آخرین اخبار

4. ارديبهشت 1399 - 8:00   |   کد مطلب: 35502
شهرک صنعتی اسدآباد با داشتن 13 و یا 14 واحد فعال از 21 واحد در این شهرک با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی شرکت شهرک‌ها در عرصه تأمین زیرساخت‌ها به‌لحاظ تأمین مواد اولیه و حمایت‌های مالی، همچنان در ابتدای راه صنعتی شدن قرار دارد.

به گزارش آوای سیدجمال، بدون شک ‌جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در هر منطقه به یکی از اصلی‌ترین موضوعات در راستای توسعه صنعتی و اقتصادی هر شهر طی سال‌های اخیر بدل شده و با توجه به محدودیت منابع مالی دولتی، نیاز به یک منبع مالی مجزا از بخش دولتی برای رشد و پیشرفت اقتصادی و صنعتی در هر منطقه بوده که این منبع مالی غیر دولتی، مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در روند رو به رشد و شتاب صنعتی و اقتصادی هر شهر خواهد بود.

 

دراین‌بین همواره در کنار امنیت به‌عنوان یکی از شاخص‌ها و مؤلفه‌های مهم در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، فراهم بودن زیرساخت‌های موجود با حمایت دولت و مسئولان منطقه از نقش مؤثری بر تصمیم‌گیری قاطع و ترغیب سرمایه‌گذار در سرمایه‌گذاری برخوردار است.

 

حال آنکه اسدآباد یکی ازجمله شهرستان‌هایی است که مسئولان آن برای عقب نماندن از قافله رشد و توسعه، طی سال‌های اخیر با عزم راسخ برای فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاران ورود کرده و تلاش‌های آنان می‌تواند در سال جهش تولید نویدبخش رشد اقتصادی در دیار سیدجمال‌الدین باشد؛ اما متأسفانه طی چند روز اخیر در گفت‌وگو با تعدادی از مدیران واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک صنعتی اسدآباد، شنیدیم که این عزیزان از وضعیت فعلی فعالیت خود گلایه‌مند بودند؛ به‌نحوی ‌که یکی از واحد‌های تولیدکننده بتن آماده از نبود مواد اولیه و سختگیری واحد‌های نظارتی گلایه می‌کرد و دیگر مدیر واحد تولیدکننده کودهای شیمیایی که گویا سال‌ها است به دلایل مختلف شرکت خود را تعطیل کرده، از فراهم نبودن بازار فروش و درعین‌حال تعطیلی 90 درصدی واحد‌های مستقر در این شهرک خبر می‌داد و حتی معتقد بود طی 10 سال گذشته با وجود تعطیلی واحد، ابلاغیه‌ای از سوی شهرک صنعتی اسدآباد دریافت کرده که از آن‌ها خواسته شده 60 میلیون تومان بابت هزینه ایاب‌وذهاب پرداخت کنند! بر این اساس برای پاسخگویی به گلایه‌مندی‌های اشاره‌شده بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با محمدرضا بادامی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه یقیناً تعطیل بودن 90 درصد واحد‌های مستقر در این شهرک بی‌معنا است زیرا در بازدیدی که اخیراً بنده از این شهرک داشتم چیزی حدود 14 واحد فعال هستند، اذعان کرد: از این تعداد واحد فعال تعدادی به‌صورت سفارشی و موردی فعالیت می‌کنند.

 

محمدرضا بادامی در تشریح فعالیت سفارشی برخی از این واحدها گفت: واحدی که تیر برق و یا لوله تولید می‌کند، می‌بایست منتظر سفارش از سوی بازار و خریدار باشد و فعالیت مداوم آن و دپوی محصول در این‌گونه واحدها امکان‌پذیر نیست.

 

وی با اشاره به اینکه طی دو ماه گذشته به‌خاطر مباحث مترتب از کرونا و در پی آن تعطیلی بازار برخی از این واحد مجبور به تعطیلی شدند، اذعان کرد: در این شهرک ما با 28 واحد صنعتی قرارداد داریم که تعداد هفت یا هشت واحد هنوز در مرحله احداث هستند.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان افزود: در بحث هزینه 60 میلیون تومانی مطرح‌شده می‌بایست بگویم در شهرک‌ها هزینه‌هایی همچون بهای آب‌، دفع فاضلاب‌ و شارژ دریافت می‌شود؛ بنابراین هزینه‌های مذکور مربوط به واحد‌های صنعتی مستقر در فضای شهرک‌ها بوده، چراکه آب مصرفی در این واحدها رایگان نیست و برای انتقال آب نیز نیازمند لوله‌کشی است و هرازچندگاهی نیز این لوله‌ها بر اثر حوادث دچار ترکیدگی می‌شوند. این هزینه را می‌بایست به شرکت آب منطقه‌ای و تأسیساتی‌ها پرداخت کنیم و یا اینکه هزینه دفع فاضلاب را باید واحد‌هایی که از این مزیت برخوردار هستند، پرداخت کنند.

 

بادامی ادامه داد: از طرفی هزینه استقرار نگهبان 24 ساعته در فضای شهرک را نمی‌توان انکار کرد، چراکه این فرآیند ارتباطی با تعطیلی و یا فعال بودن این واحدها ندارد و می‌بایست حقوق این افراد به‌صورت تمام و کمال پرداخت شود.

 

وی با بیان اینکه پرداخت هزینه شارژ در شهرک‌های صنعتی توسط واحد‌های صنعتی یک رویه متداول است و ربطی به تعطیلی و فعال بودن واحد ندارد، اذعان کرد: دقیقاً شرایط پرداخت هزینه شارژ همچون پرداخت هزینه شارژ ساختمانی است.

 

بادامی با بیان اینکه هزینه شارژ سالانه محاسبه و از کلیه واحد‌های مستقر در شهرک‌ها متناسب با متراژ آن‌ها دریافت می‌شود، عنوان کرد: این شارژ به‌صورت ماهانه دریافت می‌شود، بنابراین واحدی که اذعان می‌کند از وی 60 میلیون تومان هزینه شارژ خواسته شده، لابد سال‌ها به وظیفه خود عمل نکرده، با این وجود شرکت صنعتی اسدآباد با وی بنا بر شرایط، مدارا کرده است.

 

وی با بیان اینکه درحال حاضر نیز اگر مدیر واحد مربوطه نسبت به پرداخت این هزینه اقدام کند با وی متناسب شرایط اقتصادی مدارا کرده و مبلغ را به‌صورت اقساطی دریافت خواهیم کرد، گفت: عملاً شرکت شهرک‌ها دو رسالت را دنبال می‌کند، نخست تأمین زیرساخت‌ها در بخش عمرانی شهرک‌ها که بی‌وقفه با وجود شرایط کنونی درحال انجام است و دیگری کمک‌های نرم‌افزاری در دو بخش حمایت از طریق صندوق ضمانت صنایع کوچک (درصورت نیاز به وام و نبودن ضامن، صندوق ضمانت واحد مربوطه را تقبل می‌کند) و برندسازی و بازاریابی است.

 

بادامی با تأکید بر اینکه در عرصه بازاریابی به‌صورت خاص این شرکت واحدها را به مجموعه‌های متخصص عارضه‌یابی معرفی می‌کند، ابراز کرد: این مهم به‌صورت ماهانه توسط متخصص هم در عرصه سخت‌افزاری وهم در حوزه نرم‌افزاری انجام می‌شود؛ به‌عنوان مثال در برخی از این واحدها شاهد مشکلاتی همچون بیمه و مالیات هستیم، بنابراین در این خصوص مشاوره لازم به واحدها داده می‌شود.

 

وی ادامه داد: اما باید حمایت اصلی از این واحدها توسط دستگاه‌هایی که از آن‌ها مجوز فعالیت و بهره‌برداری دریافت کرده‌اند، صورت پذیرد؛ چراکه آن‌ها تحت نظر این دستگاه نسبت به تولید محصول مبادرت می‌کنند.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های‌ صنعتی استان همدان با بیان اینکه حتی در بحث دریافت تسهیلات نیز می‌بایست مشکل این واحدها از طریق دستگاه‌های متولی صدور پروانه دنبال شود، تأکید کرد: البته با اینکه شرکت شهرک‌ها تنها مسئولیت تأمین زیرساخت را دارد، در این‌گونه مباحث نیز ورود کرده و در مباحث نرم‌افزاری پیگیر حل مشکلات واحدها است.

 

بادامی با اشاره به مشکل واحد‌های بتن آماده درخصوص کمبود مواد اولیه همچون شن و ماسه نیز گفت: متأسفانه همدان به‌لحاظ تأمین مصالح سنگی با مشکل مواجه است، حال آنکه در استانی همچون کرمانشاه با توجه به وجود رودخانه‌های وسیع، این مشکل کمتر دیده می‌شود؛ مجوز‌ها نیز به فراخور موقعیت با سهولت بیشتری صادر می‌شود، اما در استان همدان محدودیت‌های محیط‌زیستی و منابع طبیعی صدور مجوز برداشت‌ها را سخت‌تر کرده است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه خاصی برای تقویت شرایط فعالیت در شهرک صنعتی اسدآباد در سال جهش تولید از سوی شرکت شهرک‌ها درنظر گرفته شده است؟ خاطرنشان کرد: خوشبختانه از سال گذشته طی پیگیری‌های انجام‌شده به دنبال جذب دو سرمایه‌گذار برای استقرار در این شهرک بودیم و این مهم خوشبختانه روند مناسبی را طی کرد؛ از طرفی امسال نیز این رویکرد یعنی جذب سرمایه‌گذار با همکاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان درحال انجام است.

 

بادامی با تأکید بر اینکه در کنار جذب سرمایه‌گذاران کلان به دنبال جذب سرمایه‌گذار در واحد‌های خُرد نیز هستیم، عنوان کرد: امیدواریم طی سال جاری شاهد رونق افزون‌تری در این شهرک باشیم، اما واقعیت این است که درحال حاضر برخی از صنایع مستقر در این شهرک دارای دوره کاربرد محدود بوده و یا اینکه به‌لحاظ مدیریتی دارای مشکلات داخلی بسیاری هستند؛ بنابراین می‌بایست در این مباحث از طریق ورود سرمایه‌گذار جدید و یا تغییرات مدیریتی نسبت اقدام کرد.

 

وی ادامه داد: در برخی موارد نیز شاهد آن هستیم که محصول تولیدشده با نیاز روز بازار همخوانی ندارد، بنابراین در این بحث علاوه‌بر تزریق سرمایه، نوعی هنرمندی برای به‌روزرسانی محصول نیاز است.

 

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد در شهرک صنعتی اسدآباد با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی مدیران صنعت استان و نیز بخش خصوصی فعال در واحدهای صنعتی این شهرک، هنوز نمی‌توان شاهد جهش تولید آن‌چنانی بود. چراکه طبق آنچه گفته شد، هنوز این واحد‌ها نتوانسته‌اند در عرصه تولید محصول خود را با نیاز روز همراه کنند، بر این اساس امیدواریم علاوه‌بر شرکت شهرک‌های صنعتی در عرصه تقویت زیرساخت‌ها، دستگاه‌هایی همچون صنایع و معادن، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی به‌عنوان صادرکنندگان مجوز فعالیت این واحدها، اقدامی عاجلی در حوزه حمایت‌های مالی، مشاوره و بازاریابی انجام دهند.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal