آخرین اخبار

2. ارديبهشت 1398 - 10:48   |   کد مطلب: 32382
به قلم حسن رحیمی روشن/
سیاست چیست؟(1)
حسن رحیمی روشن یکی از کارشناسان علوم سیاسی در کانال خود به کلیاتی در مورد سیاست ودانش سیاسی پرداخته است.

به گزارش آوای سیدجمال، تا اواخر قرن 19 تدریس و تحصیل علم سیاست با سایر علوم مثل اقتصاد , جامعه شناسی و حقوق همراه بود. اما با پیش آمدن مسائل جدید در صحنه جهانی و شکل گیری جریان رو شنگری ، رنسانس و رفورماسیون دینی علوم انسانی نیز متحول شد و علومی چون تاریخ حقوق ،سیاست و... که پیشتر در قالب فلسفه مطالعه میشد راه خودرا از فلسفه جدا کردند به این معنی که هویت مستقلی یافتند و وموجودیت آنها راه تکامل مستقل پیش گرفت.

علم سیاست از دیگر شاخه های علوم انسانی جوانتر است وهنوز راه تکامل خویش را می پیماید.ام علوم سیاسی و علم سیاست دارای مفهومی پیچیده است گفته میشود پیچیدگی مفهوم سیاست از چند عامل ناشی میشود

1-نا مشخص بودن قلمرو سیاست ، یعنی ممیز سیاست از غیر سیاست مشکل است، شاید به درستی نتوان روشن کرد که چه چیزی سیاسی و چه چیزی غیر سیاسی است؟

. به عبارت بهتر همواره این پرسش وجود دارد که مرز  سیاست و غیر سیاست کدام است ؟.زیرا بر خلاف بسیاری از علوم که حد و مرز مشخصی دارند سیاست در کل جامعه  وجود و حضور دارد واز آنجا که حتی خصوصی ترین مسایل انسانها  با سیاست گره میخورد؛تمامی افراد اعم از با سواد و بی سواد از سیاست مفهومی در ذهن دارند؛وبه نوعی خود را صاحب نظر  در  این حوزه میدانند!

 در شناسایی علوم  سه نوع ازتعاریف متفاوت وجود دارد.

1-تعاریف علوم طبیعی یا علوم دقیقه:
 علوم دقیقه  یا علوم طبیعی بعد از مشاهده و آزمایش از طرف محقق تبین میشود.علوم دقیقه شامل همه علومی است که میتوان آنرا با احساس پنجگانه در یافت وبه عبارت بهتر بیشتر بر اساس مشاهده آزمون وبدون دخالت ذهنیات انسان به پاسخ میرسند.

2-تعاریف علوم ریاضی:علوم ریاضی شعبه ای از علوم خالص است و نتیجه صرف یک سلسله استدلالات عقلی است .عمر این تعاریف معمولا طولانی است.

3-تعاریف حقوقی :
بصورت مقررات لازم الاجرا تدوین میشوند و تا زمانیکه تدوین کنندگان این قوانین بر هر قدرت هستند این قوانین لازم الاجرا هستند .این قوانین توسط افراد با قدرت و نفوذ ودر حکومت های انتخابی  و مردمی توسط مقام صلاحیت دار، از آنجایی که در راس حکومت قرار دارند وضع میشوند.در حالیکه بسیار پیش می آید که همه افراد با تمام مواد قانونی یا حقوقی توافق کامل ندارند .

4-تعاریف علوم اجتماعی:
برعکس تعاریف علوم خالص، تعاریف علوم اجتماعی پر از استثنا است و علوم سیاسی نیز بعنوان یکی از شاخه های علوم اجتماعی بسیار بیشتر از استثنا برخوردار است. ؛ علوم اجتماعی به گروهی از رشته‌های دانشگاهی گفته می‌شود که به مطالعه جنبه‌های اجتماعی انسان می‌پردازند.علم سیاست در قالب علوم اجتماعی قرار دارد و تعاریفی که در مورد علم سیاست انجام گرفته بسیار متنوع و پر شمار است.

ادامه دارد....

به قلم : حسن رحیمی روشن

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal