آخرین اخبار

9. شهريور 1392 - 3:35   |   کد مطلب: 11568
پس از مخالفت اکثر کشورهای جهان و عدم همراهی شرکای اروپایی آمریکا ، اوباما در نهایت پنجشنبه شب به این نتیجه رسید که اعلام کند هنوز تصمیمی برای حمله به سوریه نگرفته است

جهان مخالفت کرد ؛ اوباما عقب کشید

 از روز پنجشنبه تاکنون رسانه های خبری ایران و جهان به دنبال خبری حساس و البته بسیار مهم در منطقه هستند و آن نتیجه تصمیم اوباما و در عین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله به کشور سوریه است .

به گزارش آواسیدجمال به نقل از افکارنیوز ؛ وزیر دفاع امریکا هفته گذشته خبر از تصمیم احتمالی واشنگتن برای حمله به سوریه داد. خبری که بلافاصله به صدر اخبار دنیا انتقال پیدا کرد . این بار نیز بهانه امریکا و متحدان اروپایی اش استفاده سوریه از سلاحهای شیمیایی علیه گروهک های تروریستی است. بهانه ای که نه تنها در ایران بلکه در امریکا نیز با انتقادات زیادی مواجه شد و بسیاری از تحلیلگران ضد جنگ غربی نیز بیان کردند این بهانه ، همان بهانه نخ نما شده امریکا برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ است که نتیجه خاصی را نیز در پی نخواهد داشت . با این حال به نظر می رسد اوباما قرار است اولین رییس جمهوری باشد که با یک دست جایزه صلح نوبل را حمل می‌کند و در دست دیگر همان اسلحه معروف جمهوری خواهان را دارد.

رسانه ها از روز سه شنبه هر کدام به دنبال راهی برای دریافت آخرین اخبار و تصمیمات کاخ سفید و جزییات این حمله بودند که به قول برخی از منابع آگاه در وزارت دفاع ایالات متحده قرار بود روز پنجشنبه گذشته با اعلام موافقت شورای امنیت سازمان ملل انجام گیرد . با این حال این حمله در روز پنجشنبه انجام نگرفت و تنها خبری که منتشر شد ، اعلام آماده باش نیروهای نظامی کل منطقه برای مقابله با این پدیده بوده است.
جنگ سوریه
رسانه های سوری: در صورت بروز جنگ روسیه به عربستان حمله می‌کند!

چهارشنبه بعد از ظهر بود که خبری از جانب رسانه های سوری منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه اعلام کرده است در صورت حمله به سوریه، این کشور نیز به عربستان حمله خواهد کرد . برنامه های استراتژیک کل کشورهای منطقه با این اخبار به کلی در هم ریخت . از یک سو اردن و عراق و ترکیه و رژیم صهیونیستی به تمام ارتشهای خود اعلام آماده باش دادند و از سوی دیگر عربستان نیز که شاهزاده سعودی ، بندر بن سلطان را یک هفته قبل تر به روسیه فرستاده بود تا از پوتین بخواهد در برابر حمله نیروهای ناتو به سوریه ، اقدامی انجام دهد ، با واکنش بسیار تند پوتین مواجه شد که تهدید کرده بود او نیز به عربستان حمله خواهد کرد .

بدین ترتیب غیر از کشورهای ذکر شده ، دو کشور روسیه و عربستان نیز نیروهای خود را به حالت آماده باش قرار دادند.

جنگ سرد آمریکا با ایران و روسیه و جنگ نیابتی او با حامیان سوریه در این کشور اما با اعلام این خبر به فاز جدیدی وارد شد و نه تنها کار تحلیل واکنش های احتمالی به این حمله را سخت کرد ، بلکه برای متحدان امریکا در مطنقه مانند رژیم صهیونیستی ، عربستان ، و حتی بحرین و امارات نیز تهدیدهایی را ایجاد کرد. حامیان سوریه و به طور ویژه ایران اعلام کردند در صورت حمله به سوریه، منافع امریکا در منطقه نیز تهدید خواهد شد و بدین ترتیب نیروهای امریکایی در خلیج فارس، بحرین و امارات و عربستان نیز به جنب و جوش افتاده و بر تعداد نیروهای امریکایی و ناوها در خلیج فارس افزوده شد و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز مجبور شدند به نیروهای خود اعلام آماده باش دهند .

در سرزمینهای اشغالی اوضاع به گونه دیگری به هم ریخت . رژیم صهیوینستی به تمام نیروهای خود اماده باش دادو در عین حال تمام افرادی که سربازی نرفته بودند را نیز احضار کرد . از سوی دیگر پخش ماسک های ضد گاز در سراسر بخشهای مسکونی شهرک های صهیونیستی غوغایی در این مناطق به پا کرد و مردم به دنبال ذخیره آب و اذوقه و تمهید شرایط فرار به مخفیگاهها و پناهگاهها شدند . سوریه اعلام کرده بود در صورتی که امریکا به این کشور حمله کند، اسراییل نیر در امان نخواهد ماند و این آغاز ماجرای بحرانها در سرزمینهای اشغالی شد .

مصر: اجازه استفاده از کانال سوئز برای اقدام نظامی را نمی‌دهیم

مصر نیز با وجود تمام بحرانهایی که در داخل دارد، اعلام کرد اجازه نمی دهد از کانال سوئز برای حمله به سوریه استفاده شود و فورا این کانال را مسدود کرد . در فاصله ای دورتر در اروپا مردم لندن به خیابانها ریختند تا از مشارکت کشورشان در این جنگ محدود نیز جلوگیری کنند و در امریکا اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نهایت نتوانستند به نتیجه ای درباره حمله برسند و جلسه اعضا که گفته می شد روسیه و چین در اعتراض به تهدیدات امریکا ، آن را ترک کرده بودند، بدون نتیجه پایان یافت .

انگلیس: در اقدام نظامی شرکت نمی‌کنیم!

دیوید کامرون با سپردن تصمیم ورود انگلیس به جنگ به مجلس عوام خواست تا از تبعات این تصمیم در آینده در امان باشد خردمندی که توبی بلر به خرج نداد و البته سوالات بیشماری برای مدت هایی مدید گریبان گیرش شد.
اما اقدام کامرون هم برای وی چندان سودمند نبود چرا که مجلس عوام با شرکت کشور در حمله نظامی مخالفت کرد و موضع کامرون در سیاست خارجی به شدت تضعیف شد.

در عین حال نخست وزیر انگلیس از شرکت نکردن این کشور در حمله نظامی به سوریه خبر داد و گفت متوجه است که رای نمایندگان را باید به منزله مخالفت مردم انگلیس با یک جنگ دیگر در نظر بگیرد.
با این وجود ائتلاف آمریکایی _ سعودی برای بره انداختن جنگ در سوریه با خروج انگلیس از این ائتلاف بیش از پیش تضعیف شده است.

عقب نشینی اوباما
اوباما در نهایت پنجشنبه شب به این نتیجه رسید که اعلام کند هنوز تصمیمی برای حمله به سوریه نگرفته است و خبرهای غیر رسمی از کاخ سفید حکایت از این داشت که ترس دولت دموکرات در حمله های شدید سایبری به زیر ساختهای این کشور که تعدادی از این حملات محدود در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه از سوی نیروهای سایبری کشورهای مطنقه صورت گرفته بود، او را با شک جدی در این زمینه مواجه کرده است .

با این حال هنوز هم رسانه ها با گذشت یک روز از اولتیماتوم غرب برای حمله به سوریه ، منتظر خبر بزرگ هستند و در انتظارند ببینند بهانه های نخ نما شده هنوز هم می توانند جنگ های مصیبت بار به وجود آورند؟

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal