرد: حجم مخزن این سد 10 میلیون متر مکعب و حجم آب تنظیمی آن 22 میلیون متر مکعب بوده؛ چراکه یکی از سدهایی است که دبی پایه بالایی دارد.

وی در ادامه افزود: این سد درحال حاضر معضلات و معارض اجتماعی دارد که درصورت رفع شدن آن‌ها، سال آینده با ابلاغ اعتبارات به‌موقع، شاهد پیشرفت آن خواهیم بود.

* برای تأمین آب شرب همدان طرح‌های کوچک نیز درحال پیگیری است

وی در بخش دیگر سخنان خود به طرح‌های کوچک تأمین آب پرداخت و خاطرنشان کرد: سامان‌دهی بندهای سنتی بالادست سد اکباتان، انتقال آب دره‌مرادبیگ و کنترل بالادست رودخانه عباس‌آباد، ازجمله طرح‌های کوچک است که تاکنون تأمین اعتبار نشده‌اند و درصورت تأمین مالی برای آب شرب شهر همدان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

اخلاص‌مند با اشاره به تعیین حریم رودخانه‌ها و طرح‌های تعادل‌بخشی در این حوزه، تصریح کرد: سامان‌دهی حریم رودخانه‌ها در کل استان یک‌هزار و 500 کیلومتر است که 600 کیلومتر از آن‌ها تعیین حریم بستر و مطالعاتش انجام شده و با ابلاغ اعتبارات اعم از استانی و ملی، می‌توانیم رودخانه‌ها را سامان‌دهی کنیم؛ چراکه درصورت عدم سامان‌دهی در مواقع سیلابی خساراتی را به‌وجود خواهد آورد.

* تعیین حریم رودخانه عباس‌آباد در کمیسیون ماده 3 درحال پیگیری است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه سپهرغرب درخصوص وضعیت تعیین حریم رودخانه عباس‌آباد با توجه به تأکید دادستان همدان بر این موضوع، گفت: یکی از موضوعات با اهمیت ما حفظ و حراست از حریم و بستر رودخانه‌ها است. مطالعات تعیین حریم بستر رودخانه عباس‌آباد انجام و براساس قانون به مجاورین رودخانه اعلام شده تا مالکین حق اعتراض را طبق قانون داشته باشند.

اخلاص‌مند با اشاره به اینکه درحال حاضر اعتراضات مالکین حریم رودخانه عباس‌آباد گرفته شده و درحال پیگیری است، ابراز کرد: هم‌اکنون کمیسیون ماده سه در مرحله رسیدگی نهایی است و بعد از اعلام نظر این کمیسیون، بستر قطعی اعلام خواهد شد و پس از مرحله تأمین اعتبار برای سامان‌دهی رودخانه عباس‌آباد، اقدام خواهیم کرد.

* بهبود کیفیت آب شرب همدان نیازمند تأمین اعتبار و خرید دستگاه اُزن‌زنی است

وی در ادامه درخصوص بهبود کیفیت آب شرب استان همدان افزود: برای این منظور لازم است برای خرید دستگاه اُزن‌زنی تأمین اعتبار شود تا آن را در تصفیه‌خانه نصب کنیم. این طرح جزء طرح‌های سفر ریاست جمهوری به استان بود که مصوب شد 700 میلیارد از محل تهاتر نفت به آن اعتبار تخصیص داده شود؛ سال گذشته این مهم محقق نشد، اما درحال حاضر از محل تهاتر نفت 500 میلیارد تومان درنظر گرفته شده که درصورت ابلاغ به‌موقع کمک‌کننده خواهد بود.

* 6 هزار چاه غیر مجاز در همدان وجود دارد

اخلاص‌مند در ادامه با اشاره به اینکه تعداد چاه‌های غیر مجاز استان حدود 6 هزار مورد است، عنوان کرد: البته حجم برداشت آن‌ها اندک و حدود 250 میلیون متر مکعب است که برنامه انسدادشان را مد نظر داریم.

وی در بخش پایانی سخنان خود افزود: انسداد چاه‌های غیر مجاز در پنج ماه گذشته 375 حلقه بوده است و در این بازه زمانی 330 مورد نصب کنتور هوشمند، 318 مورد اصلاح و تعدیل پروانه و 198 مورد تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه داشته‌ایم.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal