آخرین اخبار

4. آبان 1399 - 19:57   |   کد مطلب: 37174
نخبگان جریان انقلاب با پیروی واقعی از اوامر ولی امر، فارغ از هرگونه توجیه و تاویل و طفره روی، لااقل تا پایان انتخابات ۱۴۰۰ از اقدامات کم بهره و پرهزینه و ای بسا بحران آفرین پرهیز کنند.

به گزارش آوای سیدجمال، ماجرا از این قرار بود که عده ای از تحلیل‌گران سیاسی اصلاح‌طلب تقاضای استعفای از جانب رییس جمهور را مطرح کردند ‌و هرچند همانگونه که داماد رئیس دولت اعتراف کرده اینها تا لحظه آخر در قدرت خواهند بود و اصولا” قصدشان بحران‌آفرینی بود تا استعفای واقعی.

 

 

ولیکن چون مقصد آنها مظلوم نمایی و تحریک عواطف و احساسات افکار اجتماعی متمایل به جریان اصلاحات و برای بیرون کشیدن بدنه اجتماعی اصلاحات از زیر خاکستر ناامیدی ها و ندانم کاری ها، نیاز به خوراک رسانه ای دارند ناچار هستند به این قبیل ایده پردازی‌ها متوسل شوند.

 

 

اما در عمل طوری شد که به محض طرح موضوع استیضاح از سمت جریان انقلاب به سرعت همه آن افراد که موافق استعفا بودند، به یکباره مخالف استیضاح شدند و شروع به دفاع از دولت نمودند.

 

 

نکته دیگر اینکه با اذعان به ذی حق بودن مجلس محترم در موضوع استیضاح بایستی گفت که فرصت لازم برای استفاده از اعمال این حق قانونی برای جریان انقلاب وجود ندارد و زیان و خسارت حاصل از استیضاح رئیس جمهور بسیار بیشتر از منافع آن خواهد بود.

 

 

ما چند مسئله را در پیش‌روی جامعه و انقلاب اسلامی داریم و هر اقدامی بایستی ببینیم که چه تأثیری را بر جامعه و اقتدار نظام اسلامی می‌گذارد آنگاه با لحاظ این عوامل دست به اقدام بزنیم و گرنه که هرکسی هروقت بخواهد هر کاری انجام بدهد که نشد استدلال، برای اعمال اراده. لذا بایستی دید با این گزاره‌ها آیا استیضاح به نفع جریان انقلاب و کف جامعه است یا خیر؟

 

اکنون شرایط به گونه‌ای است که علی‌رغم طفره رفتن‌ها و فرار روبه جلوهایی که دولت اعتدال دارد، لیکن بااین وجود، این فرصت همچنان باقیست که با استمرار آن برای بخش هایی از ارکان نظام امکان سوال، بازخواست، وادار به تحرک، و دیگر اقدامات قانونی و مطلوب خواهد بود تا هرچقدر که ممکن باشد دولت را پاسخگو و فعال کنند و از مضرات این بی تحرکی بکاهند.

 

 

بعنوان مثال برای رئیس قوه قضائیه و مقننه فرصت هست که کارآمدی خود و دستگاه‌های زیر مجموعه‌شان را به جامعه معرفی کنند و عیاری باشند برای تشخیص ناکارآمدی دولت اعتدال برای رؤسای قوای قضاییه و مقننه این فرصت هست تابا نشست در جلسه سران قوا دولت را به کار وادار کنند و نکته نظرات کارگشا و کلیدی خود را منعکس و در برابر قضاوت مردم قرار دهند.

 

 

برای مجلس محترم این فرصت هست که جز به جز عملکرد دولت در موضوعات مختلف را به صورت کاملا” کارشناسانه مورد نقد قرار بدهد و طی ده ماه آینده به دفعات ایرادات و اشکالات را در سطوح مختلف معلوم و آشکارکند و در رفع انها فعالیت داشته باشد و از ابزار نظارتی کنترلی مجلس، به صورت غیر تشنج‌آفرین استفاده کارشناسی و کاربردی داشته باشد.

 

 

برای لایه تئوریک و نظریه پردازان و بخش رسانه ای جریان انقلاب این فرصت وجود دارد که با حفظ دولت اعتدال او را از لحاظ مبانی نظری و عملکردی به زیر سؤال ببرد و نقد مشفقانه داشته باشد و با این روش‌ها هرچه بیشتر از بدنه‌ای که تحت تأثیر القائات رسانه‌ای و سایر فاکتورهای احساسی به این دولت رأی داده بودند، بکاهد و معلوم سازد بخش عمده ای از خسارت‌ها نتیجه عدم دقت در انتخاب صحیح است، زیرا جامعه هر چه که انتخاب می کند نتیجه مستقیم این انتخاب به خودش برمی گردد. و بالاتر از همه دلایل فوق استمرار مدیریت ارکان نظام و جامعه به سمت تعالی و خیر عامه، توسط رهبری حکیمانه ولی امر است؛

 

پس اگر خوب ملاحظه کنیم خواهیم دید که حفظ این دولت و گرفتن بهانه از بحران‌آفرینان و توطئه‌سازان و پاسخگو کردن دولت اعتدال در برابر افکار اجتماعی، بسیار اثربخش تر از استیضاح مقطعی خواهد بود که بعداز آن دائما تا آستانه انتخابات۱۴۰۰ جریان انقلاب در مضان اتهام و در موضع پاسخگویی قرار بگیرد.

 

 

اگر واقع‌بینانه به مسئله نگاه کنیم خواهیم دید که بر فرض که از بحران احتمالی بعداز استیضاح هم نظام بسلامت عبور کند، نمی‌تواند از اتهام سنگینی که در امر عزل رئیس دولت ایفا کرده است قامت راست نماید، ضمن اینکه باعث پراکندگی آرا و اشتقاق و جدایی در درون جریان انقلاب خواهد شد.

 

 

برای هر اقدام اجتماعی و تصمیم گیری سیاسی لازم است صحنه پیش روی جامعه،بخوبی مورد دقت قرار بگیرد،مسایل پیش روی ما از این قرار است.

 

 

گرانی افسارگسیخته و ناکارآمدی دولت به عنوان عامل افزاینده بر تنگناهای اقتصادی، اصرار دولت بر استفاده حداکثری از گرانی ها و نابسامانی موجود در بازار و مرتبت دانستن با تحریمهای خارجی بازی با روح و روان مردم و در انتظار فرو بردن جامعه مبنی بر اینکه نتیجه انتخابات در آمریکا چه خواهد شد.

 

 

اصرار این دولت بر انجام مجدد مذاکرات و قرار دادن موضوع مذاکره بعنوان تنها راه برون رفت از شرایط موجود زیرا تنها بهانه‌اش این است که آمریکا در اعمال تحریم‌ها موفق بوده و چاره‌ای جز مذاکره نداریم و در آخر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران در خرداد ماه سال اینده است.

 

 

اصلاح‌طلبان در فتنه سال ۸۷ به بهانه بسته شدن روزنامه سلام و در سال ۸۸ به بهانه تقلب در انتخابات و خس و خاشاک نامیدن مردم توسط رئیس جمهور منتخب در سال ۹۷ به بهانه گرانی‌ها و در سال ۹۸ به بهانه گرانی بنزین مردم را به خیابان‌ها ریختند تا از نظام امتیاز بگیرند، الان هم واضح است که ایده‌ال آنها به بیرون کشانیدن مردم است و چه بهانه‌ای بهتر از استیضاح رئیس جمهور؟

 

 

با نگاه به شکست سختی که غربگرایان در انتخابات مجلس دهم در اسفند ماه ۹۸ داشتند می توان دریافت که اصلاح‌طلبان در پایین ترین حدامکان رأی آوری هستند و تنها فرصتی که وجود دارد تا صحنه را به هم زده باشند و تنها روش برای ارتقا رأی اوری کاندیدای اصلاحات در بحرانی آفرینی و مشوش کردن اذهان تصمیم سازان تصمیم گیرندگان و کف جامعه نهفته است.

 

 

دولت اعتدال به عنوان ا‌دامه دهنده راه جریان اصلاحات و دولتی که بیشترین همکاری را با غرب داشته و امتیازات سنگینی را به آمریکا داده است، بدون آنکه امتیاز در خور توجهی برای جامعه ایران کسب کرده باشد، تا اینجای کار معلوم کرده است که بدون عبرت گرفتن از عهدشکنی‌های گذشته امریکا همچنان تمام امیدهایش را به مذاکره مجدد با آمریکا خوش کرده است و بدون توجه به نهی مکرر مقام معظم رهبری گویا یک پیمان نانوشته ای را به عنوان مأموریت خود متصور است که حتی اگر به قیمت از دست دادن تمامی آبرو و حیثیت مجموعه اش هم که شده است یکبار دیگر با امریکا برسر میز مذاکره بنشیند و تا جاییکه ممکن است امتیاز بدهد.

 

 

تصور میشود فلسفه این دولت بر این امر استوار شده است که” لذتی که در امتیاز دادن است در امتیاز گرفتن نیست”؛ پس انتظار می‌رود نخبگان جریان انقلاب با پیروی واقعی از اوامر ولی امر، فارغ از هرگونه توجیه و تاویل و طفره روی، (بازی دربیاورند که نهی مولوی بود، نهی ارشادی بود و…و سر آخر راه گریزی برای سرپیچی پیدا کنند!!) لااقل تا پایان انتخابات ۱۴۰۰ از اقدامات کم بهره و پرهزینه و ای بسا بحران آفرین پرهیز کنند و توجه داشته باشند که به هیچ عنوان در بازی دشمنان نظام گرفتار نشوند بلکه خداوند نیز عنایت فرمایند و نظام اسلامی از این مقطع حساس بسلامت عبور کند و جامعه از این وضع مشقت بار خلاصی پیدا کند.

هوشنگ نادری

انتهای پیام/ن

 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal