آخرین اخبار

11. آبان 1398 - 10:35   |   کد مطلب: 33891
کارشناس مسائل سیاسی گفت: براساس تعهدات مقامات آمریکایی و امضا کننده برجام که عملی نشد، برجام برای ایران چیزی در حد هیچ بود و امریکا با نقض آن بار دیگر خصومت خود را با ایران نشان دادند.

به گزارش آوای سیدجمال، حسن رحیمی‌روشن، عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ۱۳ آبان را نماد استکبارستیزی خواند و اظهار کرد: این روز با مصوبه مجلس به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شد که نشانگر حداکثر خصومت آمریکا با ملت ایران است و  جنگ جهانی اول، کودتای ۲۸ مرداد و جریان سفارت آمریکا نمونه هایی از این خصومت است.

 

 

وی تصریح کرد: ایران در بدو پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان دولت موقت با آمریکا هم مذاکره و هم مراوده داشت و حتی بعداز تصرف لانه جاسوسی آمریکا  مذاکره دو کشور در مورد گروگانگیری منجر به بیانیه الجزایر شد که آمریکا به آن وفادار نماند.

 

 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: بعداز این حادثه تسخیر لانه جاسوسی، آمریکا دیگر ایران رابطه مستقیمی  نداشت اما در قالب گفتگوهای مختلف با وجود میانجی‌هایی از کشورهای اطراف اتفاق می افتاد که نمونه آن منجر به بده بستان‌هایی شد و آمریکا درآنجا هم به تعهداتش عمل نکرد.

 

 

وی افزود: ایران در مورد عراق و افغانستان و ۱۸ سالی که این دو کشور اشغال شد، بارها با آمریکا گفتگو و مرادوه داشته و حتی در اسقاط طالبان، بین دولت اصلاحات در ایران با آمریکا همکاری وجود داشت که سقوط طالبان را در پی داشت اما در همان سال آمریکا کشور ایران را در محور شرارت (که خود تعبیر کرده بود) قرار داد.

 

 

رحیمی‌روشن با اشاره به تجربه تلخ برجام و دولت روحانی افزود: برجام بین ایران و غرب منعقد شد و یک طرف اصلی آمریکا بود و همه دیدیم که قبل از اینکه  دولت دموکراتها هم جای خود را به اوباما بدهد آمریکایی ها به برجام عمل نکردند اگرچه روی کاغذ اشاراتی داشته و دستوراتی دادند، اما عملا” هیچ کدام از بانکهای بین المللی حاضر نشدند تن به معامله با ایران بدهند چرا که از تحریم‌های امریکایی واهمه داشتند.

 

 

وی ادامه داد: ایالت متحده امریکا پذیرفته بود در قالب برجام و محدود کردن صنایع هسته ای ایران تعهداتی را انجام دهد از جمله فروش هواپیما به ایران که به هیچ وجه عملی نشد؛ فروش صد فروند هواپیمای ایرباس به ایران از طرف اروپا نیز عملی نشد.

 

 

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا خاطرنشان کرد: براساس تعهدات مقامات امریکایی و امضا کننده برجام که عملی نشد، برجام برای ایران چیزی در حد هیچ بود و امریکا با نقض برجام بار دیگر خصومت خود را با ایران نشان دادند.

 

 

وی گفت: ذات نظام لیبرال دموکراسی امریکا همین است که در قالب برجام نشان داد و برتری جویی و سلطه طلبی که در ذات دولت امریکا وجود دارد، این اجازه را به دولتمردان آمریکایی نمی‌دهد حتی اگر بخواهند هم به تعهداتی که دادند عمل کنند، مگر اینکه مجبور بشوند.

 

 

رحیمی‌روشن اذعان داشت: امریکا تا اجباری در کارش نباشد به تعهدی که امضا کردند عمل نمی‌کنند و این را آقای ترامپ بسیار برهنه تر در قالب برجام و حتی برخورد باسایر قراردادهایی که امریکا با دیگر کشورهای جهان داشته و حتی پیمانهای بین المللی مثل لغو پیمان کیوتو که (بحث تولید گازهای گلخانه ای است)، نشان دادند.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal