آخرین اخبار

3. خرداد 1402 - 13:14   |   کد مطلب: 45085
مسئول فضای مجازی سپاه انصارالحسین(ع) به مناسبت سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر، روز مقاومت، ایثار و پیروزی در یادداشتی به برسی جهاد تبیین در کلام رهبر انقلاب پرداختند.

به گزارش آوای سیدجمال، در این یادداشت آمده است: آنهایی که با منظومه فکری رهبر معظم انقلاب آشنا هستند، خوب می دانند که چرخه گفتمان سازی یک موضوع توسط ایشان از واژه پردازی آغاز می شود و سپس با تبیین دقیق آن واژه تلاش می شود تا به مطالبه و گفتمان اصلی جامعه تبدیل گردد.

یکی از گفتمانهای تولید شده در یکی دوسال اخیر ، موضوع جهاد تبیین است . برخی از مدیران تلاش دارند موضوع جهاد تبیین را به بیان دستاوردها در برابر سیاه نمایی دشمن محدود کنند که به نظر حقیر بخشی نگری و عدم نگاه جامع به این جهاد بزرگ است . وقتی رهبر معظم انقلاب بر روی مفاهیمی مانند:  تحول، کار فرهنگی و گفتمان‌سازی، نقد منصفانه و مطالبه‌گری تأکید دارند.

اگر تبیین را در کنار این مفاهیم قرار دهیم، مشخص می‌شود که معنای عمیق آن چیست. در این صورت، تبیین مقدمه‌ای خواهد بود برای اصلاح، تحول و مطالبه درست. از سوی دیگر، تبیین یکی از راهکارهای جذب حداکثری در برابر طرد و راندن کسانی است که احیاناً برداشت صحیحی از حقایق انقلاب و جامعه ندارند و بر اثر تبلیغات و القائات دیگران، دچار تحلیل غلط از واقعیات می‌شوند.

جهاد به‌معنای تلاش و کوشش جدی است. منتها جهادی که در اسلام مطرح است، تلاش و کوشش جدی در برابر دشمن است. نمونه برجسته آن جهاد نظامی و جهاد در میدان رزم است. البته در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و … نیز به‌کار می‌رود، چون بعضی از عرصه‌ها و ابعادی که نیاز به تبیین دارد، به تلاش جدی و مایه گذاشتن هم نیاز دارد.

در این صورت تبیین به جهاد تبدیل می‌شود؛ جهادی که وظیفه همه به‌خصوص علما، اساتید، نخبگان و رسانه‌هاست  اما تنزه‌طلبی و محافظه‌کاری و ملاحظه‌کاری مانع «جهاد تبیین» است. گاهی سخن حق در جامعه در برابر یک جریان نادرست نیاز به جهاد جدی و نوعی از خود گذشتگی دارد.

این شرایط «جهاد تبیین» را توجیه می‌کند.  «جهاد تبیین» در مقابله با محافظه‌کاری است، چون اساساً جهاد حرکتی انقلابی است بر ضد محافظه‌کاری، نه اینکه «جهاد تبیین» ما را به‌سوی محافظه‌کاری سوق دهد که اشکالات را نبینیم! «جهاد تبیین» هرگز مغایرتی با نقد وضعیت ندارد و نه‌تنها نمی‌خواهد همه روش‌ها، اقدامات و برنامه‌ها را تلقی به قبول کند، بلکه معایب را هم می‌بیند. بنابراین، این برداشت‌های غلط از مفهوم «جهاد تبیین» را باید اصلاح کنیم.

نمونه دقیق و عینی از یک جهاد تبیین را در کلام امام المسلمین در دیدار با جوامع کارگری باید دید ، تحلیل و توصیف درست از شرایط موجود و همزمان  با آن مطالبه گری منطقی و صحیح . به نظرم، در دیدار روز دوازدهم اردیبهشت با فرهنگیان نیز همین امر برای ارایه یک مدل و استمرار گفتمان جهاد تبیین مجددا ارایه خواهد گردید .

ربیعی ، کارشناس مدیریت و رسانه

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal