آخرین اخبار

4. مرداد 1392 - 20:27   |   کد مطلب: 10159

SAM_1568 copy

دانشکده پزشکی شهرستان اسدآباد هم اکنون به عنوان یک وزنه علمی مثبت در شهرستان تلقی میشود.این دانشکده که در خیابان امام خمینی(ره)قرار دارد با پذیرش دانشجویان بومی و غیربومی تاثیر خوبی بر سطح علمی شهرستان گذاشته است.

اسدآباد برای اولین بار در شهرستانهای استان همدان دارای دانشکده پزشکی شده که باید این قضیه را به فال نیک گرفت.

 جهت اطلاع از وضعیت این دانشگاه مصاحبه ای با دکتربهزاد ایمنی ریاست این دانشکده ترتیب دادیم که وی به گرمی پاسخگوی سوالات ما بود.

 ایمنی که عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان و دارای چندین مقاله بین المللی است برنامه های زیادی برای دانشگاه پیش بینی کرده است که در خلال مصاحبه به آنهااشاره کرد.

 متن گفتگو با دکتر ایمنی در ادامه قابل مشاهده است.

 - به عنوان سوال اول تاریخچه ای از دانشکده پزشکی اسدآباد ارائه دهید.

 استارت اولیه ایجاد این دانشکده توسط دکتر رنجبر(نماینده سابق اسدآباد در مجلس)زده شد.تاریخ افتتاح این دانشکده نیز در تاریخ۱۶مهرماه۹۰در محل ساختمان مرکزبهداشت واقع در میدان دانشگاه است.

 در ابتدای احداث،دانشکده پزشکی اسدآباد میزبان۲۵دانشجوی پرستاری و۲۲دانشجوی بهداشت عمومی بود که رفته رفته به تعداد دانشجویان افزوده شد تا جایی که هم اکنون این دانشکده دارای۱۵۲دانشجو است که فقط۱۰نفر از آنان بومی هستند.

 -رشته ها و دانشکده های این مرکز به چه صورتی هستند؟

 این مرکز در حال حاضر دارای دو دانشکده پرستاری و بهداشت است که در پی راه اندازی دانشکده سوم نیز هستیم تا این دانشکده به دانشگاه تبدیل شده و بطور مستقل اداره شود.

 رشته های موجود دردانشکده نیز کارشناسی پرستاری،کارشناسی بهداشت عمومی و کاردانی فوریت های پزشکی است.

 - راه اندازی دانشکده دندانپزشکی در چه مرحله ای قرار دارد؟

 در دنیای امروز بهداشت دهان و دندان یکی از شاخص های سلامت محسوب میشود.شهرستان اسدآباد هم اکنون به شدت دارای کمبود دندانپزشک است و۱۱۰هزارنفرجمعیت این شهر دارای تنها۴دندانپزشک است که این آمار اصلا جالب نیست.

 بر طبق این موارد راه اندازی دانشکده دندانپزشکی از مهمترین اولویت های ما محسوب میشود که به شدت در پی اجرای آن هستیم.

 اگر موفق به راه اندازی این دانشکده شویم اسدآباد به یکی از قطب های علمی غرب کشور تبدیل خواهد شد.

 دربعد اجرایی این موضوع نیز  هیئت بُرد دندانپزشکی وزارتخانه با هماهنگی آقای نعمتی از محل دانشکده بازدید کرده  و کمبودهای لازم را گوشزد کرده اند.

 در حال حاضر نیز در پی رایزنی با مسئولین شهر برای حل مشکلات موجود هستیم تا هرچه سریعتر شاهد احداث این دانشکده مهم در اسدآباد باشیم.تلاش ما برای سال آینده است تا این موضوع به سرانجام برسد.

 مقدمه این کار نیز افزوده شدن رشته کاردانی بهداشت دهان و دندان به دانشکده پزشکی اسدآباد است که پذیرش دانشجویان آن از سال آینده عملی خواهد شد.

 -مشکلات پیش رو برای احداث دانشکده دندانپزشکی چیست؟

 مهمترین مشکل ما نبود فضای فیزیکی مناسب برای احداث دانشکده مذکور است چرا که برای راه اندازی یک دانشکده دندانپزشکی نیاز به۶۰یونیت داریم که به عبارتی برای این احداث نیاز به داشتن۳۰۰۰مترمربع مکان است.

 - احداث سایت جدید دانشکده هم اکنون در چه مرحله ای قرار دارد؟

 برای احداث سایت جدید دانشکده ۲۰هکتار زمین به ما تحویل داده شده است که مکان آن نیز در شهرک یادگار امام خمینی(ره)قرار دارد.

 ناگفته نماند انتظار ما تحویل۶۰هکتار بود ولی برای شروع،ساخت همین۲۰هکتار را آغاز خواهیم کرد.

 کلنگ افتتاح این سایت نیز در هفته دولت به زمین زده خواهد شد.ضمنانقشه و پیمانکار این موضوع نیز مشخص شده و اعنبار آن نیز از محل مصوبات سفرهای دور سوم و چهارم ریاست جمهوری تامین شده است و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

 -بزرگترین چالش دوران مدیریتی شما چه بوده است؟

 انتظار داشتم در زمینه های گوناگون مسئولان همکاری بیشتری با من میکردند.

 در جابجایی محل دانشکده ما با شبکه بهداشت،قرار اولیه ما به این صورت بود کل ساختمان شبکه بهداشت به ما تحویل شود اما در عمل شاهد تحویل نصف این مجموعه بودیم و نصف دیگر را در اختیار آزمایشگاه ومرکز بهورزی قرار دادند.

 -دربعدفرهنگی مهمترین اقدامات انجام شده چه اقداماتی بوده است؟

 اعزام دانشجویان به مناطق عملیاتی در قالب اردوهای راهیان نور که با استقبال خوب آنان مواجه شد از اقدامات شاخص فرهنگی مابوده است.

 اعزام به شهرمقدس قم،حضور در نمایشگاه های کتاب استان،برگزاری کلاسهای قرآن و برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم نیز از دیگر برنامه های فرهنگی انجام شده این دانشکده است.

 درباره مسائل فرهنگی ذکر این نکته لازم است که جای خالی یک مکان فرهنگی به شدت در شهرستان اسدآباد احساس میشود تا دانشجویان که اکثرا نیز غیربومی هستند بتوانند اوقات فراغت خود را در آن پر کنند.

 -جایگاه دانشکده پرستاری در سطح شهرستان را چگونه میبینید؟

 با اقدامات انجام شده این دانشکده اکنون رفته رفته به جایگاه مطلوب خود میرسدو انتظار میرود در آبنده ای نزدیک به معنبرترین مرکز علمی شهرستان تبدیل شود.

 اقدامات انجام شده ما گویای صحبتهای ماست به طوری که انتخاب این دانشکده  به عنوان یکی از پایلوتهای کشور در زمینه اندازه گیری فشار خون و راه اندازی دانشکده دندانپزشکی در آینده ای نزدیک موید حرفهای من است.

 در دانشگاه های پزشکی اثربخشی دانشجو پس از سال دوم مشخص میشود و ضروری است به طور اصولی بر روی دانشجویان برنامه ریزی کرد.

 - جایگاه کنونی بهداشت در سطح شهر را چگونه میبینید؟

 بدون تعارف وضعیت بهداشت در شهر را مناسب نمیبینم.باتوجه به نیروهای بالقوه در سیستم درمانی شهر میتوان از این مزیت استفاده کرده و تشکیلات مدیریتی اصولی بوجود آورد.

 -نظرشمادرباره تشکل های دانشجویی چیست؟

 باتوجه به حضور شخصی خودم در شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی استان همیشه  از این تشکلها حمایت کرده و خواهم کرد.اینگونه تشکلها در این دانشکده وجود دارند و از ایجاد این تشکلها در بعدهای مختلف نیز حمایت خواهیم کرد.

 -امکانات دانشگاه در چه حدی است؟

 در تامین امکانات تلاش کرده ایم تا حد امکان نیازهای دانشجویان را برآورده کنیم.وجود واحدپراتیک(مرکزمهارتهای بالینی)،دارابودن مانکن های آموزشی برای آموزش دانشجویان،وجودآزمایشگاه های مختلف مانند:فیزیولوژی،میکروب شناسی،بیوشیمی و وجود۲۰دستگاه رایانه به همراه اینترنت در سایت کامپیوتر که در سطح استان بی نظیر است از مهمترین امکانات این دانشکده است.

 دارابودن۳خوابگاه(۲دخترانه و۱پسرانه)نیزاز دیگرامکانات دانشکده  است و این در شرایطی است که در دفترچه کنکور برای این دانشکده امتیاز خوابگاه مطرح نشده بود.

 -وضعیت هیئت علمی دانشگاه به چه صورتی است؟

 در بحث هیئت علمی با کمبوداعضا مواجه هستیم و از همین تریبون اعلام میکنیم کارشناسان ارشد رشته های آموزش بهداشت،پرستاری با گرایش داخلی و مراقبتهای ویژه میتوانند پس از طی مراحل قانونی با ما همکاری کنند.

 بر طبق برنامه ریزی های ما این دانشکده در آینده ای نزدیک نیازبه۱۴۰نفر هیئت علمی خواهد داشت.

 - در پایان اگرصحبت خاصی دارید  را بیان کنید.

 ضمن تشکر ازامام جمعه شهرستان و آقایان دکتررنجبر،نعمتی،آزادبخت و عبدکوند و همچنین مجموعه دانشگاه علوم پزشکی همدان امیدوارم با ملحق شدن دانشکده های جدید به این دانشکده بتوانیم قسمتی از مشکلات موجود را بکاهیم.

 این دانشکده آماده همکاری برای هرگونه اقدام جهت ارتقای وضع بهداشتی شهر را داراست و امیدوارهستم همه در اجرای این امر وظایف ذمشخص شده خویش را انجام دهند.

 *ضمن تشکر از دکترایمنی برای حضور در این مصاحبه برای وی و دانشجویان دانشکده پزشکی اسدآباد آرزوی موفقیت میکنیم.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal