آخرین اخبار

5. ارديبهشت 1398 - 9:58   |   کد مطلب: 32401
یادداشت/ دکترحسن رحیمی روشن
سیاست چیست؟ (3)
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بو علی سینا نوشت: نویسندگان سوسیالیزم و کمونیزم»سیاست را ابزاری در جهت اهداف اقتصاد می دانند.

به گزارش آوای سیدجمال، حسن رحیمی روشن در ادامه تحلیلی از یادداشت نوشت: ازآنجا که سیاست در شمار علوم انسانی است و تفاوت مهم علوم انسانی با علوم طبیعی این است که ذهنیات باور ها فرهنگها عقاید و...افراد در علوم انسانی نفوذ دارد و بیطرفی علمی دراین جا محال است.

 

ب- تعریف مکاتب غربی از سیاست.

 

ازآنجا که سیاست در شمار علوم انسانی است و تفاوت مهم علوم انسانی با علوم طبیعی این است که ذهنیات باور ها فرهنگها عقاید و...افراد در علوم انسانی نفوذ دارد و بیطرفی علمی دراین جا محال است،بنا براین با تعاریف متفاوتی از علوم سیاسی و علم سیاست مواجه می باشیم.

 

 که البته حتی در تعاریف اسلامی و غربی و سوسیالیستی  از سیاست هم نکات مشترکی که همان نوعی تسلط و هدایت کردن دیگران باشد یافت میشود

 

1- تعریف از هارولد لسکی  او موضوع سیاست را مطالعه دولت میداند.

 

2- تعریف از هارولد لسول :به اعتقاد مک آیور این تعریف لسول بیشتر به نحوه تفکر جامعه آمریکا میخورد.سیاست یعنی چه کسی میبرد؟چه می برد؟ کی میبرد؟چگونه میبرد؟چگونه میبرد؟ اگر ما سیاست را تنها یک میدان مبارزه بدانیم این تعریف در جایگاه خود خوب است لیکن در نظر کلی تعریف کاملی نمیباشد .زیرا سیاست همیشه صحنه مبارزه نیست بلکه گاهی سازش و سازواری نیز به دنبال دارد.

 

3-تعریف از مک آیور استاد دانشگاه کلمبیا :او مرکز ثقل مطالعه سیاست را حکومت می داند.حکومت نوعی نظم در یک جامعه کوچک یا بزرگ ایجاد می کند .  دولت   حکومت 

 

4 – موریس دورژه : سیاست مساوی قدرت و بررسی قدرت است 

 

او باور دارد:هسته اصلی قلمرو سیاست قدرت است سیاست را او به قوانین یکی از خدایان روم –یونان باستان تشبیه کرده و میگو ید سیاست مثل ژانوس دو چهره دارد.سیاست در عین حال که ابزار قدرت و صلح است در دست گروهی که مسلط که برای تسلط و غلبه بر گروهی دیگر از آن استفاده میکند ایجاد می گردد که طبقه زیر سلطه هم از آن استفاده میکند.

 

5-   ریمون آرون : اخد تصمیم گیری درباره مسائل ناهمگون ،فرق همگون و ناهمگون این است که همگون مسائل تک مقوله ای است .و ناهمگون  مسایلی است که ملاحظات مختلف دارد و همه ابعاد آن باید در نظر گرفته شود.

 

6- سیاست از نظر دیوید استون: سیاست توزیع اقتدار آمیز ارزشها درجامعه است برای حفظ وضع موجود یا رسیدن به وضع مطلوب

 

ج- تعریف سیاست در نگاه  مارکسیسم

 نویسندگان سوسیالیزم و کمونیزم»سیاست را ابزاری در جهت اهداف اقتصاد می دانند

 

1-تعریف از لنین(دیدگاه مارکسیسم) بیان متبلور و متمرکز اقتصادی , در این دیدگاه اقتصاد پایه و زیر بنا و سیاست رو بنا محسوب میشود.

ادامه دارد....

یاددااشت: دکتر حسن رحیمی روشن عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بو علی سینا

انتهای پیام/

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal