آخرین اخبار

12. مهر 1402 - 13:26   |   کد مطلب: 46221
سردار آزادی در خصوص دوازدهمین دوره نمایشگاه کتاب دفاع مقدس گفت: نمایشگاه کتاب دفاع مقدس همزمان با کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان با حضور بیش‌ از ۱۰۰ ناشر و 7 هزار عنوان اثر در استان همدان برگزار می‌شود.

به گزارش آوای سیدجمال، نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت صبح امروز در سالن جلسات خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و سردارعبدالرضا آزادی، مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج برگزار شد.

علی رمضانی با بیان اینکه نمایشگاه‌های تخصصی یکی از مسیر‌های ترویج است، اظهار داشت: موضوع دفاع مقدس از مضامینی است که در سال‌های گذشته درخشان بوده است و آنچه که وظیفه ماست این است که کمک کنیم تا در رزمایش سالانه‌ای آثار تولید شده را به نگاه مخاطب عرصه کنند تا باعث هم افزایی میان ناشران شود.

وی در ادامه با بیان این که توجه رهبری به آثار حوزه دفاع مقدس بوده است، گفت: توجه رهبری یا تقریظ‌های مستمرشان این توجه را گوش‌زد می‌کند و اگر مجموعه آثار تقریزی را بررسی کنیم، آثار مربوط به حوزه دفاع مقدس و نقش زنان است و البته خاطراتی که ایشان مستمراً توصیه کرده است. تا این‌ها در دسترس هستند، بتوانیم ضبط و منتشر کنیم.

رمضانی در ادامه افزود: آثاری هم که مورد توجه قرار می‌گیرند بعد از تقریز‌های رهبری از استقبال مردمی متفاوتی برخوردار می‌شوند. مستند حرف من آمارهایی است که در نمایشگاه‌های مجازی، حضوری و سامانه خرید از کتابفروشی‌ها به دست‌مان رسیده است.

رمضانی با بیان اینکه گاهی شبهه‌ای بیان می‌شود که این نوع آثار مورد حمایت سازمان‌ها و ارگان‌ها قرار می‌گیرد بیان کرد: اما آمار خریدهای مردم مثال نقضی برای این شبهه است و در نمایشگاه‌های مجازی آثار دفاع مقدس در رتبه بالایی قرار دارد و از ۵۰ عنوان برتر ۱۰ تا ۱۵ عنوان مربوط به این حوزه است. این نمایشگا‌ه‌ها کمک می‌کند تا مردم و ناشران از آثار تولید شده اطلاع پیدا کنند و نمایشگاه تخصصی دین و کودک و نوجوان را هم تجربه کردیم که هرکدام در منطقه‌ای برگزار شده است.

رمضانی درخصوص آثار تولیدی در این دوره در کم‌تر از یک سال بیان کرد: یک هزار و ۵۵۴ عنوان کتاب جدید در این دوره منتشر شده است و ۶۰۵ عنوان هم تجدید چاپ شده است. در مجموع ۲ هزار و ۱۵۹ عنوان چاپ و تجدید چاپ شده‌اند در طول ۱۱ ماه. ساعات بازدید ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۰ است و عصر شنبه هم افتتاحیه در همدان برگزار می‌شود. مساحت محل نمایشگاه نیز بیش از ۴ هزار متر مربع است و بیش از ۱۰۰ ناشر از ۲۸ استان کشور شرکت می‌کنند که در واقع یک پویش ملی اتفاق است.

سردار آزادی با بیان اینکه دفاع مقدس در منظومه فکری رهبری یک گنج است و باید این گنج را با حمایت اصحاب رسانه و هنر در ابعاد مختلف استخراج کنیم، اظهار داشت: ما باید با زبان هنر ارزش‌های دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کنیم و ریزه‌کاری‌های زندگی شهدا را جز با زبان هنر نمی‌توان بیان کرد. کتاب در واقع یکی از گونه‌هایی است که به کمک آن افتخارات ملت بزرگ ایران را می‌توانیم در قالب‌های داستان، رمان، خاطره، تاریخ شفاهی و ... منتقل کنیم.

وی در ادامه افزود: در همین خصوص نمایشگاه کتاب دفاع مقدس همزمان با کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان با حضور بیش‌ از ۱۰۰ ناشر از ۱۵ تا ۲۱ مهرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان برگزار می‌شود.

آزادی درخصوص هدف اصلی این نمایشگاه گفت: یکی از اهداف اصلی نمایشگاه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و موضوع کتاب و کتابخوانی در عرصه دفاع مقدس است. در سال‌های بعد از دفاع مقدس آثار خوبی منتشر شد و بسیاری از آثار هم مورد استقبال جامعه قرار گرفت، به هر حال اگر این آثار بیشتر دیده شود به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و کتابخوانی کمک می‌کند. نشست‌های جنبی هم در کنار نمایشگاه داریم که تلاشمان این است بیشتر از سال‌های قبل در معرفی ناشران و آثار فعالیت داشته باشیم.

مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج با بیان اینکه نزدیک به 7 هزار عنوان اثر در رده‌های سنی مختلف توسط ناشرین در این دوره عرضه می‌شود اظهار داشت: در بخش بین‌الملل هم از آثار ترجمه شده رونمایی و عرضه می‌شود و قرار شد ناشران بین‌المللی حضورشان فراتر از نمایشگاه باشد و معرفی باشد از فعالیت‌هایشان و هرسال هم روی یکی از این مجموعه‌ها متمرکز شویم. امسال هم معرفی لشکر فاطمیون صورت می‌گیرد برای سال‌های بعد هم تلاش می‌کنیم فراخوان بین‌المللی بدهیم.

در ادامه سردار عبدالرضا آزادی، مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج از تهیه یک سند پنج ساله به نام سند اعتلای صنعت نشر دفاع مقدس خبر داد که در حال تصویب است.

در پایان نیز سردار ناظری مدیر انتشارات فاتحان و دبیر این دوره درخصوص آثار ترجمه شده دفاع مقدس گفت: بیش از ۶۰۰ عنوان به ۱۵ زبان دنیا منتشر شده است و نیمی از این‌ آثار را مترجمان کشورهای هدف ترجمه کرده‌اند و البته در این حوزه هم مشکل توزیع آثار را داریم./فارس

پایان پیام/

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal