به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، به نقل از ایسنا این پروژه به عنوان یکی از پروژههای نیمه تکمیل باقی مانده از ۱۳ سال پیش بوده که خط برگشت به سمت همدان به عنوان فاز اول طرح کنارگذر شهر اسدآباد در اربعین سال ۱۴۰۱ بهصورت غیررسمی افتتاح و زیر بار ترافیک رفت و خط برگشت به سمت کرمانشاه به عنوان فاز دوم این طرح هنوز بهعلت برخی نواقص و مشکلات ایمنی همچنان بلاتکلیف باقی مانده و این امر موجب شده که این طرح ملی با گذشت ۱۳ سال تاکنون بهصورت ۱۰۰ درصدی تکمیل و بهرهبرداری نشود.
چندی پیش دادستان اسدآباد اعلام کرد که در صورت تأیید کارشناسان و پلیس راه همدان دستور مسدود کردن کنارگذر اسدآباد را صادر خواهد کرد.
اما آیا انسداد کنارگذر اسدآباد با شرایط موجود، مورد تأیید پلیسراه همدان است؟ این پروژه در حال حاضر در چه روندی از کار خود قرار دارد؟ چه اقداماتی برای ایمنسازی آن در دست اجراست؟ اینها سوالاتی است که خبرگزاری ایسنا پیگیر آن شد.
رئیس پلیس راه استان همدان با بیان اینکه متأسفانه به دلیل وجود نواقص ایمنی در محور کنارگذر اسدآباد از ابتدای سال تاکنون شاهد مواردی از تصادفات فوتی و جرحی در این محور بودهایم، گفت: مسدود شدن کنارگذر اسدآباد هیچ کمکی به حل مشکل نخواهد کرد بلکه باید ایمنی این محور با شتاب بیشتری ارتقا یابد.
سرهنگ علی فکری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: نداشتن حفاظ، گاردریل، دوربین، روشنایی، نبود زیرگذر و روگذر بهویژه در مبادی روستاها از جمله نواقص پروژه کنارگذر اسدآباد بهشمار میرود که وجود این نواقص سطح ایمنی را در این کنارگذر با مشکل مواجه کرده و نیاز است نسبت به رفع این نواقص برای ایمنی تردد خودروها و مسافران توسط پیمانکار پروژه اقدام شود.
فکری تصریح کرد: اسدآباد از جمله شهرستانهای ترانزیتی واقع شده در مسیر بزرگراه کربلا بهعنوان شاهراه ارتباطی شش استان غرب کشور بوده که تردد خودروهای بیشمار سبک و سنگین و خیل عظیمی از زائران حسینی از مسیر اسدآباد به عتبات عالیات در طول سال بهویژه در ایام اربعین، اتمام کامل و صد درصدی پروژه کنارگذر و رفع نواقص موجود آن را ضرورت میبخشد چرا که مسیر اسدآباد بهویژه در ایام اربعین دیگر گنجایش این میزان از حجم خودرو را ندارد.
وی خاطرنشان کرد: با هزینههای هنگفت چندین ساله که برای این پروژه انجام شده اتمام کامل و صد درصدی پروژه با رفع نواقص موجود آن برای ایمنی تردد مسافران در این محور بسیار ضروری است.
با جدیت پیگیر رفع مشکلات پروژه کنارگذر اسدآباد هستیم
معاون عمرانی استانداری همدان هم در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با جدیت پیگیر رفع مشکلات پروژه کنارگذر اسدآباد برای ارتقا ایمنی این محور به منظور افتتاح صد درصدی آن هستیم و جلساتی نیز در رابطه با این این موضوع برگزار شده است.
امیر رضا یوسفیان گفت: طی دیدار و جلسه هفته گذشته در تهران با معاون وزیر راه مقرر شد که در هفته جاری جلسهای در رابطه با کنارگذر اسدآباد داشته باشیم و در این جلسه موارد و مشکلات این محور بررسی و برای رفع این مشکلات در راستای تکمیل صد درصدی طرح تصمیمگیری شود که بهطور قطع با برگزاری این جلسه نتایج جلسه را حتما اعلام خواهم کرد.
رئیس اداره ایمنی راههای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان همدان هم از همکاری این اداره کل با شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حملونقل جادهای برای ایمنسازی کنارگذر اسدآباد با اعتباری افزونبر ۳۶۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: این همکاری بهمنظور تسریع در بهرهبرداری و ایمنسازی کنارگذر اسدآباد انجام میشود.
ساسان رستمی افزود: نصب ۵۰ پایه روشنایی در ورودی و خروجی این کنارگذر به طول ۲.۵ کیلومتر، خطکشی بهصورت سه خطه رفت و برگشت بهطول ۱۱ کیلومتر و نصب تابلو علائم اخطاری و انتظامی از جمله اقدامات این اداره در این پروژه است.
وی تصریح کرد: عملیات احداث کنارگذر اسدآباد بهطول ۱۱ کیلومتر هم اکنون در دست اقدام شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حملونقل جادهای قرار دارد و این پروژه یکی از مهمترین پروژههای ایمنسازی جادهای در اسدآباد بهشمار میرود که به منظور کاهش ترافیک و افزایش ایمنی رانندگان و مسافران اجرا میشود.
رستمی بیان کرد: در صورت تأمین اعتبار لازم ظرف دو تا سه ماهه آینده ایمنسازی این محور مربوط به تعهد حوزه راهداری حمل ونقل جادهای استان همدان به اتمام خواهد رسید ضمن اینکه احداث یک مورد زیر گذر احشام نیز در این محور به راهداری محول شده است.
وی با بیان اینکه بخش دیگری از رفع نواقص و ارتقاء ایمنی محور کنار گذر اسدآباد از جمله زهکشی زیرگذرها، رفع نواقص شانهها برعهده پیمانکار بوده که باید رفع این نواقص توسط پیمانکار انجام شود، اظهار کرد: در حال حاضر پیمانکار طرح در حال انجام پل ورودی و نیز احداث زیر گذر دهگلان در محور کنارگذر بوده ضمن اینکه قرار شده در محور زیر گذر احشام و نیز زیر گذر برای عبور و مرور ماشینآلات کشاورزی نیز در نظر گرفته شود.
فرماندار اسدآباد هم در ششم آبانماه در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت پروژه کنار گذر اسدآباد، گفت: برای احداث زیرگذر در تقاطع دهگلان برای روستاهای دهگلان، شیلاندر و هلور علیا و سفلی قرارداد ۴.۵ ماهه با پیمانکار منعقد شده و اجرای این زیرگذر به اعتباری افزونبر ۲۹ میلیارد تومان نیاز دارد.
سلیمان نظری دوست افزود: با اتمام زیر گذر دهگلان تا پایان سالجاری پروژه کنارگذر اسدآباد بهصورت صد درصدی به افتتاح و بهرهبرداری خواهد رسید.
سرناظر پروژه کنارگذر اسدآباد هم در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کنارگذر اسدآباد از ابتدا در قالب دو قرار داد بوده که در این رابطه قرارداد اول آن در سال ۸۹ برای احداث دو باند رفت و برگشت هر باند شامل دو خط رفت و برگشت از ابتدای شمسآباد تا انتهای روستای جنتآباد و قرارداد دوم مربوط به سال ۹۲ برای احداث تقاطعات آن بوده است.
صابر شاه حسینی افزود: تاکنون برای این پروژه اعتباری افزونبر ۹۵ میلیارد تومان هزینه شده و برای اتمام صد درصدی پروژه به منظور رفع نواقص آن به حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد بود و با احداث زیرگذر دهگلان این میزان اعتبار مورد نیاز افزایش خواهد داشت.
وی تصریح کرد: ابتدا تا انتهای این پروژه ۱۴.۴ کیلومتر بوده که برای احداث این پروژه با احتساب کنارگذر و رمپها، تقاطعها، ورودی و خروجی و زیرگذر و روگذرهای آن حدود ۳۰ کیلومتر راه ساخته شده و در حال حاضر این پروژه دارای برخی نواقص ایمنی بوده که باید مرتفع شود.
دیدگاه شما