آخرین اخبار

16. دى 1402 - 8:00   |   کد مطلب: 47032
در گفتگوی تفصیلی با رئیس دانشگاه سیدجمال عنوان شد:
شهید قاسم سلیمانی؛ اهل تدبیر و درایت
رئیس دانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی، شهید سلیمانی را اهل درایت، اخلاص، تدبیر، عشق خالصانه به ولایت خواند و گفت: او نه تنها یک قهرمان ملی بلکه یک قهرمان جهانی برای ملت‌های منطقه و برای مسلمان‌های انقلابی و ملت‌های ستم‌دیده، آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان جهان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، چهار سال از شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی می‌گذرد اما همچنان داغ شهادت او بر دل‌ها زنده است، آنچنان که او را سردار دل‌ها نامیدند.
 

شهید سلیمانی می‌توان یکی از قهرمانان مردم خواند که ویژگی‌های منحصر به فرد در او موجب متمایز شدنش نسبت به دیگران باشد. شاید وحدت‌آفرینی یکی از موضوعاتی باشد که با وجود  او در ایران اسلامی بیشتر از پیش نمود پیدا کرد؛
 

شهید سلیمانی که از او با عنوان شهید مقاومت نام می‌برند، در شکل‌گیری جبهه مقاومت نقشی اساسی و اثرگذار داشته است که در این زمینه‌ها با صادق خزل‌پور، رئیس دانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی یکی از رؤسای دانشگاه‌های ملی استان همدان به گفتگو نشستیم.

آوای سیدجمال: ویژگی‌های ملی  و فراملی شهید سلیمانی بفرمایید؟
 
شهید حاج قاسم سلیمانی دارای شجاعت و روحیه‌ مقاومت است؛ او روحیه‌ فداکاری و نوع‌دوستی، اهل معنویّت و آخرت‌جویی، پرکار و اهل درایت، اهل اخلاص و ایمان، اهل تدبیر و منطق، عشق صادقانه و خالصانه به ولایت فقیه، دفاع از مستضعفین، دفاع شهید سلیمانی از صلح به خصوص برای مظلومان، دفاع از حرمین شریفین، یک فرمانده جنگاورِ مسلّط بر عرصه‌ی نظامی، ذوب در انقلاب و پایبند به خطّ مبارک و نورانیِ امام راحل، اسم رمز برانگیختگی و بسیج مقاومت در دنیای اسلام  و ملت‌های مظلوم جهان، مراقب حدودی شرعی، تبلور ارزش‌های ایرانی، عاشق شهادت و شهید پیروز و قهرمان شکست استکبار است.
 

 

آوای سیدجمال: آیا از نظر شما شهید سلیمانی قهرمان است؟

امنیت ایران اسلامی امروز همواره مدیون فداکاری‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان و شهدایی است که در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی برای تأمین امنیت کشور و دفاع از تمامیت ارضی کشور، پاسداری از اسلام، صیانت از حریم ولایت، حرم اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، جان خود را بر کف دست گذاشته اند. یکی از شاخص‌ترین این شخصیت‌ها، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود. او نه تنها یک قهرمان ملی بلکه یک قهرمان جهانی برای ملت‌های منطقه و برای مسلمان‌های انقلابی  و برای ملت‌های ستم‌دیده و آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان جهان است.  قهرمان و سرداری ملی، شجاع، کم نظیر، با درایت و با فکر و اندیشه بود. افزون بر این با شکست تروریسم تکفیری تبدیل به یک قهرمان محبوب جهانی شد. از این رو، با شکست داعش از یک قهرمان ملیِ محبوب و شجاع به یک قهرمان جهانیِ حامی عدالت و آزادی و مظلومان و مستضعفین تبدیل شد.
 

 

آوای سیدجمال: چرا او از نظر مردم قهرمان شد؟

شهید سلیمانی تمام عمر خود را برای دفاع از اسلام و کشور گذاشت و جان عزیز خود را نیز در این راه فدا کرد. چنانچه او به زیبایی گفت که «مردم پرافتخار و سربلند ایران، جان من هزار بار فدای شما..» این جمله ماندگار شهید سلیمانی، هدیه و یادگاری او به ملت قهرمان پرور ایران است که برای همیشه در تاریخ این کشور خواهد ماند. تشکیل محور مقاومت و افزایش عمق استراتژیک ایران در سواحل مدیترانه، از بزرگ‌ترین دستاوردهای نظم مقدس جمهوری اسلامی ایران است که شهید سلیمانی نقش ویژه‌ای در آن داشته است. در واقع، مرزهای جمهوری اسلامی ایران از شلمچه تا مهران و خلیج فارس به دورترین نقاط خاورمیانه و سواحل مدیترانه انتقال پیدا کرده است.

 

آوای سیدجمال: چه ویژگی او را از دیگران متمایز کرده و میتوان از او الگو گرفت.

حاج قاسم سلیمانی یک مکتب است که با حضور میدانی خود و به عنوان مغز متفکر استراتژی جنگ، نه تنها شقی‌ترین و بی‌رحم‌ترین ارتش منطقه‌ای یعنی داعش را شکست داد بلکه با حضور در فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی گسترده نظیر سیل و کمک به مردم آسیب دیده، ارزش های والای انسانی و اخلاقی برجسته خود را به نمایش گذاشته است. خلاصه آنکه، حاج قاسم یک عاشقِ علوی بود که خط مشی مهدوی داشت.
 

آوای سیدجمال: امروز باید مسئولان و مردم ما چه ویژگی او را الگو بگیرند؟.

حراست و حفاظت تمام قد از خیمه جمهوری اسلامی به عنوان بیت‌الله‌الحرام و قرآن، چنگ زدن به خیمه ولایت و دانستن حرمت ولایت فقیه به منزله حرمت مقدسات، ترجیح ولایت فقیه بر تمام امور، دلدادگی، همراهی و همدلی تنگاتنگ با رهبر انقلاب، ادارک ایران به عنوان قرارگاه حسین‌بن‌علی، احترام و ادب به فرزندان شهدا و آشنا کردن فرزندان با نام و تصاویر شهدا، تقویت دین و انقلاب.

 

آوای سیدجمال: یکی از محورهای که با وجود شهید سلیمانی رقم خورد وحدت بود دراین زمینه بفرمایید که نقش وی در این زمینه چگونه بوده است؟

تکیه گاه و محور اصلی وحدت کشور، خیمه ولایت فقیه و رهبر انقلاب، حاج قاسم سلیمانی در طول عمر با برکت خویش همواره بر مدار این خیمه عمل می کرد. پس از شهادت او نیز یکی از مهم‌ترین نکات وصیت‌نامه‌اش، تأکید بر «حرمت ولایت فقیه به منزله حرمت مقدسات» است. بنابراین، میراث ایشان نیز راه وحدت و انسجام ملی را به همگان نشان داده است. در منطقه غرب اسلامی، هر کجا مسلمانی احتیاج به کمک داشت فارغ از شیعه یا سنی بودن به او کمک می‌کرد. به گفته مراد شیخ کالو، از بزرگان جامعه ایزدی‌های عراق، تنها دو نفر بودند که پای اقلیت‌هایی چون ایزدی‌ها ایستاده و از آن‌ها دفاع کردند، حاج ‌قاسم و ابومهدی المهندس. در واقع، شهید سلیمانی با وحدت و هم‌افزایی بین اهل سنت و تشیع، به هم‌افزایی مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا، کمک شایان توجهی کردند.

 

آوای سیدجمال: در خصوص کارآمدی مقاومت فلسطین در نبرد طوفان الاقصی و نقش حاج قاسم در شکل گیری این جبهه بفرمایید.

از مهم‌ترین دغدغه پ‌های شهید سلیمانی، حمایت از آرمان قدس و فلسطین در طول حیات فردی و سیاسی و نظامی بود. به جد اعتقاد داشت که دفاع از مساله فلسطین و دفاع از مسجدالاقصی، وظیفه انسانی و دینی تمام مسلمانان است. بر این اساس، همواره در خط مقدم دفاع از ملت فلسطین بود. طول مدت فرماندهی سپاه قدس خدمات شایان توجهی به فلسطین و گروه های مقاومت کرد. چنان چه با انتقال تجربیات نظامی و ایجاد اعتماد به نفس در مقاومت اسلامی فلسطین، زمینه‌های اقتداربخشی آن‌ها را فراهم کرد. اهمیت کمک شهید سلیمانی به گروه‌های مقاومت چنان است که بسیاری از رهبران مقاومت اسلامی فلسطین او را شهید راه قدس می‌نامند. در واقع، به جای دادن ماهی به مقاومت فلسطین، ماهیگیری را به آنها یاد داد. در حقیقت، سردار سلیمانی در جنگ 33 روزه، با حضور میدانی خود به رزمندگان حزب‌الله و رزمندگان مقاومت، قوت قلب، دلگرمی و روحیه و اعتماد به نفس داد. به طوری که با شکست اسرائیل، تئوری شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی را باطل کرد و راه پیروزی بر این رژیم جعلی را به محور مقاومت و فلسطینیان یاد داد. چنان چه امروز حماس با طوفان‌الاقصی توانست هیمنه رسانه‌ای، اطلاعاتی، نظامی و امنیتی رژیم جعلی اسرائیل را بشکند و یک شکست غیرقابل ترمیم بر آن‌ها وارد سازد.
 

 

آوای سیدجمال: در خصوص سلوک مدیریتی شهید سلیمانی به عنوان الگوی جبهه مقاومت و مدیر مردمی انقلابی موفق در جمهوری اسلامی بفرمایید چه نقش‌هایی داشتند و چه تأثیراتی داشت؟

سلوک مدیریتی شهید سلیمانی دارای ویژگی های زیادی است که عبارت اند از: داشتن ایمان و امید، سرزندگی و نشاط؛ ولایت‌پذیری از امام جامعه و پیروی از راه او، موقعیت‌شناسی، دشمن‌شناسی و بصیرت داشتن، همت، اراده و اعتماد به ‌نفس، روحیه ایثار، اخلاص، شجاعت، بزرگ منشی و انجام عمل صالح، صلابت و تلاش و کار مضاعف، احساس مسئولیت و انسجام بخشی به نیروها، دلسوزی در امر مسلمانان، مهرورزی با مردم به خصوص خانواده شهداء و محرومان و سختگیری بر مستکبران و دشمنان، روحیه انقلابی و جهادی در انجام امور و مسئولیت‌ها، خستگی‌ناپذیری و پرتلاش‌بودن و تحول‌خواهی.

 

آوای سیدجمال: علت حادثه گلزار شهدای کرمان چیست؟
تروریست‌های کوردل و سیاه‌دلان قسی‌القلب که اذنابِ استکبار جهانی هستند، بواسطه شکست در نقشه های شوم شان علیه امنیت کشور، تمام تلاش خود را بر انتقام از مردم متدین و ولایتمدار ایران عزیز نموده اند. همچنین بواسطه شکست‌های فراوانی که از حاج قاسم و شهیدان و مجاهدان محور مقاومت متحمل شده‌اند، کینه عمیقی از او دارند. به طوری که حضور گسترده مردم در مراسم سالگردشان باعث وحشت و واهمه آنها شده است. چرا که نمی توانند محبوبیت آرمان و مکتب شهید سلیمانی و چنگ زدن مردم به خیمه ولایت را تحمل کنند. افزون بر این، شهادت مردم بی‌پناه به خصوص کودکان و زنان در گلزار شهدای کرمان نشانگر عمق دشمنی آن‌ها با مردم ایران است. در واقع، فرضیه دشمنی آن‌ها با جمهوری اسلامی و نه مردم یک فرضیه باطل و گمراه کننده است. به بیان بهتر، علت دشمنی آنها با نظام جمهوری اسلامی ایران نیز اقتدار روزافزون کشور است. چرا که اقتدار کشور، نقشه های شوم آن‌ها در زمینه آسیب رساندن به مردم را نقش بر آب کرده است.

آوای سیدجمال: از پاسخگویی شما سپاسگزاریم.

انتهای پیام/ن

 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal