آخرین اخبار

9. آبان 1394 - 10:24   |   کد مطلب: 29196
علامت سوال بزرگ انتخابات احمدی نژادی ها هستند که آیا آنها که این روزها زیر تیغ انتقادات و اتهامات مالی هستند تایید صلاحیت می شوند یا خیر؟

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از تبیان، با وجود اینکه خیلی ها معتقدند عوامل بومی در انتخابات منطقه ای مانند نمایندگان مجلس نقش عمده دارند، به جرات می توان گفت احزاب و گروه ها نقش بزرگی در گرم کردن تنور انتخابات مجلس دارند. فعالیت های حزبی و نوع تبلیغات انتخاباتی که از دل جلسات بی شمار گروه ها بیرون می آید می تواند توجهات را به خود جلب کند اما اتفاقات چند سال اخیر موجب بر هم خوردن آرایش های سیاسی شده است. در گزارش زیر به بررسی آرایش های سیاسی گروه ها برای انتخابات مجلس دهم می پردازیم.



روحانی که در دایره  اعتدال گرایی جای دارد؛ گروهی که قصد دارد از ظرفیت های رای های خاکستری جامعه که نه چپ هستند و نه راست استفاده کند. با توجه ظرفیت پایین این گروه در جذب مردم، اعتدال گرایان تمایل شدیدی به اصلاح طلبان دارند و شاید لیست واحدی را ارائه دهند. بدین ترتیب مشاهده می شود، از طرفی اقدامات علی لاریجانی رئیس مجلس نیز مورد استقبال شدید اصلاح طلبان قرار گرفته و وحدت طیف های مختلف اصولگرایان را به خطر انداخته است. در طرف مقابل وجود عارف که با انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری خود را بیش از پیش مطرح کرد و تک روی های اصلاح طلبانی مانند صادق خرازی اردوگاه اصلاح طلبان هم چندان حال و روز خوبی ندارد. از طرفی صندلی های محدود بهارستان و کاندیداهای بیشمار گروه های سیاسی موجب شده حساسیت انتخابات مجلس دهم به اوج خود برسد.

 

الف. اصولگرایان

اصولگرایان نمی توانند نسبت به انتخابات مجلس بی تفاوت باشند. چراکه اصول گرایان در مجلس نهم دارای اکثریت هستند؛ هر چند اکثریت شکننده اما بهارستان به نام اصول گرایان خورده است. از طرف دیگر شکست اصول گرایان در انتخابات ریاست جمهوری باعث شد تا آنان از شکست درس بگیرند و تلاش کنند تا موقعیت خود را اثبات کنند. اما این جریان سیاسی خود به گروه های دیگری تقسیم می شوند که هر یک هدف خود را در انتخابات مجلس دهم پی خواهند گرفت.

 

- رهپویان و جمعیت ایثارگران

یکی از جریان های فعال در اردوگاه اصول گرایان رهپویان و جمعیت ایثارگران هستند. این دو گروه اصول گرایی مواضع نزدیک به هم دارند و در بسیاری از تصمیم سازی های سیاسی حضور پررنگی دارند.نقش این دو گروه در مجلس هفتم برجسته و تأثیرگذار بود تا جایی که توانستند هیئت رئیسه ی مجلس را در دست گرفته و حداد عادل را به ریاست مجلس برسانند. یکی از ویژگی های این دو گروه سیاسی وحدت سازی و محوریت در انتخابات های مختلف بوده است. این دو گروه اصول گرایی احتمالا با سر لیست حدادعادل به عرصه ی انتخابات حضور پیدا خواهند کرد.

 

- جبهه ی پایداری

 

احمدی نژاد بارها اعلام کرده در انتخابات مجلس دهم شرکت نمی کند اما این به معنای آن نیست که وی نخواهد چند نماینده حامی وی در مجلس حضور یابد. احمدی نژادی ها و کسانی که در دولت سابق بودند قصد دارند از ظرفیت رای احمدی نژاد استفاده کنند و در شهرستان ها کاندیدا معرفی کنند و شنیده شده برنامه گسترده ای برای انتخابات در نظر گرفته اند

 

از جریان های نوظهور در اردوگاه اصول گرایی، جبهه ی پایداری انقلاب اسلامی هستند. این جبهه که در آستانه ی انتخابات مجلس نهم شکل گرفتند تلاش بسیاری برای خالص سازی اردوگاه اصول گرایی مصروف داشت که نتیجه ی آن چیزی جز تئوریزه شدن تفرقه و شکست انتخابات ریاست جمهوری یازدهم برای اصول گرایان نبود. این جریان هر چند در انتخابات مجلس نهم نتوانست اکثریت را در مجلس به دست بگیرد و در نهایت مجبور شد با دو گروه رهپویان انقلاب اسلامی و جمعیت ایثارگران ائتلاف کند اما بی شک آنان نیز برای مجلس دهم برنامه خواهند داشت. این گروه احتمالا با سر لیستی سعید جلیلی یا کامران باقری لنکرانی در انتخابات حضور خواهند داشت.

 

-  رهروان ولایت و سنتی ها

سومین جرگه ی اصول گرایان که در مجلس نیز دارای اکثریت می باشند، گروه رهروان ولایت می باشند که از منظر جریان شناسی جزو اصول گرایان سنتی محسوب می شوند. این گروه توانستند در مجلس علی لاریجانی را در رقابت با حدادعادل به ریاست مجلس هشتم و نهم برسانند. این گروه رابطه  خوبی با دولت یازدهم داشته و توانستند برخی از وزارتخانه هایی نظیر وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و وزارت دادگستری را در دولت به دست گیرند. این جریان همچنین توانست ریاست دفتر ریاست جمهوری را نیز تصرف کند. نهاوندیان از سوی روحانی مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت شد. فراکسیون این جریان هر چند پس از روی کارآمدن دولت یازدهم و گفتمان اعتدال، ترک هایی از تفرقه را برداشت اما حضور این فراکسیون و اثرگذاری آن در انتخابات بعدی مجلس غیر قابل انکار است. اقدامات لاریجانی در موضوع تصویب برجام به شدت از سوی دولتی ها مورد استقبال و از سوی سایر گروه های اصولگرایی مورد انتقاد قرار گرفت. خیلی ها اعتقاد دارند عملکرد لاریجانی در قبال دولت روحانی موجب پر شدن سبد رای حامیان لاریجانی خواهد شد چیزی که اصولگرایان آن را قبول ندارند و معتقدند اتفاقا این عملکرد موجب خالی شدن سبد رای لاریجانی ها و پر شدن سبد رای اصولگرایان منهای لاریجانی می شود.

 

-  موتلفه

موتلفه ای ها هیچ وقت یک حزب فراگیر نبودند اما به معنای واقعی یک حزب بودند. موتلفه ای ها با بادامچیان و حبیبی و نبوی شاید اقبال زیادی برای کسب آرا نداشته باشند اما پول و نظم مثال زدنی دارند و در صورت اعتلاف با دیگر گروه های اصولگرا می توانند چند صندلی مجلس را از آن خود کنند.

 

-  احمدی نژادی ها

علامت سوال بزرگ انتخابات موضوع احمدی نژادی ها هستند. احمدی نژاد بارها اعلام کرده در انتخابات مجلس دهم شرکت نمی کند اما این به معنای آن نیست که وی نخواهد چند نماینده حامی وی در مجلس حضور یابد. احمدی نژادی ها و کسانی که در دولت سابق بودند قصد دارند از ظرفیت رای احمدی نژاد استفاده کنند و در شهرستان ها کاندیدا معرفی کنند و شنیده شده برنامه گسترده ای برای انتخابات در نظر گرفته اند اما آیا آنها که این روزها زیر تیغ انتقادات و اتهامات مالی هستند تایید صلاحیت می شوند یا خیر؟ باید منتظر ماند و دید. هم اکنون کوچکترین خبری از اردوگاه احمدی نژادی ها مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد و این یعنی ظرفیت بالای رسانه ای و فرصت عجیب آنها برای تبلیغات در انتخابات مجلس دهم.

 

ب- اصلاح طلبان

انتخابات ریاست جمهوری باعث پالایش نیروها و جریان های سیاسی شد. اصلاح طلبان با انتخابات، جانی تازه گرفتند و امید در آنان زنده شد. آنان هرگز فکر نمی کردند که بتوانند در پاستور نیروها و هم حزبی های خود را ببینند. از این رو این انتخابات باعث شد تا اصلاح طلبان برای تصاحب بهشت و بهارستان تلاش کنند. تلاش آنان برای فتح بهشت به هدف نرسید و تنها توانستند مسجدجامعی را به صورت نیم بند و لرزان به ریاست شورای شهر تهران رسانند. اما اصلاح طلبان برای بهارستان با برنامه خواهند آمد و استراتژی تعریف  می کنند و تیم سازی می کنند.

 

این انتخابات باعث شد تا اصلاح طلبان برای تصاحب بهشت و بهارستان تلاش کنند. تلاش آنان برای فتح بهشت به هدف نرسید و تنها توانستند مسجدجامعی را به صورت نیم بند و لرزان به ریاست شورای شهر تهران رسانند. اما اصلاح طلبان برای بهارستان با برنامه خواهند آمد و استراتژی تعریف  می کنند و تیم سازی می کنند

 

در اردوگاه اصلاح طلبان جریان ها و گروه هایی زیاد قابل شمارش و تفکیک نیست اما سه جریان حزب از جمله مشارکت، مجمع روحانیون مبارز و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و همچنین کارگزاران را می توان از جمله گروه های این اردوگاه دانست. محمدرضا تابش نیز هدف اصلی اصلاح طلبان را حضور قوی و اثرگذار در انتخابات بعدی مجلس یعنی مجلس دهم اعلام کرد.

 

-  مشارکتی ها

حزب مشارکت در حوادث پس از 88 منحل شد اما اشخاص منتسب به این حزب همچنان تلاش دارند تا هویت نیم بند خود را احیا کنند. این اشخاص در تحولات پس از انتخابات یازدهم توانستد در برخی از مناصب دولت حضور پیدا کنند هر چند از تصاحب کرسی وزارت باز ماندند.

 

-  مجمع روحانیون مبارز

مجمع روحانیون مبارز را می توان مهترین تشکل سیاسی جناح اصلاح طلبان دانست. این تشکل سیاسی همچنان دوران سکوت را طی می کند هر چند یکی از اعضای برجسته ی او یعنی مجید انصاری توانست به منصب معاونت پارلمانی دولت برسد.

 

-  کارگزاران

این جریان سیاسی که می توان آن را قوی ترین جریان داخلی دولت دانست تلاش بسیاری برای فتح مجلس به کار خواهد بست. محمد شریعتمداری، اسحاق جهانگیری، علی اکبر ترکان و ... شخصیت هایی هستند که به صراحت در مورد مجلس دهم و اهمیت آن سخن گفته اند. محمد شریعتمداری معاون اجرائی رئیس جمهور صراحتا بیان داشته که مجلس بعدی مجلس اعتدال خواهد بود.

 

 ج- اعتدال گرایان و دولتی ها

در ایران همواره دولت ها تلاش کرده اند تا ترکیب مجلس را نیز به نفع خود تغییر دهند. این دولت نیز از آن تلاش مستثنی نیست. محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور نیز نتوانست این تمایل رو مخفی کند و به گونه ای آن را علنی ساخت. دولت به بهارستان نیاز دارد تا برنامه های خود را پیش ببرد و از طرف دیگر جریان های دیگر سیاسی از حضور و تلاش دولت احساس خوبی نخواهند داشت. استعفای بسیاری از مدیران دولتی در بهار که برای کاندیدا شدن مجبور به کناره گیری بودند نشان می دهد که دولتی ها برنامه گسترده ای برای انتخابات مجلس دهم دارند.

 




 انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal