17. ارديبهشت 1399 - 8:33   |   کد مطلب: 35630
شهرستان اسدآباد با 151 اثر تاریخی و فرهنگی و موقعیت مناسب اکوتوریسمی، این‌روزها نیازمند تقویت بخش گردشگری و سرمایه‌گذاری است تا بتوان از این پتانسیل‌ها برای ایجاد اشتغال پایدار و توسعه هرچه مناسب‌تر آن، بهره‌مند شد که به فراخور این مهم شاهد توسعه پایدار در استان همدان نیز باشیم.

به گزارش آوای سیدجمال، اسدآباد شهری زیبا در استان همدان است که با تاریخی کهن، آثار باستانی و جاذبه‌های طبیعی، یکی از مناطق گردشگری کشور محسوب می‌شود.

 

شهرستان زیبای اسدآباد دارای پیشینه‌ تاریخی ارزشمندی است. این منطقه از ایران را می‌توان به‌عنوان یکی از مناطق گردشگری کشور معرفی کرد که با حضور جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی متعدد، گزینه‌ای مناسب برای بازدید گردشگران و توریست‌های سراسر جهان است. این شهرستان از غرب به سنقر کرمانشاه، از جنوب به کنگاور کرمانشاه، از شمال شرقی و مشرق به شهرستان بهار و از شمال به شهرستان قروه در سنندج محدود شده است.

 

این شهر از گذشته یکی از مناطق آباد و سرسبز ایران بوده و به «آدراپانا» شهرت داشته است. پس از فتح این منطقه توسط «سعد وقاص» از فرمانروایان مشهور عرب در فتوحات اسلام، به «سعدآباد» و پس از آن به «اسدآباد» شهرت یافت. دانشمندان و بزرگان زیادی در این خطه تربیت شده و به شهرت رسید‌ه‌اند که می‌توان به «سیدجمال‌الدین اسدآبادی» از روشنفکران مسلمان، «عبدالجبار معتزلی» از شاعران مشهور قرن چهارم هجری قمری، «محزون اسدآبادی»، «روح‌القدوس» و «استاد سجادی» از خطاطان خبره و معروف کشور اشاره کرد. زبان اصلی مردم این شهرستان فارسی است، اما در برخی از مناطق آن کردی، ترکی و لری نیز صحبت می‌شود.

ازجمله دیدنی‌های گردشگری این شهرستان می‌توان به تالاب چم‌شور، مسجد کوی میدان اسدآباد، موزه مردم‌شناسی، کتیبه آقاجان بلاغی، حمام گلستان، تالاب امام‌زاده پیرسلمان، آب‌انبار شاه‌عباس، پُل شکسته خسروآباد، سنگ‌نوشته‌های سلطانی (فرمان‌های شاه‌طهماسب صفوی)، امام‌زاده عبدالله، بنای یادبود سیدجمال‌الدین اسدآبادی و روستاهای زیبایی مانند ملهمدره، حبشی، مزرعه بید و غیره اشاره کرد؛ اما آیا به‌راستی آن‌طور که شایسته بوده، در بحث‌های گردشگری و برنامه‌ریزی‌های مختص آن به این شهرستان بها داده شده است؟

به‌ویژه حال که ارتقای جایگاه بخش گردشگری در استان همدان به‌عنوان پیشران توسعه با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار، ارتقای سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی منطقه، توسعه گردشگری بین‌المللی و جلب حداکثری گردشگری خارجی، توسعه و سامان‌دهی گردشگری داخلی، تأمین زیرساخت‌ها و امکانات جانبی مورد نیاز، ارتقای کیفی خدمات گردشگری، اعمال سیاست‌های حمایتی به‌منظور جذب سرمایه‌گذار در بخش گردشگری، توسعه و سامان‌دهی گردشگران حوزه سلامت و جذب نظام‌مند آن‌ها با توجه به مزیت‌های استان، توسعه زیرساخت گردشگری در مناطق نمونه گردشگری مصوب، توسعه کمی و کیفی اماکن اقامتی گردشگری در استان و مواردی ازاین‌دست، همواره در سند راهبری و عملیاتی سه‌ساله استان مد نظر است.

در این راستا بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با مسئولین و تصمیم‌گیران در شهرستان اسدآباد داشته باشیم و برنامه‌ها و اولویت‌های گردشگری مد نظر آن‌ها برای این شهرستان را جویا شویم که در ادامه نتیجه را می‌خوانید:

      توجه چندانی به بخش گردشگری اسدآباد نشده است

نماینده منتخب مردم اسدآباد در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس گردشگری سپهرغرب بیان کرد: امروزه در دنیا بحث گردشگری یکی از اولویت‌هایی بوده که به سبب ایجاد اشتغال و درآمدزایی، مورد هدف بسیاری از کشورها قرار گرفته است.

کیومرث سرمدی با تأکید بر اینکه درحال حاضر بسیاری از کشورها از این طریق درآمدزایی می‌کنند، خاطرنشان کرد: شهرستان اسدآباد با وجود داشتن سبقه تاریخی، طبیعی و زیرساختی در زمینه گردشگری، اما همچنان بخش سرمایه‌گذاری آن در این حوزه مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان اسدآباد بیشترین درصد بیکاری را داریم بدین‌سان بایستی برنامه‌ریزی‌هایمان مبتنی بر این موضوع باشد، گفت: باید به بخش گردشگری اسدآباد توجه بیشتری شود.

نماینده منتخب مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به وضعیت دو روستای هدف گردشگری در این شهرستان، عنوان کرد: در روستای ملهمدره به‌عنوان یک روستای هدف گردشگری کارهایی شده است، اما پیشرفت خوبی نداشته؛ در روستای بعدی یعنی حبشی نیز چندان بحث‌های گردشگری مد نظر نبوده، درحالی ‌که نیاز است گردشگری در این روستاها بیش‌ازپیش تقویت و زیرساخت‌های لازم در آن‌ها مهیا شود.

سرمدی با بیان این موضوع، به پتانسیل‌های گردشگری شهرستان اسدآباد اشاره‌ای کرد و گفت: این شهرستان به‌لحاظ امکانات طبیعی، فرهنگی و زیرساختی دارای موقعیت‌های گردشگری مناسبی است که دراین‌بین می‌توان به حمام صفوی، بازار قدیم، سنگ‌نبشته‌های روستای آقاجان بلاغی و زادگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی بودن آن اشاره کرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود تأکید کرد: نه شاهد توجه چندانی به بخش گردشگری اسدآباد هستیم و نه سرمایه‌ای آنجا داشته‌ایم؛ بدین‌سان نیاز است تا شاهد جذب سرمایه‌گذار و توجیه مقامات ذی‌ربط برای ورود و توجه به بخش گردشگری اسدآباد باشیم.

      اسدآباد دارای 4 روستای هدف گردشگری می‌شود

لیلا امیدی، معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار اسدآباد نیز درخصوص برنامه‌های آتی برای گردشگری اسدآباد گفت: مقرر شده است تا دو روستای هدف گردشگری دیگر برای این شهرستان انتخاب و روی آن‌ها برای سال جاری کار شود، اما هنوز در کمیته برنامه‌ریزی فرمانداری شهرستان اسدآباد مصوب نشده است.

      کتیبه آقاجان بلاغی نیازمند اعتباری در حدود 500 میلیون تومان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد نیز در گفت‌وگو با سپهرغرب عنوان کرد: این شهرستان دارای 151 اثر تاریخی و فرهنگی بوده که از این تعداد تاکنون 58 مورد در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است.

کامران اکبری‌شایگان در بیان ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان به وجود دو روستای هدف گردشگری، یک منطقه نمونه‌گردشگری، امام‌زاده‌ها، پُل‌ها، مراکز تاریخی و فرهنگی و غیره در شهرستان اسدآباد اشاره کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای منطقه نمونه گردشگری پیرسلمان که شامل تالاب و امام‌زاده پیرسلمان است روشنایی با خرید امتیاز برق مهیا شده، گفت: در دو روستای هدف گردشگری یعنی ملهمدره و حبشی نیز کف‌سازی روستا، محوطه‌سازی و جداره‌سازی کوچه‌ها را درپیش‌گرفته‌ایم و در سال جاری نیز ادامه این مراحل و همچنین روشنایی آن‌ها را مد نظر قرار داده‌ایم.

اکبری‌شایگان ادامه داد: در روستاهای ترخین‌آباد، ملهمدره و حبشی تعداد چهار خانه بوم‌گردی و یک سفره‌خانه سنتی وجود دارد و در سال جاری به تعداد این خانه‌های بوم‌گردی افزوده خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسدآباد به مناطق دارای سراب در این شهرستان اشاره کرد و در این راستا از سراب کوانج در روستای کوانج، دربند بوجین اسدآباد، کتیبه آقاجان بلاغی و غیره نام برد.

وی در پاسخ به وضعیت فعلی کتیبه آقاجان بلاغی نیز عنوان کرد: پروژه محوطه‌سازی این کتیبه درصورت داشتن اعتبار طی سال جاری به انجام خواهد رسید که درمجموع برای حفظ و نگهداری این کتیبه اعتباری در حدود 250 میلیون تومان و برای محوطه‌سازی و مناسب‌سازی راه دسترسی آن نیز اعتباری در حدود 250 میلیون تومان نیاز است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ای برای استفاده گردشگری از وضعیت سد نعمت‌آباد دارید یا خیر؟ عنوان کرد: تاکنون برای این محدوده برنامه‌ای نداشته‌ایم، اما می‌توان با همکاری آب منطقه‌ای و فرمانداری شهرستان اسدآباد از این ظرفیت برای تفریحات آبی، ماهیگیری، ایجاد سفره‌خانه‌ها و حتی اقامت موقت استفاده کرد.

      اسدآباد، از گردشگری تندرستی تا گردشگری کشاورزی

ازجمله مهم‌ترین مزیت‌های شهرستان اسدآباد می‌توان به برخورداری از پیشینه تاریخی، زادگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی بودن، وجود زمینه‌های جذب گردشگری و توریست در مناطقی چون روستای ملهمدره و امام‌زاده پیرسلمان، واقع شدن در مسیر راه کربلا و استان‌های غرب کشور، برخورداری از راه اصلی ترانزیتی مواصلاتی با غرب کشور، مساعد بودن زمینه برای ایجاد صنایع کشاورزی، منابع آب‌وخاک ارزشمند، منطقه حفاظت‌شده الموبولاغ، آثار تاریخی و موزه برای جذب محققین، پژوهشگران و گردشگران داخلی و خارجی و غیره اشاره کرد.

وجود آب‌وهوا و خاک مناسب برای کشاورزی و کشت گیاهان دارویی از یک‌سو و مناسب بودن موقعیت اکوتوریسمی این منطقه از سویی دیگر می‌تواند این شهرستان را در بحث‌های گردشگری تندرستی با محوریت آب‌وهوا و امکانات طبیعی وارد کند؛ بحثی که شاید این‌روزها کمتر به آن توجه شده است.

در دنیای امروز یکی از جدیدترین جاذبه‌های گردشگری با نام گردشگری کشاورزی یا آگری‌توریسم بوده که بسیار هم پُرطرفدار شده است. زندگی در شهر و سبک زندگی شهری، بسیاری از ما انسان‌ها را نه‌تنها از طبیعت دور کرده، بلکه مزایای بودن در چنین فضاهایی را هم از ما گرفته است. نحوه زندگی مردم روستا و اغلب کشاورزان برای مردمی که در شهرها زندگی می‌کنند، بسیار غریب بوده و هیچ شناختی از آن ندارند، اما با توجه به ‌موقعیت روستاهای اسدآباد، می‌توان در بحث گردشگری کشاورزی این شهرستان‌ وارد کار شد.

از سویی احیای گردشگری در مناطق عشایری شهرستان اسدآباد نیز ازجمله مواردی است که نیازمند توجه بوده، بدین‌سان باید گفت امیدواریم مسئولین استانی بار دیگر به ظرفیت‌های گردشگری مختص هر شهرستان توجه داشته باشند و در تقویت زیرساخت‌های مناسب و تبلیغات برای جذب گردشگران قدمی بردارند تا شاهد توسعه پایدار استان، اشتغال پایدار در شهرستان‌ها و مهاجرت معکوس باشیم، به امید آن روز.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal