آخرین اخبار

27. مرداد 1394 - 6:16   |   کد مطلب: 28288
حتماً تاکنون به این فکر کرده اید که دختران امروزی با دختران ۳۰ سال پیش چقدر تفاوت دارند یا شاید در بین دوستان و آشنایان در مورد این موضوع بحث کرده باشید.

به گزارش آوای سیدجمال،  به نقل از با حجاب،وقتی از خیلی از بزرگتر ها می پرسیم که چرا در این زمانه بعضی دخترها دیگر لطافت و مهربانی گذشته را ندارند و یا برخی دخترها خود را شبیه پسران می کنند و بالعکس، پاسخ می شنویم که دیگر زمانه عوض شده و جوان ها نمی خواهند مثل بزرگترهای خود باشند.
برخی هم می گویند ما پیشرفته شده ایم و به نوعی جامعه مدرن شده است و دیگر در این زمانه دختر و پسر با هم تفاوتی ندارند و اگر این موضوع را هم در مورد پسرها بررسی کنیم می بینیم که غیرت و تعصب و خیلی از خصوصیات مرد بودن را از دست داده اند و حتی آن ها نیز خود، گاهی می خواهند دختر باشند.
شاید باید ببینیم سبک زندگی دختران در گذشته با امروز چه تفاوت هایی داشته است؟!

 

عروسک های دختران دیروز و امروز

 

همه ی کارشناسان تربیت کودک معتقدند اسباب بازی ها و به ویژه عروسک ها بر شخصیت کودکان بسیار تأثیر گذار هستند تا جایی که مسیر انتخاب شغل و شیوه زندگی آنان در آینده را تعیین می کنند و این امر به خصوص در دختران بسیار مشهود است. دختران دیروز با عروسک هایی بازی می کردند که چهره کودکانه داشتند و دختر بچه ها  خود را در نقش مادر آن عروسک می دیدند.

 

[عروسک قدیمی]

 

خاله بازی رایج ترین بازی در بین دختران دیروز بود؛ بازیی که در آن بشقاب و لیوان و قابله های رنگارنگ را در کنار دیواری کنار هم ردیف می کردند و خود می شدند مادر خانه، همزمان آشپزی می کردند و عروسک خود را روی پاهای خود می خواباندند. گاهی حتی به تقلید از مادر که خواهر بزرگتر را راهی مدرسه می کرد؛ عروسک خود را برای رفتن به مدرسه آماده کرده و برایش دفتر و مداد تهیه می کردند.

 

[خاله بازی]

 

دختران دیروز یک چادر کوچک داشتند که به تقلید از مادر وقتی برای خرید کردن الکی از این اتاق به آن اتاق می رفتند، چادر خود را روی سر می انداختند و برای خرید از خانه ی بازی خود، خارج می شدند. بنابراین یاد می گرفتند که برای بیرون رفتن از خانه پوشش متفاوتی را داشته باشند. دختران دیروز در کودکی تمرین نقش مادری می کردند، از کودکی انتظار می کشیدند که وقتی بزرگ شوند مثل مادرشان مدیریت یک زندگی را به عهده بگیرند. اما دختران امروز تمرین چه نقشی را می کنند؟
دختربچه های امروزی از ۳-۴ سالگی با تبلت و موبایل بازی می کنند. عروسک های آنان بیشتر جنبه دکوری دارند یا باربی هایی هستند با چهره های جوان که فاصله سنی زیادی با کودک ما دارند. دختر بچه ها در بازی با باربی ها یاد می گیرند که تاپ و شلوارک عروسک را با لباس شب آن تعویض کنند یا کفش های پاشنه دار عروسک را با پوتین های آن عوض کنند.
بسیاری از دختران امروز به ذهنشان خطور نمی کند که بازی “خاله بازی” هم وجود دارد که در آن بشقاب و لیوان و قابلمه های رنگارنگی وجود دارد که می توانند با آن ها مادر شدن را تجربه کنند.

 

دختران امروزی و کسب مهارت های زندگی

 

اکثر دختران امروز به دنبال کسب مهارت یا تحصیل در رشته مورد علاقه خود هستند. از پشت کنکوری های دهه شصتی تا دختران ۱۲-۱۳ ساله ی امروزی که تمام روز خود را با انواع کلاس های مختلف پر می کنند. کسب مهارت برای دختران یک فرصت بسیار مؤثر در رشد آنان است. اما تب این خواسته ها و کسب مهارت ها سبب شده است که هم والدین فراموش کنند که مهارت خوب زندگی کردن را باید به دخترشان بیاموزند و هم دختران امروزی از یاد می برند که برای چه هدفی باید این همه مهارت را یاد بگیرند. نمی دانند که مهارت اصلی در زندگی، داشتن و مدیریت کردن یک خانواده خوب و آرامش گر است.

 

اشتغال؛ آرزوی دختران امروزی

 

داشتن شغل مناسب از مهم ترین آرزوهای دختران امروزی است. بطوریکه حاضرند برای داشتن آن حتی از یک ازدواج خوب هم بگذرند و لذت کسب درآمد و داشتن موقعیت اجتماعی را بر هر چیز ترجیح می دهند. دختران شاغل به سختی می توانند خود را زیر پوشش حمایت پدر حس می کنند؛ زیرا با به دست آوردن استقلال مالی، در تصمیم گیری های دیگر زندگی نیز مستقل عمل می کنند و کمتر خود را مقید به تبعیت از پدر و مادر می بینند.
اگر تصمیم به ازدواج بگیرند کسی را انتخاب می کنند که ازدواج با او هیچ لطمه ای به موقعیت شغلی و اجتماعی خودشان وارد نکند. مادر شدن و تربیت فرزندان در درجه دوم اهمیت برای دختران امروزی قرار دارد، آن ها برنامه های زندگی خود را با شغل خود تنظیم می کنند نه با نیاز همسر و فرزندشان.
دختران نیز مانند پسران نان آور خانواده شده اند و مشغله های بیش از حد زندگی سبب شده است که زنان لطافت و زنانگی خود را از دست بدهند و مردان قدرت و ایستادگی مردانه را، زن ها به قدر کافی زن نیستند و مردها به قدر کافی مرد نیستند.

 

گستردگی ارتباطات دخترانه

 

ارتباطات دختران دیروز به چند دوست نزدیک و اقوام و آشنایان محدود می شد اما دختران امروز علاوه بر دوستان مدرسه ای، با ورود به دانشگاه نیز حلقه دوستان جدیدی می یابند. علاوه بر آن آشنایی با اساتید و مربیان آموزشی در زمینه های خاص و حلقه همکاران در محیط کار، دامنه ارتباطات دختران امروز را وسیع تر کرده است.
داشتن ارتباطات گسترده می تواند یک فرصت باشد تا دختران امروزی نگاه وسیع تری نسبت به پیرامون خود داشته باشند و از تجربیات دیگران برای پیشرفت در زندگی خود استفاده نمایند؛ اما آنچه که امروزه شاهد هستیم بیشتر از آنکه برای دختران جوان مفید باشد آسیب های زیادی را به دنبال داشته است، از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
توجه بیش از حد به ظاهر و پوشش خود برای مورد قبول بودن در بین مردان
دوری کردن از ازدواج به دلیل تمرکز کردن بر ویژگی های منفی  مردانه
تمایل به ازدواج با توقعات بالای مالی و فکری از مردان
ارتباط های بدون ضرورت با مردان نامحرم
مقایسه همسر خود با مردان دیگر
کم شدن حیای دختران

 

دختران قدیم، گوهرهایی نایاب

 

دختران در قدیم به دلیل پوشیدگی در ظاهر و رفتار، دور از دسترس بودند و این دوری، ارزش و جایگاه آنان را بالا می برد به طوریکه یک پسر برای بدست آوردن چنین دختری می دانست که باید تلاش خود را بیشتر کند. می دانست در کنار او آرامش می یابد و این آرامش را در جای دیگر نمی تواند پیدا کند.
دختران امروز به دلیل اینکه به راحتی در دسترس هستند و زیبایی های خود را براحتی به نمایش گذاشته اند؛ دیگر ارزش و جایگاه گذشته را در نظر مردان ندارند. پسران به این نتیجه رسیده اند که اگر ازدواج نکنند چیزی را از دست نداده اند و دیگر تن به سختی ها و مسئولیت های زندگی مشترک نمی دهند. اگر هم ازدواجی صورت گیرد؛ آن اشتیاقی که در گذشته بین پدر بزرگ ها و مادر بزرگ هایمان در هنگام ازدواج وجود داشت دیگر بین زوج های امروزی وجود ندارد.

 

آنچه که در سال های اخیر مشاهده می شود رشد اجتماعی و پیشرفت علمی دختران است که بسیار مورد قبول و پذیرش است. اما در کنار این پیشرفت بسیاری از والدین نسبت به انتقال تجربیات و آموزش های مهارت زندگی به دختران خود کوتاهی کردند و نتوانستند آن ها را برای مسئولیت های زندگی مشترک آماده نمایند لذا برخی از دختران، کمبود و خلأ مهارت های دیگر زندگی را در درون خود حس می کنند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal