آخرین اخبار

1. ارديبهشت 1403 - 7:57   |   کد مطلب: 47702
مدیر امور آبفای شهرستان:
آب مشترکان پرمصرف اسدآبادی قطع می‌شود
مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد با بیان اینکه اسدآباد پرمصرف‌ترین شهرستان استان همدان در استفاده از آب است، گفت: در تابستان امسال آب مشترکان پرمصرف را قطع خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، مصطفی خزایی در جمع خبرنگاران، با اشاره به جمعیت ۹۷ هزار ۸۱۰ نفری شهرستان اسدآباد افزود: از این میزان ۵۵ هزار ۷۰۰ نفر جمعیت شهرنشین و ۴۲ هزار ۱۱۰ نفر روستانشین هستند.

وی با بیان اینکه ۴۲ درصد جمعیت شهرستان اسدآباد در روستاها ساکن هستند، اضافه کرد: اسدآباد دارای ۱۰۲ روستای دارای سکنه بوده که از این تعداد، ۷۴ روستا با جمعیت ۳۸ هزار ۲۲۹ نفر تحت پوشش خدمات آبرسانی امور آبفا است.

تولید ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آب در اسدآباد

خزاعی تعداد مشترکان شهری امور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد را ۲۴ هزار و تعداد مشترکان روستایی را ۱۲ هزار مشترک برشمرد و گفت: در حال حاضر میزان تولید آب شهرستان اسدآباد ۲۵۰ لیتر در ثانیه بوده و از لحاظ تأمین و تولید آب مشکلی نداریم و بیش از آن که باید دارای تولید آب هستیم.

وی ادامه داد: متأسفانه ۱۳۶ کیلومتر معادل ۳۰ درصد شبکه آبرسانی شهر اسدآباد فرسوده بوده که این امر موجب شده بخشی از آب تولیدی پرت شود و به هدر برود ضمن اینکه مصرف بی‌رویه برخی از مشترکان نیز یکی دیگر از مشکلات امور آب و فاضلاب شهرستان محسوب می‌شود.

اسدآباد پرمصرف‌ترین شهرستان استان

وی با بیان اینکه اسدآباد پرمصرف‌ترین شهرستان استان همدان در استفاده از آب است، خاطرنشان کرد: در تابستان امسال آب مشترکان پرمصرف را قطع خواهیم کرد و این امر قانون است ضمن اینکه در ابتدای امر سعی داریم با فرهنگ‌سازی لازم مردم را به استفاده بهینه و مدیریت مصرف با برنامه‌های مختلف ترغیب و تشویق کنیم تا با چنین برنامه‌ای در شهرستان مواجه نشویم.

خزاعی در ادامه گفت: در رابطه با بحث فرسودگی شبکه آب شهرستان طی قرارداد منعقد شده در سال‌جاری ۱۵۰۰ متر اصلاح شبکه خواهیم داشت ضمن اینکه منتخب مردم اسدآباد در مجلس پیگیر است اعتباری برای اصلاح شبکه به ما تخصیص داده شود و به طور اساسی این مشکل را مرتفع کنیم.

وی میزان مطالبات امور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد از مشترکان این شهرستان را افزون بر ۹۵ میلیارد ریال برشمرد و یادآور شد: به طور قطع پرداخت این میزان مطالبات امور آب و فاضلاب توسط شهروندان اسدآبادی از نقش مؤثری در ارائه خدمات هر چه بهتر و نیز اقدامات هر چه بهتر در این حوزه برخوردار خواهد بود.

این فرد مسئول با بیان اینکه شهر اسدآباد در حال حاضر  برای تأمین آب شرب مشترکان دارای ۱۷ حلقه چاه و یک رشته قنات است، اظهار کرد: تأمین آب پایدار از طریق چاه به علت رانش قابل اعتماد و اطمینان نیست و در همین رابطه باید پیگیر تخصیص آب شرب از سد نعمت‌آباد و تغییر کاربری و تخصیص آب سد نعمت‌آباد از کشاورزی و صنعتی به کشاورزی و شرب و انتقال آب به شهر اسدآباد باشیم و این موضوع را از طریق وزارتخانه پیگیر هستیم.

خزاعی همچنین مطرح کرد: برای تأمین آب پایدار قابل اطمینان یکی دیگر از راهکارها مطالعات شرکت آب منطقه‌ای استان برای احداث سد جدید برای شهرستان اسدآباد است که این موضوع را نیز می‌توان به عنوان یک راهکار و برنامه بلندمدت در این رابطه پیگیر باشیم.

خزاعی با اشاره به اینکه نیاز شهر اسدآباد به شبکه فاضلاب ۱۳۵ کیلومتر است، گفت: تاکنون ۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر اسدآباد اجرا شده و ۳۵ کیلومتر آن باقی مانده است که با توجه به مطالعات جدید و نیاز به اصلاحات برخی از خطوط باید ۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر اسدآباد انجام شود.

وی بیان کرد: مطالعات مابقی شبکه فاضلاب شهر اسدآباد در مراحل تکمیل و پایانی بوده و اگر موفق شویم ماده ۲۳ آن را برای اختصاص ردیف بودجه اخذ کنیم، تسریع و شتاب پروژه را دوچندان خواهد کرد.

خزاعی تعداد مشترکان فاضلاب شهر اسدآباد را ۱۲ هزار مشترک دانست و یادآور شد: در صورت استقبال مشترکان از اشتراک فاضلاب این آمادگی را داریم که به منظور خریداری اشتراک فاضلاب، شرایط تقسیط را برای آن‌ها فراهم کنیم.

پساب فاضلاب شهر اسدآباد را به صنایع واگذار می‌کنیم

وی با بیان اینکه پیگیریم پساب فاضلاب را به صنایع واگذار کنیم، اظهار کرد: در شهرستان اسدآباد سه صنعت عمده داریم که برای واگذاری پساب فاضلاب به آن‌ها مذاکراتی با این صنایع داشته‌ایم.

خزاعی تصریح کرد: اگر قرار باشد به آن‌ها پساب دهیم باید در بحث پروژه شبکه فاضلاب به ما کمک کنند و سرمایه‌گذاری خود را در شبکه فاضلاب ما انجام دهند و اگر این کار را انجام دهند از این طریق شبکه فاضلاب شهر را با شتاب بیشتری تکمیل و به اتمام خواهیم رساند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر وزارت نیرو واگذاری چاه آب به صنایع را ممنوع کرده و باید از پساب فاضلاب استفاده داشته باشند که این دستورالعمل به طور قطع آنها را در معذوریت گذاشته و به ناچار باید در استفاده از آب از پساب استفاده داشته باشند.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد در ادامه بیان کرد: در سال گذشته اعتباری افزون بر ۱۵۶ میلیارد ریال برای تعمیر و تجهیز و اصلاح شبکه در شهر اسدآباد و ۳۴۱ میلیارد ریال در حوزه روستاها هزینه کرده‌ایم.

وی در ادامه از شناسایی ۷۰ مورد نشت پنهان در شبکه آب این شهرستان از ابتدای سال گذشته تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۲ برای جلوگیری از پرت و هدررفت آب خبر داد و گفت: طی قرارداد جدید پیگیر نشت‌یابی بیشتر در سال‌جاری در شهرستان هستیم که در همین رابطه پیمانکار این امر برای شروع کار مشخص شده است.

وی با اشاره به ۱۰۰۸ مورد تعویض کنتور آب در سال گذشته در اسدآباد یادآور شد: کنترل فشار شبکه با استفاده از ۱۳ دستگاه شیر فشارشکن، نصب سه دستگاه فلوتر در مخازن، جمع‌آوری و قطع ۲۰۱ فقره انشعاب غیرمجاز، اخطار و پیگیری مشترکان پرمصرف به ویژه ادارات و دستگاه‌ها و نیز تلاش و مشارکت در برنامه‌های صرفه‌جویی از جمله اقدامات امور آب و فاضلاب این شهرستان در سال گذشته بوده است.

این فرد مسئول ادامه داد: در سال‌جاری روستاهایی چون خاکریز، بادخوره، دهنوش- قاضی‌مردان، ده‌بور- ده‌سفید، مجتمع چارق، دولت‌آباد- سیف‌آباد، چنارسفلی- وندرآباد و ... به دلایل مختلف چون کاهش آبدهی شدید و رانش چاه و نیز فرسودگی شبکه احتمال مواجه شدن با تنش آبی را دارند که برای حل مشکل این روستاها به اعتباری افزون بر ۴۱۱ هزار میلیون ریال نیاز است.

خزاعی افزود: حفاری چاه‌های روستاهای چنارعلیا و کمک‌سفلی با اعتباری افزون بر ۲۵ میلیارد ریال، اجرای ۱۰۴ کیلومتر خط انتقال چاه روستای چنارعلیا با اعتبار ۹۵ میلیارد ریال، حفاری و تجهیز چاه‌های روستاهای چهارچشمه و چشمه‌علی با اعتباری افزون بر ۹.۵ میلیارد ریال و احداث مخزن ۵۰۰ مترمکعبی روستای پیرملو با اعتباری افزون بر ۳.۵ میلیارد ریال از جمله اقدامات انجام شده امور آب و فاضلاب شهرستان در سال گذشته در حوزه روستایی بوده است.

وی در رابطه با بحث شبکه فاضلاب روستای گردشگری ملحمدره و ترخین‌آباد نیز گفت: در سال‌جاری اعتبار لازم برای این پروژه اختصاص داده شده و پیمانکار طرح نیز مشخص شده است که با انجام مطالعات پروژه عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

خزاعی با بیان اینکه کاهش آبدهی چاه‌ها و رانش چاه یکی از مشکلات مهم شهرستان به شمار می‌رود، گفت: در سال گذشته دو حلقه چاه آب شرب اسدآباد شامل چاه آب شرب شماره ۱۲ و ۱۶ رانش کرد که برای وارد مدار کردن مجدد این دو چاه اصلاح جدار و تجهیز مجدد این دو حلقه چاه انجام شد در غیر این صورت در تابستان امسال به طور قطع با مشکل آب مواجه بودیم.

خزاعی در رابطه با چاه‌های پدافندی نیز اظهار کرد: در دشت سیف‌آباد مجتمع جدیدی تعریف کردیم و در این رابطه یک حلقه چاه پدافندی به عنوان گمانه حفاری کرده‌ایم تا وضعیت آب را بررسی کنیم که خوشبختانه دبی آب خوبی داشته است.

وی اضافه کرد: با توجه به دبی خوب این چاه برنامه این است که در این مجتمع پنج حلقه چاه حفاری و برای مصرف آب شرب به شهر اسدآباد انتقال داده شود./ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal