آخرین اخبار

28. آبان 1402 - 10:48   |   کد مطلب: 46661
مراقبت یکی از کلیدواژه‌های روان‌شناسی است. معمولاً مراقب اصلی برای نوزاد مادر است؛ کسی که بیشترین توجه را به کودک دارد و مسئول اصلی تربیت فرزند است.

به گزارش آوای سیدجمال، مراقبت یکی از کلیدواژه‌های روان‌شناسی است. معمولاً مراقب اصلی برای نوزاد مادر است؛ کسی که بیشترین توجه را به کودک دارد و مسئول اصلی تربیت فرزند است. این موضوع شاید به ذات مادرانگی در زنان برمی‌گردد؛ حتی اگر فرزندی نداشته باشند. ذات زن مراقبت را می‌فهمد و آن را روان و سیال انجام می‌دهد. نه به این معنا که مرد نمی‌تواند یا مراقبت‌کننده نیست. همه انسان‌ها وظیفه دارند از آنچه دارند و آنچه با آن‌ها مرتبط است، چه مالی و چه معنوی مراقبت کنند. همسران باید از رابطه‌شان مراقبت کنند، دوستان هوای همدیگر را داشته باشند، شهروندان از شهر و قوانین آن مراقبت کنند، فرزندان مراقب والدین بیمارشان باشند و پرستاران از بیماران مراقبت کنند.
 

 

 

نسبت پرستاران زن و مرد

طبق آمار، تعداد پرستاران زن 76درصد و تعداد پرستاران مرد 24درصد از تعداد کل پرستاران کشور است. متناسب نبودن درصد پرستاران مرد و زن به نظر عجیب می‌آید. بازار کار پرستاری از قدیم در دست زنان بوده است. اما این درصد فقط مختص ایران نیست. در ایالات متحده امریکا حالا که تعداد مردان در پرستاری به‌طور پیوسته افزایش یافته است، جمعیت مردان پرستار تقریباً 12٪ از پرستاران ثبت‌نام‌شده را در سال 2020 تشکیل می‌دهند. این درصد نصف جمعیت پرستاران مرد در ایران را تشکیل می‌دهد.
 

 

 

اضافه‌کاری اجباری

دلایل مختلفی ممکن است این نتیجه را رقم زده باشد. اما با توجه به سختی کار در شغل پرستاری عجیب است که تعداد پرستاران زن بیش از مردان است. گاه تعداد کم پرستاران نسبت به نیاز بیمارستان‌ها، باعث می‌شود پرستاران مجبور به اضافه‌کار باشند و حتی گاه و بیگاه برای شیفت شب هم فراخوانده شوند. باتوجه به نسبت پرستاران زن و مرد می‌توان دریافت کرد که بانوان پرستار سختی‌های زیادی را در این شغل باید متحمل شوند.
 

 

 

چرا جمعیت مردان پرستار کمتر است؟

بازار کار پرستاری بیشتر زنان را جذب خود می‌کند و این موضوع شاید به آموزه‌های مدرسه‌ای برگردد که کمتر با این شغل آشنا می‌شوند، اما به گفته خود پرستاران با توجه به سختی‌های کارشان: «پرستاری عشق می‌خواهد» و کسانی می‌توانند به این عشق پایبند بمانند که روحیه مراقبتی داشته باشند. با این نگاه عجیب نیست اگر می‌بینیم عمده جمعیت پرستاران را زنان تشکیل می‌دهند. چون زنان در ذات خود مراقبت‌کننده هستند و هر زنی چه مادر باشد چه نباشد، روحیه‌ای مراقبتی و مادرانه در خود دارد و در مراقبت‌کردن روان‌تر و راحت‌تر است.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal