آخرین اخبار

17. اسفند 1394 - 11:00   |   کد مطلب: 30496
وقتی فرمانداری رباط کریم برای سیدجمال الدین اسدآبادی بزرگداشت می‌گیرد، مسئولان شهر این شخصیت فرهیخته باید سنگ تمام بگذارند و تنها به یک بزرگداشت اکتفا نکنند.

به گزارش آوای سیدجمال به نقل از سایت مردم سالاری؛ سيد‌جمال‌الدين اسد‌آبادي در سال 1217 شمسي در روستاي اسدآباد همدان به دنيا آمد و در سال 1275 در استانبول در گذشت .

 برخي از ياران او معتقدند که سيد توسط اعوان سلطنت قاجاري در تلاقي ضديت با نظام قاجار و قتل ناصرالدين شاه مسموم و به قتل رسيده است.

در پي درخواست دولت افغانستان و موافقت دولت عثماني در سال 1284 پيکر او به کابل انتقال يافت و در دانشگاه کابل دفن شد.

سيد‌جمال‌الدين اسدآبادي از اولين نظريه‌پردازان بنيادگرايي اسلامي‌ محسوب مي‌شود و در زمره اولين متفکرين مدرن و فعال اجتماعي بود که نسبت به بيماريهاي اجتماعي جوامع مسلمانان وضعيت‌هاي موجود هشدار داد و در مقابل قدرتهاي غربي، اسلام گرايي را تبليغ نمود‌، تاثير او برکشورهاي اسلامي‌، بويژه ايران ومصر زبان زد بوده است .

آنچه گفتني است، اينکه او وانمود مي‌کرده است که افغاني تبار است تا از قدرت مستبدانه حکومت ايران فرار کند، اين است که بر‌اساس گفته خودش او متولد اسعدآباد نزديک کنر در شرق ناحيه کابل افغانستان مي‌باشد.

بر اساس مدارک و مستندات موجود و موثق، او در روستاي اسدآباد نزديک همدان و در خانواده سادات به دنيا آمده است و ابتدا در خانه آموزش يافته، آنگاه توسط پدرش براي تحصيل بيشتر به قزوين، سپس تهران مي‌رود و در عين جواني به عتبات اعزام مي‌شود .

سيدجمال‌الدين اسد‌آبادي در سن 18 سالگي در اکثر علوم رايج آن زمان به مقام عالي مي‌رسد وسفرهاي متعددي به هندوستان و حجاز و مکه داشته و سرانجام به افغانستان مراجعت مي‌کند .

وي ضمن عزيمت به هندوستان و آشنايي با علوم جديد مسلمانان را بر عليه استعمار انگلستان بسيج مي‌کند؛ و به دنبال سفر به مصر و اروپا به ايران باز مي‌گردد و توسط ناصر‌الدين شاه از کشور اخراج مي‌شود .

فرماندار شهرستان رباط کريم در آستانه روز بزرگداشت سيدجمال‌الدين اسدآبادي با ذکر جملاتي از مقام معظم رهبري (مدظله العالي)درباره سيد‌جمال‌الدين اسدآبادي يادآور مي‌شود‌: «سيد‌جمال‌الدين کسي بود که براي اولين بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد، کسي بود که مساله حاکميت را و خيزش و بعثت جديد اسلام را اولين بار در فضاي عالم بوجود آورد‌... او مطرح کننده، به وجود آورنده و آغازگر بازگشت به حاکميت اسلام و نظام اسلام است . اين را نمي‌شود دست کم گرفت و سيد‌جمال‌الدين را نمي‌شود با کس ديگري مقايسه کرد‌. در عالم مبارزات سياسي او اولين کسي است که سلطه استعماري را براي مردم مسلمان آن زمان معنا کرد، قبل از سيد‌جمال‌الدين چيزي به نام سلطه استعماري براي مردم مسلمان حتي شناخته شده نبود .او کسي بود که در ايران، در مصر، در ترکيه، در هند، در اروپا، کلا در خاورميانه، در آسيا ودر آفريقا سلطه سياسي مغرب زمين را مطرح کرد و معنا کرد و مردم را به اين فکر انداخت که چنين واقعيتي وجود دارد و شما مي‌دانيد آن زمان، آغاز عمر استعمار بود، چون استعمار در اول نشرش در اين منطقه اصلا شناخته شده نبود و سيد‌جمال‌الدين کسي بود که آن را شناساند، اين‌ها را نمي‌شود دست کم گرفت . مبارزات سياسي سيد‌جمال‌الدين چيزي است که قابل مقايسه با هيچ يک از مبارزات سياسي افرادي که حول و حوش کار سيد‌جمال حرکت کردند نيست ».

فرماندار شهرستان رباط کريم به مناسبت روز بزرگداشت سيد‌جمال‌الدين اسدآبادي و تجليل از اين چهره شجاع که در انديشه مسلمانان رستاخيزي ايجاد کرده است، با اشاره به سخنان شهيد مطهري در کتاب، بررسي نهضت اسلامي‌در صد سال اخير به شرح ذيل زواياي ديگري از اين چهره که نقش عمده‌اي در بالا بردن اعتماد به نفس مسلمانان در جهان داشته است را در پيش روي ما قرار داد:« بدون ترديد سلسله جنبان نهضت‌هاي اصلاحي صد ساله اخير، سيد‌جمال‌الدين اسدآبادي معروف به افغاني است. او بود که بيدار سازي را در کشورهاي اسلامي‌آغاز کرد، دردهاي اجتماعي مسلمين را با واقع‌بيني خاصي بازگو نمود، راه اصلاح و چاره‌جويي را نشان داد ...نهضت سيد جمال، هم، فکري بود و هم اجتماعي، او مي‌خواست رستاخيزي هم در انديشه مسلمانان به وجود آورد و هم در نظامات زندگي آنها ... سيد‌جمال‌الدين در نتيجه تحرک و پويايي، هم زمان و جهان خود را شناخت و هم به دردهاي کشورهاي اسلامي‌، که داعيه علاج آنها را داشت دقيقا آشنا شد.سيدجمال مهمترين و مزمن‌ترين درد جامعه اسلامي ‌را استبداد داخلي و استعمار خارجي تشخيص داد و با اين دو به شدت مبارزه کرد، آخر کار هم جان خود را در همين راه از دست داد.

او براي مبارزه با اين دو عامل فلج کننده، آگاهي سياسي و شرکت فعالانه مسلمانان را در سياست واجب و لازم شمرد و براي تحصيل مجدد عظمت از دست رفته مسلمانان و به دست آوردن مقامي ‌در جهان که شايسته آن هستند، بازگشت به اسلام نخستين و در حقيقت حلول مجدد روح اسلام واقعي را در کالبد نيمه مرده مسلمانان، فوري و حياتي مي‌دانست. بدعت‌زدايي و خرافه‌شويي را شرط آن بازگشت مي‌شمرد، اتحاد اسلام را تبليغ مي‌کرد و دست‌هاي مرئي و نامرئي استعمارگران را در نفاق افکني‌هاي مذهبي و غير مذهبي مي‌ديد و رو مي‌کرد.»

 

 

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal