آخرین اخبار

24. مرداد 1402 - 7:01   |   کد مطلب: 45825
نیمه از مرداد امسال هم گذشت و مردم شهر اسدآباد همچنان با وجود قطعی‌های مکرر آب و بدون اطلاع‌رسانی اداره آبفا ، با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند و کلافه‌اند در حالی که برخی مسئولان هنوز حل این مسئله به خود نمی‌گیرند.

به گزارش لیلا نظری فرهودی، خبرنگار آوای سیدجمال، این روزها بحران آب به عنوان پدیده‌ای جدی و مسئله‌ پرتکرار در کشور ایران اسلامی مطرح است که می‌توان مهم‌ترین عامل آن را تخریب آب‌های زیرزمینی به واسطه کشت‌های پی در پی محصولات کشاورزی و استفاده غیر اصولی در این حوزه دانست، چرا که بیش از 90 درصد مصارف آب مربوط به حوزه کشاورزی است.

*بی‌مدیریتی برخی مسئولان از گذشته تاکنون مشهود است
شهرستان اسدآباد که به لحاظ وجود خاک حاصلخیز و اشتغالزایی مردمان آن در حوزه کشاورزی، بیشتر به کشت محصولات پرآب‌بر و استفاده بیش از حد آب‌های زیرمینی، از این موضوع مستثنی نیست و موجب بروز  پدیده بحران آب و کمبود زودهنگام آّن شده است.

حال در سال‌های اخیر رانش گاه و بی‌گاه برخی از چاه‌ها و پوسیدگی زیاد شبکه‌های انتقال آب در این شهرستان، موجب قطعی مکرر آب شده و مردم را نه تنها آزرده‌خاطر بلکه کلافه و گلایه‌مند کرده است.
البته در این زمینه بی‌مدیریتی و ناکارآمدی برخی مسئولان و بی‌توجهی و کوتاهی آنان از گذشته تاکنون در این حوزه مشهود و باعث تقویت روند قطعی آب شده است.

*قطعی آب دردی را دوا نمی‌کند
در گذشته هم بر این مسئله که قطعی آب دردی را دوا نمی‌کند و در کنار مدیریت مصرف، باید به مسئله اصلاح فرسودگی شبکه انتقال آب، جمع‌آوری آب‌های باران و روان، استفاده مطلوب از سد در این راستا تأکید و پیشنهاد شده بود که گویا برخی مسئولان این شهرستان کمترین توجه را به آن داشته‌اند.

حال این معضل آب و قطعی آن با تشدید شدن در دو سال اخیر باعث شده که مردم اسدآباد به خصوص در شهر اسدآباد ساعاتی کمی از یک شبانه‌روز را آب داشته باشند و همین موجب گلایه آنان شده است.

 

چندی پیش این معضل اساسی، دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان را هم درگیر و بازدید از روند حفاری چاه شماره 24 را به همراه داشت، گفت: تمام کارهای قضایی چاه شماره  24 انجام و اجازه مالکین آن هم گرفته شده و در حال حاضر به طول 90 متر حفاری شده و 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. کار قضایی چاه شماره 25هم انجام و اجازه مالک گرفته شده که شروع حفاری آن هم از روز شنبه خواهد بود.

 

*مردم 3 ساعت آب در شبانه‌روز دارند!
همچنین نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز یکشنبه، 22 مردادماه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود خطاب وزیر نیرو، به موضوع مشکل تأمین آب شهر اسدآباد اشاره کرده و گفته: این موضوع از سال 99 بارها مورد تذکر قرار گرفته و شبکه آبرسانی این شهر طی 40 سال گذشته مورد توجه قرار نبوده و فرسوده است.

 

کیومرث سرمدی با اذعان این موضوع که برخی از محلات این شهر فقط 3 ساعت از شبانه روز آب آشامیدنی دارند، بر این مسئله هم که مسئولان وزارتخانه به اسدآباد سفر کردند و دلیل مشکل را فرسودگی یاد شده دانستند اما عملا اقدامی برای رفع آن‌ها نشده، مهر تأیید گذاشت.

 

*زمانبندی آب را به مردم اعلام کنند، مردم به جمع‌آوری اقدام خواهند کرد!
در این زمینه موضوع آب به عنوان یکی از مطالبات مهم از سوی رسانه‌ها در نشست خبری اخیر فرماندار شهرستان اسدآباد هم مطالبه شد که وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که چرا اداره آبفا حداقل زمانبندی قطعی آب در نقاط مختلف شهر را اطلاع‌رسانی نمی‌کند تا مردم حداقل در ساعات قطعی آب دچار مشکل آنچنانی و سردرگمی و کلافه‌گی نشوند، گفت: قصدا" نوبت‌بندی قطعی آب در مناطق مختلف شهر را به مردم اعلام نمی‌کنند چون اگر اعلام کنند، اقدام به جمع‌اوری آب می‌کنند.

 

حال این قطعی آب نه تنها بر مردم دردی را دوا نمی‌کند، بلکه اختلالات ناشی از آن خیلی بیشتر از حسنش هست و مهم‌تر از همه رویگردانی افراد جامعه از خدمات صادقانه‌ دیگر مسئولین و گذاشتن همه‌ این ناکارآمدی‌ها به ‌پای نظام اسلامی خواهد بود، بنابراین باید هرچه زودتر این مشکل مرتفع شود.

 

*آبفا برای تأمین آب طبقات سوم به بالا ندارد!
 امروز هم فرماندار مردم شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در پاسخ به سؤال که بیشتر مناطق شهری به خصوص در مساکن مهر و طبقات بالایی در بیشتر ساعات آب ندارند، گفت: مردم در این نقاط باید پمپ آب نصب کنند و اداره آبفا در کل کشور برای طبقات سوم به بالا وظیفه‌ای برای تأمین آب ندارد، قانون این است!

حسین‌علی شرکائی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما که پمپ آب هم در این مسکن‌های طبقاتی جوابگو نیست؟، گفت: اداره آبفا تست انجام داده و مشاهده کرده که بسیاری از مسکن‌های طبقاتی در پارکینگ پمپ آب نصب کرده‌اند و مشکلاتی دارد که خود مقصرند، اما بقیه جاها طبق آن نوبت‌بندی  آب تأمین است.

 

*چاه آب شماره 24 امروز و فردا وارد مدار می‌شود
وی ادامه داد: چاه آب شماره 24 آماده و امروز و فردا وارد مدار می‌شود و سه چاه کشاورزی هم در حال اتصال به شبکه آبرسانی است.

 

در این زمینه خبرنگار ما با رئیس اداره آبفا هم چندین نوبت تماس داشته که تلفن وی از دسترس خارج و امکان برقراری تماس حاصل نشده است.

 

*مجوز بیش از حد به فعالیت کارواش‌ها
و اما حل این معضل اساسی و بزرگ در شهرستان که مردم منطقه را کلافه و اذیت می‌کند و موجب شده که این نارکارآمدی پای نظام نوشته شود،  حال در کنار مدیریت مصرف و صرفه‌جویی مردم نیاز به همت مسئولان برای حل  این معضل دارد.

 

البته ناگفته نماند وجود بی‌شمار کارواش‌های ماشین‌شویی در این شهر که تعدادشان در حال رشد است، با دادن مجوزهای بی مورد اتفاق افتاده و گاها با آب شرب شستشو می‌شوند و باید برای مدیریت آبد از فعالیت آن جلوگیری شود.
انتهای پیام/نظری‌فرهودی

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal