آخرین اخبار

17. مرداد 1394 - 8:16   |   کد مطلب: 28074
دیدار با خانواده شهید شاخص استان همدان :
روایت دل‌تنگی مادر شهید و درخواست دعای شهادت از مادر
در آستانه روز خبرنگار پای صحبت‌ها، درد و دل و دلتنگی‌های خانواده شهید شاخص استان همدان در سال ۹۴، شهید حسن ترک در همدان نشستیم.

به گزارش آوای سیدجمال، دفاع 8 ساله مردم میهن ما علیه تجاوزگران یک نعمت خدادادی بود، دشمن آمده بود تا میراث 1400 ساله مردم ما را به غارت ببرد ولی جوانان این مرزوبوم با خون خود نهال نورس انقلاب را آبیاری کردند تا آیندگان بر درخت تنومند آن تکیه زنند و بر خود و به گذشتگانشان ببالند.

شهید حسن ترک شهید شاخص استان همدان در سال 94، در سال 1341 در تهران و در خانواده‌ای مذهبی متولد و از زمان 3 سالگی وارد همدان می‌شود از سن 6 الی 7 سالگی مسیر خود را پیدا و وارد کلاس‌های قرآنی می‌شود، ضمن اینکه این شهید گران‌قدر در دوران مدرسه شاگرد درس‌خوانی بود و ضمن تحصیل در جلسات قرآن نونهالان جعفری، مکتب امام زمان عج شرکت می‌کرد.

سال دوم متوسطه را در دبیرستان ابن‌سینا می‌گذراند که شعله انقلاب اسلامی درجانش پیچید و از آن پس این خرمن عظیم عشق و ایثار و اخلاص را پرورش و سازمان‌دهی داد، فعالیت در حزب جمهوری اسلامی و دفاع از اسلام فقاهتی در مقابل اندیشه‌های منافقان، چپ و لیبرال و شرکت در جلسات گوناگون ماحصل این دوران بود.

پس از اخذ دیپلم در سال 60 با عضویت سپاه فصل نوینی از یک زندگی سراسر مبارزه و جهاد و حماسه فراروی حسن قرار گرفت، به دلیل برخورداری از آگاهی‌های و فضیلت‌های اخلاقی ابتدا مسئول پذیرش سپاه شد اما عشق وی به جهاد و جبهه سبب شد تا علی‌رغم مخالفت مسئولان سپاه وارد کارزار جبهه شود، از این شهید بزرگوار بسیار نقل شده که ایشان حرف و عمل یکسانی داشت و هیچ‌گاه مخالف آن اقدام نمی‌کرد.

 شرکت در عملیات فتح المبین نخستین حضور او در عملیات جبهه بود که طعم شیرین جهاد در راه خدا را چشید و از آن پس به سپاه تمام عیار مبدل شد تا از تمام توان خود برای دفاع از انقلاب و آرمان‌های امام راحل دفاع کند.

شرکت در عملیات مسلم بن عقیل با سمت فرماندهی گردان کمیل در سومار که منجر به مجروحیت او شد، حضور در عملیات والفجر مقدماتی و والفجر یک با سمت دستیار محور که پس از سه روز مقاومت بر اثر ترکش خمپاره از ناحیه کتف و فک آسیب دید، شرکت درعملیات والفجر 2 با سمت معاون مسئول محور، حضور در عملیات والفجر 4 در معیت فرمانده تیپ عمار و شرکت در عملیات والفجر 5 در چنگوله با سمت مسئول محور و سرانجام نبرد خونین حسن در فاو و عملیات والفجر 8 با سمت مسئول طرح و عملیات تیپ انصارالحسین(ع) نتایج حضور او در دوران دفاع مقدس بود.

درک عمیق حسن ترک از دفاع مقدس و دفاع از آرمان‌های امام راحل و شهدا در انقلاب اسلامی بسیار کامل بود، سرانجام این شهید گران‌قدر در روز 12 اسفندماه سال 64 و بعد از سه شبانه‌روز بی‌خوابی که نشان آشکار دیگری از کمال خودسازی او بود به مرز ملکوت نزدیک شد، تیری بر پیشانی و سجده‌گاهش اصابت و روح پاک و با ایمانش پروازی دیگر را به سوی پروردگار آغاز کرد.

در آستانه روز خبرنگار و به پیشنهاد خبرنگار تسنیم، معاونت فرهنگی و روابط عمومی سپاه انصارالحسین(ع) همدان متولی برنامه دیدار اصحاب رسانه با خانواده شهید شاخص استان، شهید حسن ترک شد.

به همین مناسبت تعدادی از اصحاب رسانه استان، به همراه معاونت فرهنگی و روابط عمومی سپاه انصارالحسین(ع) عصر امروز از خانواده شهید حسن ترک دیدار کردند، در این دیدار مادر، برادر و هم‌رزم شهید گران‌قدر حضور داشتند.

علی بقایی معاون فرهنگی سپاه انصار‌الحسین(ع)همدان با تبریک هفته خبرنگار اظهار داشت: امنیت امروز کشور به برکت خون شهدا حاصل شده که در همین راستا به منظور قدردانی از این نعمت بزرگ که توسط شهدا به مردم داده شده، جامعه رسانه‌ای استان بر خود وظیفه دانستند که خدمت خانواده بزرگوار شهید ترک برسند.

«روایت دل‌تنگی مادر شهید و درخواست دعای شهادت از مادر»

در این دیدار مادر شهید حسن ترک اظهار داشت: حسن اشتیاق فراوانی برای حضور در جبهه داشت که من و پدرش نیز را راضی کرد، در آن دوران دعای همیشگی‌اش شهادت بود و هر زمان که به منزل می‌آمد از من می‌خواست تا برایش دعا کنم و از خداوند بخواهم مقام شهادت را به او عطا کند.

مادر با بغضی در گلو و دل‌تنگی که در چشمانش موج می‌زد در ادامه سخنانش بیان کرد: هیچ مادری نمی‌خواهد فرزندش را بی‌جان ببیند و برای من بسیار سخت بود که حسن در مورد شهادت با من سخن بگوید چرا احساس مادری من نیز مثل سایر مادران بود.

وی افزود: حسن فرزند نخست من بود که بسیار مورد علاقه من و پدرش بود به‌گونه‌ای که او را داداش صدا می‌زدیم و حجب و حیایش به قدری بود که از حتی از نگاه چشم در چشم با پدرش خجالت می‌کشید.

وقتی برای عملیات به منطقه می‌رفت کار من این بود که در زیرزمین منزل سجاده‌ای پهن و به دعا و مناجات بپردازم، در آن برهه هزاران صلوات نذر می‌کردم و مهمترین دعا و نگرانیم این بود که حسن اسیر دشمن نشود ، حتی 3 بار مجروح شد و بار سوم به من گفت، مادر می‌دانم شما به شهادت من رضایت ندارید به همین خاطر شهید نمی‌شوم و از من خواهش می‌کرد که به شهادتش راضی شوم، در آخرین عملیاتی که حضور یافت با تضرع از خداوند خواستم او را در پناه خود نگه دارد تا اسیر نشود و در آن زمان او را به خدا سپردم تا خداوند هرچه برایش مقدر ساخته انجام دهد و در نهایت حسن به آرزویش رسید.

حسن به من توصیه می‌کرد که صبور پیشه کنم و زمانی که به شهادت رسید بی‌قراری نکنم و همیشه برای آماده کردن من تلاش می‌کرد به همین خاطر وقتی به شهادت رسید به خاطر اینکه من را آماده کرده بود سعی می‌کردم خودم را کنترل کنم.

مادر شهید حسن ترک از اصحاب رسانه و جمع حاضر خواست تا دیدار با خانواده‌های شهدا را در برنامه‌های خود قرار دهند چرا که خانواده‌های شهدا از این اقدام مسئولان، جوانان و اقشار مختلف مردم بسیار خشنود می‌شوند، همچنین این مادر گران‌قدر از اصحاب رسانه استان خواست تا پیرو خط رهبری باشند و رهبر معظم انقلاب را در هیچ عرصه‌ای تنها نگذارند.

« 14 نفر از شاگردان حسن در جلسات قرآن به شهادت رسیدند/ اهل خانواده نمی‌دانستیم که حسن فرمانده است»

در ادامه این دیدار برادر شهید ترک ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و تقدیر از مسئولان سپاه انصارالحسین(ع) به سبب برنامه‌ریزی در راستای الگوسازی برای جوانان و فعالیت در زمینه شهدای شاخص، اظهار داشت: حسن شهید شاخص نماز نیز هست چرا که در حال جراحت و خونریزی بالا نیز به نماز اهتمام داشت و به نماز ایستاد.

محمد تقی ترک بیان کرد: برادرم در آخرین نبرد در والفجر 8 در مورخ 12 اسفندماه سال 64 بعد از 3 شبانه‌روز بی‌خوابی بر اثر اصابت گلوله به سجده‌گاه ایشان به شهادت رسید.

وی افزود: حسن در بحث اخلاقیات بسیار سرآمد بود و برای پدر و مادر احترام فراوانی قائل بود و به همین سبب آن‌ها از حسن بسیار رضایت داشتند و او را داداش خطاب می‌کردند، حسن حجب و حیای زیادی در ارتباط با پدر و مادر داشت. مسئول جلسه قرآن نونهالان مکتب جعفری شد، حرف و عملش یکی بود و در یکی از یادداشت‌هایش نیز بیان داشته: « نباید حرف و ادعای تنها داشت باید عمل کرد مانند علی‌ها، عیوضی‌ها، خدادادی‌ها و غیره آن‌ها که حرف و ادعایشان نسبت به عمل کمتر بود و راحت‌تر نیز راه را یافتند و مدعیان هنوز اندر خم یک کوچه‌اند».

برادرم به مناجات شبانه اهتمام داشت و زمانی که در منزل بود شبانه به زیرزمین می‌رفت تا صدای مناجاتش مزاحمتی برای کسی ایجاد نکند، صوت و لحن زیبا و دل‌نشینی داشت، ضمن اینکه اثر تربیتی که ایشان بر روی شاگردانش داشت به گونه‌ای بود که 14 نفر از شاگردانش در جلسات قرآن، از جمله؛ شهید لاهوتی، شایان، ترکمان، فراهان پور و غیره به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

ایشان در یکی دیگر از یادداشت‌های خود آورده‌اند:«آنچه را که در مدت اندک عمر خویش دریافتم این است که دنیا می‌گذرد، زودتر از آنکه فکرش را بکنیم، نباید زندگی را محدود ببینیم، جریان‌ها زودگذرند و حوادث زندگی گذراست آنچه باقی است روح و نفس ماست که فردا باید در عرصه محشر پاسخگو باشد».

برادر شهید ترک با تأکید بر اینکه تمامی شهدای ما شاخص هستند، گفت: اقدام خوبی برای الگوسازی برای نوجوانان و جوانان این ملت شکل‌گرفته تا آن‌ها در مورد نحوه زندگی شهدا از ابتدای تولد و مسیری که طی کرده‌اند بدانند و آن‌ها را الگوی خود قرار دهند.

زمانی که به شهادت رسید من پنجم ابتدایی بودم وقتی به منزل رسیدم دیدم مقابل درب منزل شلوغ است و پرده‌ای بر درب منزل نصب شده و بر روی آن نوشته شده بود شهادت فرمانده طرح و عملیات لشکر 32 انصارالحسین(ع)، خانواده در حال عزاداری بودند من و خانواده اطلاع نداشتیم ایشان فرمانده هستند، ضمن اینکه هیچ استفاده‌ای از بیت‌المال انجام نمی‌داد و مصداق این آیه به خاطرم رسید، که خیر العباد اخفاها به معنی بهترین عبادت‌ها مخفیانه است.

محمود حمید زاده، هم‌رزم شهید حسن ترک نیز خود از رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس است که از آغاز دفاع مقدس در اکثر عملیات‌ها و صحنه‌های دوران دفاع مقدس تا عملیات مرصاد حضور داشته است، این جانباز گران‌قدر از سال 59 وارد سپاه شد و از اردیبهشت‌ماه سال 60 وارد جبهه‌های نبرد شد.

حمیدزاده نیز در این مراسم با اشاره به نحوه آشنایی‌اش با شهید حسن ترک اظهار داشت: آشنایی ما به دوران انقلاب اسلامی در سال 57 در دبیرستان ابن‌سینای همدان برمی‌گردد که در آن زمان این دبیرستان 2 کلاس ریاضی بیشتر نداشت و برای رفتن به دبیرستان باید از استعداد بالایی برخوردار می‌بودیم و یا از راه ارتباطات دیگری وارد می‌شدیم، شهید ترک در کلاس مجاور ما درس می‌خواند در زمان حوادث انقلاب در مدرسه بحث انجمن اسلامی مطرح شد و افرادی که در عرصه انقلاب فعال بودند در مجموعه ایشان گرد آمدند و شهید در این انجمن به‌خوبی و با برنامه‌ریزی کار می‌کرد.

سال 59 وارد سپاه شدم در مهرماه سال 62 در منطقه سر پل ذهاب با مجموعه شهید چیت‌سازیان وارد عملیات شناسایی شدم یک روز به ایشان خبر دادند که در منطقه مریوان عملیاتی شروع شده و ایشان با فرماندهی تیپ سردار همدانی هماهنگ کرد تا در این عملیات حضور داشته باشیم، در آن منطقه دشتی به نام دشت شیلر وجود داشت و از مسیرهای خاکی عبور کردیم به نقطه‌ای که مقر تاکتیکی تیپ 27 حضرت رسول‌الله بود رسیدیم در سنگر جلسه بود منتظر بودیم تا جلسه تمام شود در آن زمان دیدم حسن از جمله نخستین نفراتی بود که از سنگر خارج شد و پشت سر ایشان شهید حاج همت خارج شدند به سبب اینکه شهید همت را از قبل می‌شناختم برایم عجیب بود بعد سؤال کردم متوجه شدم شهید همت علاقه و اعتقاد زیادی به شهید ترک داشته است.

حمید زاده با اشاره به سخت‌گیری‌ها برای انتخاب فرمانده تیپ از سوی شهید همت، گفت: ایشان یکی از گردان‌های تیپ را به سبب قابلیت‌های ویژه شهید ترک به ایشان واگذار کرده بودند.

در نوبت دیگری که با ایشان ملاقات داشتم بهمن‌ماه سال 62 برای شناسایی به منطقه عمومی مهران در روستای چنگوله اعزام شدیم یک روز برای شناسایی رفته بودیم در حال برگشت شهید ترک آمدند و از من اطلاعات خواستند، ایشان شخص بسیار منظمی بود و همیشه دفترچه یادداشتی به همراه داشتند قرآن زمان من متوجه شدم ایشان فرمانده هستند، ضمن اینکه شهید با اخلاص و  برنامه‌ریزی‌ها، شناسایی‌ها را انجام می‌داد.

شهید حسن ترک در عملیات مسلم بن عقیل در نیمه‌های شب در منطقه سومار مجروح شد، ترکش به پشت گردنش اصابت کرده بود، صورتش مجروح بود و خون زیادی از او می‌رفت مدت زیادی طول کشید تا آمبولانس برسد در این حال با وجود خونریزی با ایما و اشاره فهماند که قصد نماز دارد و در همان جا تیمم کرد و نماز خواند و این موضوع تا مدتها در یاد همه اطرافیان حسن ماندگار بود.

وی مربی، مداح و قاری قرآن بود و صوت دلنشین داشت که بعد از جراحتش نیز صوتش حزن انگیز تر شده بود و  بر خواسته از تقوایش بود و به گونه ای بود که در جان و دل‌ها نفوذ می‌کرد.

حمیدزاده افزود: رفتار و کردار شهید حسن ترک به گونه ای بود که الگوی خوبی برای جوانان و نوجوانانی که می خواهند به راه درست زندگی بروند است و به همین میزان باید شخصیت وجودی ایشان به مردم شناسانده شود.

«فرازی از وصیت نامه شهید حسن ترک»

برادران و خواهران انقلاب را پاس بدارید که تنها مال شما نیست به پای این نهال بسیار خون رفته است تا این لحظه و امکانات را فرا ساخته است، به نعمت انقلاب بیاندیشید، مبادا کفران نعمت کنید و شکر آن تلاشی سخت است بدون هدر دادن وقت و گذشتن از همه چیز در راه خدا.

برادران و خواهران توصیه شدید می‌کنم به شما در تربیت نسل خردسال و نوجوان زیرا که تضمین آینده اسلام است این غنچه‌های نشکفته را دریابید و شما هستید که از این افراد می‌توانید بزرگان فردا را بسازید از این زمینه‌های مناسب برای رشد که شکل نگرفته استفاده کنیم و طبق احکام خدا شکل دهیم، پدران و مادران در آشنایی فرزندانشان با قرآن و جلسات و برنامه های مذهبی بکوشید و تشویقشان کنند و اما پدر و مادر گرامیم امیدوارم که دراین مدتی که در خدمت شما بوده‌ام از من راضی باشید هرچند در لحظات آخر فرصت خدا حافظی نبود ولی وعده ملاقات انشاء‌الله با روی گشاده و خندان نزد زهرا(سلام الله علیها) و پیامبر خدا(صلوات الله علیه و آله) در کنار حوض کوثر.

امید آن دارم که در آخرین لحظات سر بر بالین مولایمان امام زمان(عج) داشته باشیم و او از من راضی باشد مواظب باشید که هر دوشنبه و پنج شنبه نامه اعمال را نزد او می برند، بکوشیم تا رضایت او را بدست آریم، دعا کنید تا ظهور امام زمان نزدیک شود، دار عمل اینجاست پس استفاده کنید و فرصتها را دریابید.

در پایان این دیدار نیز به رسم ادب از طرف خبرنگاران و سپاه انصار الحسین(ع) از خانواده شهید قدردانی شد.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/ح

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal